7.3.2018

Porsche Mission E Cross Turismo – löytyyköhän Saharasta pikalatauspistettä?

Porsche Mission E Cross Turismo

Maastohenkinen sähköfarmari Porsche Mission E Cross Turismo tutkii katseohjaukseen perustuvaa käyttöliittymää.

Porschen sähköistä horisonttia symboloiva Mission E laajenee autosta mallistoksi, kun matalan ja virtaviivaisen sedanin rinnalle esitellään mökkifarkkuhenkinen korkeamaavarainen Porsche Mission E Cross Turismo.

Mallinimen viittaus Panamera Sport Turismoon on osuva, sillä Mission E Cross Turismo on kuin korotettu maastohenkinen painos täyssähköisestä Panamerasta.

Porsche Mission E Cross Turismo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käyttöliittymä katseella

Geneven autonäyttelyssä esitelty uutuus on yhä konseptiauto. Porsche kertoo tutkivansa uutuudella esimerkiksi katseentunnistukseen perustuvaa käyttöliittymää: taustapeiliin kätketty kamera tunnistaa katseen, ja korostaa mittaristosta juuri sitä informaatiota, jota kuljettaja sillä hetkellä katsoo.

Vastapainoksi myös apukuljettajaa hellitään omalla näytöllä, eli keskinäyttö mukaan luettuna Mission E Cross Turismon kojelaudasta löytyy peräti kolme ruutua. Myös apukuljettajan näyttöä voi hallita katseentunnistuksen keinoin.

Porsche Mission E Cross Turismo

Safarihenkeä

Maastohenkisellä ulkonäöllä Cross Turismo viittaa Porschen aavikkoralleissa käyttämiin safarikilpureihin, jotka laajensivat tavallisten urheiluautojen toiminta-aluetta röykkyisemmille teille maavarakorotusten ja maastorenkaiden turvin.

Teknisesti uutuus on tuttua Mission E:tä. 800-voltin sähköarkkitehtuurilla 400 NEDC-kilometriin riittävä ajoakku latautuu täyteen 15 minuutissa. Kahden sähkömoottorin yhteistehoksi paljastetaan yli 600 hevosvoimaa. Satasen kerrotaan taittuvan 3,5 sekunnissa – ja stuttgartilaismerkki tekee pienen numeron vetojen toistettavuudesta ilman suorituskykyhäviötä.

Porsche Mission E Cross Turismo

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Porsche

Luetuimmat