17.5.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: sähköautolla ajaminen onnistuu talvellakin, eikä meno ole täysin äänetöntä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla ajaminen ei ole rakettitiedettä, mutta eroavaisuuksia polttomoottorin voimin liikkumiseen on. Sähköautolla ajamista kutsutaan äänettämäksi, koska sähkömoottori ei pidä ääntä. Maantievauhdilla väite ei pidä paikkaansa, sillä valtaosa auton taustamelusta tulee pyöristä ja tuulensuhinoista. Kaupungissa tilanne on toinen: hitaissa vauhdeissa kiihdytellessä polttomoottori erottuu selkeästi rengasäänien ja tuulensuhinoiden pysyessä vielä vaimeina. Sähköautosta voikin löytää aivan uusia sivuääniä, kuten hidasteissa suhahtavat iskunvaimentimet, jotka polttomoottoriautoissa jäävät taustamelun peittoon.Täyssähköinen voimalinjakaan ei ole äänetön, vaikka hiljainen onkin. Sähköautojen äänimaailmoissa on yllättävän suuria eroja, ja tyypilliset äänilähteet ovat sähkömoottorit ja taajuusmuuttajat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe talviYleisen harhaluulon mukaan sähköautot sopivat huonosti talveen. Ympäripyöreä väite liioittelee rajusti, sillä etenkin lyhyillä matkoilla sähköautot ovat mainioita pakkassäässä. Useimpien sähköautojen sisätilat lämpiävät nopeasti, sillä lämpö tehdään nopeilla sähkövastuksilla, eikä lämpenevän polttomoottorin hukkalämmöllä.Toinen etu on siinä, ettei sähkövoimalinja piittaa pakkasesta: muutaman kilometrin kauppareissut paukkupakkasilla tuntuvat polttomoottoriautolla pahalta, mutta sähkömoottori ei moisesta piittaa. Toki perinteistä konetekniikkaa voiteluaineineen löytyy yhä vetopyörästön puolelta, mutta moiset on yleensä suunniteltu niin järeiksi, ettei niiden kestävyydestä tai lämpötilasta tarvitse murehtia.Talvi toki vaikuttaa sähköautoonkin, mutta kylmyyden vaikutus riippuu sähköauton toteutuksesta.Sähköauton ajoakut toimivat optimaalisesti vain kapealla lämpötila-alueella, ja ideaalitilanteessa sähköauto on varustettu sekä akun jäähdytyksellä että lämmityksellä. Markkinoilla on silti automalleja, joista puuttuu joko lämmitys tai nestekiertopohjainen jäähdytys.Lämmönhallinta vaikuttaa erityisesti lataukseen. Lämmitystä tarvitaan nostamaan akun lämpötila plusasteiseksi latausta varten. Erityisesti tehokas pikalataus onnistuu vasta akkupaketin lämmettyä jonkin verran plussan puolelle.Kuumissa olosuhteissa tarvitaan akun jäähdytystä, jotta pikalatauksen tehoa ei tarvitsisi rajoittaa akun lämpenemisen takia. Akun pitkän eliniän kannalta lämpötilan tulee pysyä alle 40–60 asteessa käytetystä akkukemiasta riippuen.Lämmönhallinta avainasemassaSuuria eroja on myös autojen sisätilojen lämmönhallinnassa: osa tuhlaa sähköä pelkkiin sähkövastuksiin, osa taas voi hyödyntää akkupaketin hukkalämpöä sisätilojen lämmitykseen ja ilmalämpöpumppujakin löytyy. Kylmällä säällä lyhyitä matkoja ajaessa sisätilojen lämmönhallintaan voi mennä kolmasosa tai jopa puolet akun energiasta, joten lämmitysjärjestelmän energiatehokkuudella on Suomessa valtavasti väliä.Pihejä ja pihempiäSähköauto on huomattavasti polttomoottoriautoa, ja jopa parhaita hybridejä, energiatehokkaampi. Silti sähköautoissakin on valtavia eroja kulutuksessa, niin virallisessa WLTP-mittauksessa kuin käytännön ajotilanteessakin. Esimerkiksi painavalle Audi E-tronille ilmoitetaan kulutukseksi 23,1 kWh/100 km, kun pihinä tunnettu Hyundai Ioniq Electric selvittää saman testin lukemalla 13,8 kWh/100 km.Silti polttomoottoreista tutut taloudellisuustemput pätevät sähköautoissakin: nopeusvaihtelut kannattaa minimoida ja rullausta tulee hyödyntää mahdollisimman paljon. Toki sähköautolla hidastukset tulee tehdä liike-energiaa talteen keräten: osa sähköautoista kykenee hyvinkin voimakkaisiin hidastuksiin pelkällä regeneraatiolla, osa taas siirtää jarrutusvastuuta varsin nopeasti levyjarruille. Useimpien sähköautojen mittaristossa onkin osoitin, jonka avulla hidastustehon voi varmistaa pysyvän regeneraation puolellaTeksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen