19.11.2019

Päivän kuva: nastaulkonemia tarkkaillaan talvirengastestissä jatkuvasti

Päivän kuva rengas 5

Rengastestissä mitataan ajokokeiden ohella muun muassa sitä, että nastat tarttuvat tienpintaan oikealla tavalla.

Ajokokeet ovat taas hetkeksi ohitse, ja testiauto kaartaa talliin renkaiden vaihtoa varten. Pois otetut kumit joutuvat heti syyniin: renkaan nastan päälle asetetaan mittari, joka kertoo lahjomattomasti sen, ovatko nastat pysyneet asemissaan kokeiden ajan.

Nastaulkonemaa, siis sitä, miten paljon nasta työntyy renkaan pinnasta ulospäin, on tarkkailtava rengastestissä jatkuvasti – sekä ennen testiä, sen aikana että kaikkien kokeiden jälkeenkin. Tällä varmistutaan siitä, että nastat täyttävät lähtökohtaisesti lain vaatimukset sekä tarkkaillaan sitä, miten eri renkaiden nastaulkonemat muuttuvat testin edetessä.

Mittaus on erittäin tärkeä, sillä pahimmassa tapauksessa liiallinen nastaulkoneman kasvu muuttaa renkaan pitotasoa merkittävästi, mikä puolestaan vääristäisi testituloksia. Näin ei enää onneksi tapahdu kovin usein etenkään merkkirenkailla, joiden valmistajat kiinnittävät erityistä huomiota sekä nastojen kiinni pysymiseen että nastojen oikeaan asentoon suhteessa tienpintaan renkaan koko eliniän aikana. Jos testin aikana havaitaan selviä poikkeamia, niistä kerrotaan lukijoille testitulosten yhteydessä.

Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Ville-Veikko Heinonen Rengastestien toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat