17.2.2015

Perheauton synty numeroina

Nykyaikaisessa autotehtaassa käy melkoinen, mutta järjestelmällinen vilske.

390 048 henkilöauton valmistaminen Seatin Martorellin tehtaassa vaatii reilun seitsemäntuhannen ihmisen työpanoksen. Se tekee keskimäärin 55 autoa työntekijää kohden. Raskaimmat raatajat ovat kuitenkin robotit. 1600 robottia liimaa, hitsaa, kiinnittää ja kasaa autoja väsymättömällä tahdilla.

Korin osien valmistukseen vaaditaan 320 tonnia terästä joka ikinen päivä. Huimalta kuulostaa myös autojen maalaukseen käytettävä 6 400 000 kiloa maalia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auringon voimalla

Tehdas käyttää viisitoista miljoonaa kilowattituntia aurinkoenergiaa joka vuosi. Se riittäisi 3500 espanjalaisperheen tarpeisiin. Aurinkoenergia tuotetaan 53 000 aurinkopaneelilla, joiden kokonaispinta-ala on 276 000 neliömetriä.

Valtavista tuotantomääristä huolimatta tehdastiloja leimaa puhtaus. Pölyä, metallijäänteitä tai muita epäpuhtauksia ei vaaleilla pinnoilla näy, vaikka autojen korit tai niiden alkiot viuhuvat milloin lattiatasossa, milloin kattoa pitkin.

Hyvin monimutkaisen ja saksalaisella järjestelmällisyydellä toimivan kokoonpanolinjan lopputuloksena yksittäinen auto valmistuu nopeasti. Tehtaan nopeiten syntyvä tuote, Seat Ibiza, vie 18 miestyötuntia. Monimutkaisemmat mallit, kuten Leon ja Altea vievät enemmän. Eniten aikaa ottaa kuitenkin yllättäen samalla tehtaalla valmistettava Audi Q3, siihen kuluu 27 tuntia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, Kuvat: Seat

Luetuimmat