2.5.2022

Polestar 2 uudistuu – nämä kaikki asiat muuttuvat

Polestar 2 Jupiter

Polestar 2 -malli päivittyy niin akkujen, ohjelmiston kuin muotoilun sekä myös hiilijalanjäljen osalta merkittävästi.

Tilauskirjat ovat nyt auki ja se on jo tilattavissa, nimittäin uudistuva Polestar 2 -malli. Toimitukset alkavat syyskuussa.

Polestarin ensimmäinen suuremman volyymin sähköauto oli Polestar 2. Nyt ruotsalaisvalmistaja on ilmoittanut, että se päivittää tuotettaan. Monet asiat muuttuvat, muun muassa kaksimoottorisen ja tehokkaimman version tehot, ja tietysti ylöspäin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vääntöä peräti 680 newtonmetriä

Aiemmin Polestar 2:n 78 kWh:n akulla varustetussa kaksimoottorisessa Long Range -mallissa oli tehoa 300 kilowattia (408 hv) ja vääntöä 660 newtonmetriä. Nyt enimmäistehoksi tarjotaan päivityksen myötä 350 kilowattia ja -väännöksi 680 newtonmetriä. Tämä sisältyy jatkossa myös Polestar 2:n Performance-pakettiin.

Suomalaista ja pohjoismaissa autoilevaa autoilijaa kiinnostaa eritoten auton lämpöpumpun päivitys. Auton lämpöpumpun optimaalista lämpötila-aluetta on parannettu, ja se on nyt -7 °C … 25 °C astetta. Uudessa Polestarissa tulee muutenkin mukavammat oltavat, sillä uusittu sisätilojen hiukkasanturi ja matkustamosuodatin puhdistavat ulkoilmaa paremmin tarjoten paremman matkustamon ilmanlaadun. Molemmat, niin uudistunut lämpöpumppu kuin sisäilmansuodatin ovat saatavilla Plus-paketin yhteydessä.

Ulkomuotoa uusiksi vanteilla ja väreillä

Myös Polestar 2:n värit ja vanteet uudistuvat. Uudet korivärit ovat Space ja Jupiter, jotka korvaavat Void- ja Moon-värit. Lisäksi 19- ja 20-tuumaisten lisävarusteina saatavien vanteiden muotoilu on mennyt uusiksi. Sisälle on myös saatavilla uusia sisustusvaihtoehtoja. Sisätiloissa tarjotaan edelleen kierrätettäviä ja kierrätettyjä materiaaleja sekä myös kasvipohjainen verhoiluvaihtoehto.

Polestar 2

Polestar lupaa myös nyt nopeammat latausajat Standard range Single motor -versiolle. Kyseisen mallin akun kennokemiaa on parannettu ja akun kapasiteetti on nyt kasvanut 69 kilowattituntiin. Tämä tarkoittaa myös sitä, että akun lataaminen on nopeutunut, nousten parhaimmillaan jopa 130 kilowattiin. Single motor -version moottorin teho on päivityksen ansiosta noussut nyt 170 kilowattiin.

Päästöt per auto pienenevät

Myös kaikkien tulevien Polestar 2 -mallien akkukoteloiden alumiinialustat ovat uudet sekä päästövaikutuksiltaan pienemmät. Kyseisessä komponentissa käytettävä alumiini on peräisin uusiutuvaa energiaa käyttäviltä sulatoilta, joten yhden auton CO2e-päästöt vähenevät tämän myötä 750 kiloa autoa kohti.

Myös uusien mallien vanteiden alumiini on vähähiilistä alumiinia, joka on tuotettu uusiutuvalla energialla. Tämä vähentää yhden auton CO2e-päästöjä 600 kiloa lisää, joten yhdessä akkualustan alumiinin kanssa tehtävät parannukset vähentävät päästöjä 1350 kiloa yhtä autoa kohti.

Teksti: Manu Tuppurainen Lähde: Polestar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat