4.6.2021 Ajoneuvot Sähköauto BMW i4 maksaa 60 000 euroa – myös M-malli sai hinnan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW i4 maksaa 60 000 euroa hinnaston aloittavana eDrive40-mallina ja vastaavasti M50 kustantaa noin 10 000 euroa enemmän. Virkistävänä vaihteluna Baijerista tulee sähköauto, joka ei ole katumaasturi. Perinteisen porrasperän muotoihin mahtuva uutuus sai nyt hinnat. BMW i4 maksaa 60 000 euroa eDrive40-mallina ja M50-versio noin 10 000 euroa enemmän. Uusi i4 lupaa sähköistää keskikokoisten premium-autojen luokan. Täysin uusissa BMW i4 M50- ja i4 eDrive40 -sähköautoissa valmistaja haluaa venyä spagaattiin dynaamisen ajokokemuksen ja hyvän mukavuuden välille. BMW:n perinteiset vahvuudet ovat olleet hieman hukassa jo pidemmän aikaa, mutta parannusta on ollut viime aikoina havaittavissa. Baijerilaisvalmistajan mukaan neliovinen i4 on urheilullinen, tilava ja vastuullinen auto, joka yhdistää coupén eleganssin neliovisten mallien käytännöllisyyteen ja toiminnallisuuteen. Ainakin ulkonäön osalta jokainen voi tehdä arvion itse. Tulevassa koeajossa palaamme lupauksiin luokassaan vertaansa vailla olevasta ajettavuudesta, ajodynamiikasta ja mukavuudesta pitkillä matkoilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW i4 maksaa 60 000 euroa – eDrive40 Täyssähköisen BMW i4 eDrive40 -mallin teho on 250 kilowattia (340 hv) ja huippuvääntö on 430 newtonmetriä. Noilla tehoilla takavetoinen BMW i4 eDrive40 kiihtyy nollasta sataan 5,7 sekunnissa. WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa tarjoillaan kunnioitettavat 590 kilometriä lähes 84 kilowattitunnin akulla, sillä auton keskikulutukseksi on ilmoitettu 16 - 20 kW/100 km. Uuden i4 eDrive40 -mallin autoverollinen alkaen-hinta on 60 540 euroa. BMW i4 M50 alle 70 000 euroa Ainakin toistaiseksi i4-malliston lippulaivana toimii mielenkiintoisesti nimetty M50. BMW i4 M50 -mallin teho on 400 kilowattia (544 hv). BMW i4 M50 -mallin Sport Boost -toiminto tarjoaa käyttöön maksimitehon ja maksimiväännön (795 Nm) samanaikaisesti. Näin M50 kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa – huima luku perheautolle, mutta ei enää tehokkaalle sähköautolle. BMW i4 M50 -mallin WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on 510 kilometriä. Akku on sama kuin eDrive40-mallissa, mutta M50 kuluttaa hieman enemmän (19 - 24 kW/100 km). Tämän BMW i4 M50 -mallin hinnat alkavat 69 397 eurosta. Yhdistäviä tekijöitä Pääosin kyseessä on kaksi samaa autoa eri tehoin ja siten ehkä myös hienosäädöin esimerkiksi alustan osalta. BMW on erityisen ylpeä 110 millimetriä paksusta akkupaketista, joka on sijoitettu tutusti auton pohjaan. Lopulta auton painopiste on kuitenkin vain 53 millimetriä alempana kuin perinteisissä 3-sarjan malleissa. Auton ilmanvastuskerroin on matalahko 0,24. Valmistaja lupailee painojakauman ja vääntöjäykkyyden auttavan ajettavuuden saralla. Ajokokemuksia ei kuitenkaan kannata välttämättä lukea valmistajan tiedotteista. Akkujen energiatiheys on kasvanut noin 20 prosenttia sitten i3-mallin. Nyt i4 tarjoaa bruttokapasiteetin 83,9 kilowattituntia. BMW i4 osaa hyödyntää karttatietoa energian talteenoton optimointiin esimerkiksi tehostamalla toimintoa risteyksiä lähestyttäessä. Kuljettaja voi toki itse ohittaa toiminnon tai muuten säätää energian talteenoton voimakkuutta. Taloudellisin tapa on edelleen rullaamisen maksimoiminen ja hidastamisen välttäminen – BMW:n Efficiency Trainer -toiminnon pitäisi osata opastaa kuljettajaa taloudellisempaan suuntaan. Luonnollisesti iDrive-käyttöjärjestelmä edustaa uusinta sukupolvea ja tukee myös puheohjausta. BMW Curved Display -kosketusnäyttö yhdistää 12,3-tuumaisen mittaristonäytön ja 14,9-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi. Autoon on tarjolla lisävarustelistalle kurkottamalla yhteensä 40 avustintoimintoa, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, vaaratilannevaroitin sekä ohjaus- ja kaista-avustin. Lisäksi uutuus tarjoaa lisävarusteena mahdollisuuden säveltäjä Hans Zimmerin kanssa kehitetyn äänimaailman (IconicSounds Electric) ostamiseen. Auton äänien ostaminen on mielenkiintoinen moderni suuntaus autoalalla – joskus muinoin nekin kuuluivat vakiovarusteluun. Kuvat ja lähde: BMW Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku