Ajoneuvot Uutinen 12.5.2023

Renault uhkuu voimiensa tunnossa – aikoo valloittaa keskikokoluokan uudella Austral-mallillaan

Renault’n uutuus Austral-malli saapui Suomeen ja automalli sai nyt hinnat. Kaikki uutuusmallit ovat hybridejä, mutta ilman latausjohtoa.

Uusi Renault Austral on nyt Suomessa. Ja kovalla uholla se myös myyntiin tulossa, sillä Renault Austral aikoo valloittaa uudelleen autoluokan, mihin se kuuluu. Näillä saatesanoilla uusi automalli esiteltiin Suomessa lehdistölle.

Renault Austral kuuluu autoluokkaan, joka on kaikkein suurin. Suurin ja myydyin eli niin sanottu C-segmentti, alempi keskiluokka. Siihen kuuluvat kaikki ikisuosikit, kuten Nissan Qashqai, Skoda Octavia, Ford Focus, Volkswagen Golf, Renault Megane ja muut tutut autot.

Renault’n Suomen maahantuojan sanat eivät ole pelkästään maahantuojan keksintöä, vaan ne kuuluvat valmistajan pitkän ajan Renaulution-strategiaan, jossa ranskalaismerkki palautetaan takaisin merkittäväksi autonvalmistajaksi ja myyjäksi nimenomaan keskikokoisissa autoissa.

Keskikokoinen katumaasturi

Tänä päivänä Australin edustama autoluokka on vielä jakautunut kahteen – perinteiseen C-segmenttiin sekä C-SUV -segmenttiin eli saman kokoluokan katumaastureihin. Tähän joukkoon kuuluu kuitenkin merkittävä määrä Suomessa myytävistä autoista. C-luokan katumaasturit ovat se suurin, noin 27 prosentin joukko kaikista myytävistä autoista ja tavalliset samaan kokoluokkaan kuuluvat edustavat noin 23 prosenttia kaikista myydyistä autoista.

Renault Austral onkin katumaasturi. Sen pituus on 4,51 metriä eli se on pari senttiä pidempi kuin edeltäjänsä Renault Kadjar. Kadjar jakoi tekniikkansa hyvin pitkälti Nissan Qashqain kanssa, mutta ei onnistunut siinä, missä esimerkiksi Qashqai on onnistunut, valloittamaan perheautoa tarvitsevien sydämet muuallakin kuin Suomessa.

Renault Australilla ranskalaisvalmistaja yrittää nyt päästä kansansuosioon. Perheautoilijoiden sydämien valloitukseen sillä on myös hyviä mahdollisuuksia. Austral näyttää hyvältä ja se myös tuntuu hyvältä, se täyttää monilta osilta juuri niitä tarpeita, mitä moni autoilija tänä päivänä haluaa ja autoltaan tarvitsee.

Sisätiloissa autoa hallitsee selkeä ja yksinkertaiselta näyttävä ohjaamo, joka tuntuu myös miellyttävältä käyttää. Autosta löytyy laajat Googlen järjestelmät, ja samalla Google-tilillä voi kirjautua myös autoon. Tämä helpottaa esimerkiksi reittisuunnittelussa, jos jonkun reitin on suunnitellut vaikka tietokoneella, sen saa helposti käyttöön myös autossa. Järjestelmä tukee myös langattomasti iOS-käyttöjärjestelmää, joten Apple Carplayn saa autossa käyttöönsä.

Kaikki mallit hybridejä

Australin ajettavuus tuntuu myös pikaisen tutustumisen perusteella olevan ihan hyvin kohdallaan. Joidenkin Austral-mallien erikoisuus on nelipyöräohjaus, joka tuo ketterää käsiteltävyyttä sekä parempaa ohjautuvuutta kaarreajoon. Auton takapyörät kääntyvät jopa 5 astetta, joka tuo sille vain reilun 10 metrin kääntöympyrän. Verrokiksi voi sanoa, että vaikka kysymyksessä on isompi auto, se kääntyy valmistajan ilmoituksen mukaan samassa tilassa kuin selvästi pienempi Renault Clio.

