6.3.2018

Polestar 1 – luonnossa kuviakin komeampi

Polestar 1
Volvon osaamisen kärkeä edustaa huipputyylikäs Polestar 1 -coupé.

Volvosta omaksi brändikseen irtautunut Polestar ei katkaise tyylisiltoja isäntämerkkiinsä. Eikä siihen olisikaan mitään syytä.

Volvon viritysfirmasta omaksi brändikseen ponnahtanut Polestar esiintyy Geneven autonäyttelyssä ensi kertaa Euroopassa. Merkin ensimmäinen auto, Polestar 1, on vahvaa volvomaista tyylisuuntaa kantava coupe.

Jos uutuus näytti jo kuvissa komealta, on se luonnossa vieläkin tyylikkäämpi. Pitkä keula, jylhä kylkilinja ja voimakkaat takakaaret luovat autolle jylhän ilmeen, joka viimeistellään hyvin volvomaisin yksityiskohdin. Thorin vasara –ajovalot ja ruotsalaismerkille tyypilliset takavalot sopivat kokonaisuuteen hienosti, mutta välillä mielii kysyä, miksi Polestarin esikoinen kantaa niin vahvoja Volvo viitteitä. Toki huojentavaa on se, että Volvon muotoiluosasto on tällä hetkellä kenties koko autoalan kyvykkäin.

Polestar 1

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisätilat vahvaa ruotsalaisdesigiä

Polestarin sisätilat jatkavat S/V90-mallin tyyliä pelkistettyine vaakasuuntaisine linjoineen. Suuri kosketusnäyttö, Bowers&Wilkins –stereot ja keskikonsolin käynnistysnappi ovat kaikki läsnä. Olemusta piristetään yhdistelmällä valkoista nahkaa ja pirteitä keltaisia turvavöitä.

Polestar 1

Huipputyylikkään ulkokuoren alla piilee ladattava hybriditekniikka. Voimalinjassa on panostettu tavallista enemmän akkupuoleen, sillä 34 kilowattitunnin virtalähde syöttää energiaa kummallekin akselille asennetulle sähkömoottorille. Sähkövoiman turvana on kaksilitrainen turbo- ja mekaanisesti ahdettu bensiinimoottori. Voimapaketin yhteisteho on 600 hevosvoimaa.

Sähköiseksi toimintamatkaksi kerrotaan NEDC-syklillä 150 kilometriä.

Muita teknisiä kohokohtia ovat hiilikuituvahvisteisesta muovista ja teräksestä tehty kori, Öhlinsin alusta ja Akebonon kuusimäntäiset etusatulat.

Luetuimmat