Ajoneuvot | Uutinen | 13.6.2020

Kahdeksan on enemmän kuin kuusi: Porsche Cayenne GTS ja V8:n paluu

Pienempiä moottoreita suosiva downsizing-trendi saa pitkästä aikaa poikkeuksen, sillä uuden polven Porsche Cayenne GTS hylkää kutosen palatessaan jälleen kasiin.

Jaa artikkeli

Porsche Cayenne GTS seikkaili hetken downsizing-trendin myötä kuusisylinterisen bensiinimoottorin parissa, mutta uuden Cayenne-polven kunniaksi GTS palaa juurilleen. Niinpä 3,6-litraisen kahden turboahtimen V6:n sijasta katumaasturin keulalla nähdään 4,0-litrainen V8, toki niin ikään kahdella turboahtimella. Kiireen sattuessa Cayenne GTS kiihtyy 0–100 km/h 4,5 sekunnissa (Sport Chrono -paketilla) ja sen huippunopeus on 270 km/h.

Porsche Cayenne GTS

Tehoeroa aiempaan Cayenne GTS:ään kertyy maltilliset 20 hevosvoimaa ja 20 newtonmetriä, nyt 460 hv ja 600 Nm. Porsche on kuitenkin saanut viilattua Cayenne GTS:n kiihtyvyydestä 0,6 sekuntia ja samalla huippunopeus on parantunut. Valmistaja kertoo myös taloudellisuuden parantuneen päivitetyn kahdeksanvaihteisen Tiptronic S -automaatin, sylinterien lepuutuksen ja paremman lämmönhallinnan myötä. NEDC-syklillä mitattuna Cayenne GTS:n kulutus on 11,2-11,4 litraa per 100 km.

Cayenne GTS on saanut uuden moottorin lisäksi uuden pakoputkiston, joka korostaa malliversion mureampaa käyntiääntä. Lisäksi Cayenne GTS Coupén yhteydessä tarjolla on uusi urheilullisempi pakoputkisto, joka tulee myöhemmin saataville myös Cayenne Turbo Coupéhen.

Porsche Cayenne GTS

Porsche Cayenne GTS on saanut annoksen urheilullisuutta 20 millimetrin madalluksen muodossa. Samalla säädettävien iskunvaimentimien PASM-järjestelmä ja taka-akselin lukollinen PTV-tasauspyörästö kuuluvat vakiovarusteisiin. Lisävarustelistalta löytyvät 10 mm madallettu kolmikammioinen ilmajousitus, nelipyöräohjaus, PDCC-kallistuksenvakaus ja Porschen urheilullisemmat PSCB- ja PCCB-jarrujärjestelmät.

Ulkoisesti Cayenne GTS ja Cayenne GTS Coupé erottuvat muusta mallistosta Sport Design-paketilla, jotka korostavat lukuisia yksityiskohtia urheilullisella mustalla. 21-tuumaiset RS Spyder Design -satiinikiiltovanteet kruunaavat olemuksen. Porsche on myös tummentanut etu- ja takavalojen umpiot.

Porsche Cayenne GTS

Etuistuimet on muotoiltu juuri GTS-malleja varten uudelleen ja logoja on lisätty vapaalla kädellä kierroslukumittarista kynnyslistoihin ja niskatukiin. Matkustamon materiaaleina on Alcantaraa ja tummaksi harjattua alumiinia. Tarjolla ovat myös karmiininpunaiset tai liituharmaat korosteyksityiskohdat.

Porsche Cayenne GTS ja Porsche Cayenne GTS Coupé ovat tilattavissa nyt ja niiden toimitukset Euroopassa alkavat heinäkuussa.

Lähde ja kuvat: Porsche

Jaa artikkeli

Keskustelu