Vaikka Austral luokitellaankin on katumaasturiksi, se on aina etuvetoinen – nelivedosta haikailevien harmiksi. Autoon on saatavilla Extended grip -pidonhallintajärjestelmä, jonka pitäisi tarjota etuvedolle parempaa etenemiskykyä haastavimmissa olosuhteissa.

Renault Australin kaikki myytävät mallit ovat myös hybridejä. Niitä tarvitsee vain tankata bensiinillä, mutta niitä ei tarvitse roikottaa lainkaan piuhan nokassa.

Renault ei siis ainakaan tällä hetkellä ole tuomassa myyntiin ladattavaa hybridiä Australista markkinoille, vaan ainoastaan kevythybridin ja täyshybridin. Tätä perustellaan sillä, että ladattavien hybridien osuus ei enää kasva ja uudella täyshybriditekniikalla voidaan saavuttaa hyvin pitkälti samoja hyötyjä kuin ladattavallakin mallilla eli merkittävästi pienempää polttoaineen kulutusta. Täyshybridillä ajaminen on myös vaivatonta, kun ei tarvitse latauksesta välittää.

Uusi täyshybridisukupolvi

Täyshybridien maailmaan Renault on totutellut käyttäjiään jo Arkana-mallillaan. Nyt E-Tech -hybridistä on Australin myötä tulossa markkinalle uusi sukupolvi.

Australin bensiinimoottori on nyt turboahdettu Arkanan vapaasti hengittävän moottorin sijaan. Tukena on kaksi sähkömoottoria, joista toisen avulla voi ajaa pelkästään sähköllä ja ladata 1,7 kilowattitunnin kokoista akkua ja toinen toimii tutusti käynnistingeneraattorina. Liikkeellelähtö on aina sähköinen ja voimalinjan yhteisteho on peräti 146 kilowattia eli 200 hevosvoimaa.

Renault’n mukaan tällä yhdistelmällä jopa 80 prosenttia kaupunkiajosta voisi tapahtua pelkällä sähköllä. WLTP-syklin mukainen kulutus olisi tällöin 4,6 litraa ja hiilidioksidipäästö vain hieman yli 100 grammaa. Vastaaviin bensiinimoottoriautoon verrattuna polttoaineenkulutus olisi jopa 40 prosenttia pienempi.

Australin E-Tech -täyshybridillä ei ole vielä hintoja, mutta maahantuoja uskoo niiden olevan julkiset juhannukseen mennessä, jolloin myös sen myynti alkaa. Sen verran maahantuojalta hinnoista paljastetaan, että hinnat ovat heidän näkemyksensä mukaan kilpailukykyiset ja he ovat niihin erittäin tyytyväiset. Näin täytyykin olla, jos aikoo luokkansa suosituimpien joukkoon.

Kevythybridin hinnat sen sijaan julkistettiin nyt ja auton edullisin malli maksaa 37 390 euroa. Suomeen tuotavista malleista alhaisin varustelutaso on Evolution. Sen lisäksi kevythybridiä saa myös Techno Launch Edition -mallina sekä Techno-mallina. Näiden molempien hinnat ovat 39 590 euroa ja Launch Edition luonnollisesti jää alkulanseerauksien jälkeen kokonaan pois.

Arkanan kohdalla kevythybridiä ei myyty käytännössä juuri lainkaan, mutta Australin kohdalla maahantuoja uskoo sitäkin menevän, kaikkiaan noin kolmannes koko myynnistä ennustetaan olevan kevythybridiä. Tähän on perusteluna erilainen hintapiste kuin Arkanalla, myös autojen hinnat, kuten muidenkin tuotteiden hinnat ovat nousseet.

Renault Australin tarkempiin tuntemuksiin ja siihen, onko siitä luokkansa suosituimpien joukkoon, palaamme, kun auto tulee Moottorin laajempaan koeajoon.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat