Audi A1 Quattro ralli

Ajoneuvot Moottoriurheilu Uutinen 8.3.2021

Ruotsalaistiimin luomus: Audi A1 Quattro -ralliauto legendaarisissa väreissä

Audi Quattro muistetaan ehkä ikonisimpana esimerkkinä 1980-luvun B-ryhmän ralliautoista, mutta valmistaja vetäytyi sarjasta käytännössä A-ryhmän autoihin siirtymisen myötä. Yksityistiimi EKS JC kuitenkin tuo Audin keltavalkeat värit takaisin Audi A1 Quattro Rally2 Kit -autossaan.

Rallicrossin maailmanmestari Mattias Ekströmin vastikään muodostaman EKS JC -juniorirallitiimi on valmistanut kilpuriksi Audi S1 Quattron legendaarisessa Audin keltavalkeassa värityksessä.

EKS-rallicross tiimille Audit ovat jo ennestään tuttuja, sillä vuonna 2014 talli rakensi Audi S1 EKS RX Quattron rallicrossin MM-sarjaa varten – ja kaksi vuotta myöhemmin ruotsalainen voitti sillä maailmanmestaruuden.

Audi A1 Quattro ralli

– Kun Audi A1:n uusi sukupolvi julkaistiin, tiesimme heti että haluamme rakentaa siitä jotain. Ja kuten jokainen tietää intohimostani ralliin, oli nopeasti selkeää, että rakennamme siitä ralliauton, äskettäin myös Rovaniemen MM-rallissa kilpaillut Mattias Ekström sanoo.

Ei tehdastallin paluuta

Audin paluuta MM-sarjaan tämä ei kuitenkaan tarkoita, vaan siinä on hyödynnetty Orecan valmista Rally2 Kit -pohjaa, eli Audia kilpurissa on käytännössä ainoastaan kori.

Tämä tarkoittaa, että autossa on 1,6-litrainen turbollinen bensiinimoottori, joka tuottaa 263 hevosvoimaa. Voimaa kaikille neljälle renkaalle välittää viisinopeuksinen sekventaalivaihteisto.

EKS JC:n Audi on jo sinällään valmis, mutta tiimi työskentelee yhä sen hienosäätöjen kanssa. Tällä hetkellä työn alla on lumi- ja soratestit ja asfalttisäätöjä on tarkoitus testata hieman myöhemmin. Testikuljettajana toimii vuoden 2018 JWRC-luokan maailmanmestari Emil Bergkvist. Kuluvana vuonna autolla on tarkoitus kilpailla joissain ralleissa, mutta tiimi ei vielä paljasta tarkemmin missä auton voi päästä näkemään.

Audi A1 Quattro ralli

Autoa ei ole tarkoitus jättää pelkästään Ekströmin tiimin käyttöön.

– Toistaiseksi auto on ainoastaan meidän käyttöömme, mutta kun olemme tyytyväisiä sen suorituskykyyn, tulemme tarjoamaan sitä vuokralle tai ostettavaksi muillekin kilpailijoille, Ekström kertoo.

Lähde: EKSRX Kuvat: EKSRX / CC BY 2.0

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat