Ajoneuvot Koeajo Pyöräily 30.12.2022

Sähköpyörän koeajo: Canyon Spectral:On CF 8 – Erinomainen ja edullinen hiilikuitutykki keveyttä arvostavalle

Canyonin Spectral -mallisto on suunniteltu nopeaan trail-ajoon. Keveys antaa sille ketteryyttä ja pitkä akseliväli vakautta. Hyvää: Keveys, ketteryys, ajettavuus, hinta, iso akku. Huonoa: Akun latausliitin.

Canyon Spectral:On CF 8 hämmästyttää monessa asiassa. Ensimmäiseksi se hämmästyttää hinnallaan. Reilu 6 000 euroa rahaa ja sinulla on edessäsi hiilikuituinen täysjousitettu maastopyörä hyvillä osilla. Lupaa erittäin hyvää. Tämä on se, mihin Canyon parhaimmillaan pystyy.

Canyon on alunperin lähtenyt toteuttamaan ideologiaansa niin, että kun he myyvät itse pyöränsä omasta verkkokaupastaan, yksi välikäsi myyntiportaassa jää pois, jolloin pystytään tarjoamaan asiakkaille laatua edullisesti. Spectral: On CF 8:n kohdalla se toteutuu todella konkreettisesti.

Iso 900 wattitunnin akku

Toinen, mikä Canyon Spectral:On CF 8:ssa toteutuu erinomaisesti, on sähköpyörän ideologia, johon kuuluu merkittävänä osana pyörän toimintamatka sähköllä. Toki toimintamatkaan vaikuttavat monet asia, kuljettajan paino, lämpötila, maasto ja niin edelleen. mutta kun kevyeen pyörään yhdistetään iso akku, toimintamatkaa todellakin saadaan.

Koeajetussa Spectral:On CF 8:ssa on on peräti 900 wattitunnin kokoinen akku. Kun siihen yhdistetään kevyt pyörä, joka hiilikuiturunkoineen ja kaikkine osineen painaa vain 23 kiloa, sähköllä toimintasäde sähköllä on nousee todella korkeaksi. Canyonilla on siis mahdollista nauttia todella pitkistä lenkeistä, jotka ovat peruskunnon kehittämisen kannalta myös äärimmäisen tärkeitä.

Canyonin saa valittua myös pienemmällä 720 wattitunnin akulla. Isompi akku maksaa hieman lisää. Isompi 900 wattitunnin akku painaa 4,75 kiloa ja pienempi 720 wattitunnin akku 3,84 kiloa. Isompi akku tuo niin vähän pyörään lisäpainoa, joten se olisi ainakin allekirjoittaneen kohdalla ehdoton valinta. Tunteja kestävät maastolenkit, tervetuloa!

Akut ovat Canyonin itsensä suunnittelemat juuri omia pyöriään varten, mutta ne ovat Shimano Steps Service Programin piirissä, joten akkujen takuuseen ja huoltoon liittyvät asiat hoidetaan Shimano-huoltopisteiden kautta.

Alhainen paino tekee pyörästä ketterän

Pyörän alhainen paino puhuttelee kuskia tietysti myös ajossa. Kevyt paino tekee pyörästä kevyen ja helpon käsitellä. Siinä on poluilla maastoon tarvittavaa sähäkkyyttä, pyörä on yksinkertaisesti unelma ajaa. Suhteellisen pitkä runko tuo ajoon vakautta, mutta paino ja ja matala runkogeometriä mukavaa ketteryyttä. Pyörän mullet-rengastus eli 29-tuumainen edessä ja 27,5-rengas takana lisäävät ketteryyttä.

Spectral:On 8 on unelmapyörä sellaiselle, joka haluaa viettää pitkiä pätkiä poluilla, mutta haluaa myös ketteryyttä ja sähäkkyyttä maastorymistelyyn. Canyonissa on hyvin paljon samaa fiilistä kuin aiemmin ajetussa Mondraker Crafty R:ssä, molemmat pyörät yllyttävät kovaan menoon. Spectral:On CF 8:lla ajaa myös koko ajan suupielet korvissa.

Canyonissa on myös joitain pitkälle mietittyjä ja käyttäjäystävällisiä yksityiskohtia, kuten esimerkiksi pyörä rungon ja takahaarukan välisen nivelen päälle sijoitettu muovisuoja. Muovisuojan tarkoituksena on estää pikkukivien ja muun lian joutumista rungon väliin takahaarukan liikkuessa. Myös takahaarukan alaputken suojaus ketjun puolella on toteutettu hyvin ja siten, että suojakumi vaimentaa ketjusta tulevia ääniä, kun se osuu takahaarukkaan.

Laadukkailla osilla

Canyonissa on myös laadukkaat osat. Shimano EP8 -moottori on jo aiemmin todettu olevan hyvä moottori, jonka ympärille rakentaa pyörää. Canyon käyttää joissain pyörissään myös Boschin järjestelmää, mutta kaikki e-MTB -pyörät Canyonilla on toteutettu Shimanon moottorilla. Shimano ei ole missään tapauksessa huono, vaikka Boschilla Spectralista olisi tullut ehkä vielä parempi. Shimano on aavistuksen äänekkäämpi kuin Bosch ja se vaatii vähän suurempi kampikierroksia kuin Bosch, jotta vääntöä saadaan moottorista esille.

Muut Canyonissa käytetyt osat ovat laadukkaita, Shimanon Deore XT -osasarja takaa hyvän toimivuuden ja vaihteiden vaihdot ja lisäksi Foxin iskunvaimennus on pyörän hintaan nähden valittu hyvin. Enemmän joustoa tarvitsevien kannattaa kääntyä esimerkiksi Canyonin Torque -sarjan puoleen. Spectralin Maxxis-renkaat ovat myös pitävät ja aina hyvin varma valinta, pyörällä ehdittiin ajamaan myös syksyisessä maastossa ennen lumien tuloa.

Satulaa myöten kunnossa

Tästä ei muuten kannata hämäytyä. Yleensä sähköpyörä sytyttää avustusjärjestelmän näytön päälle silloin kun pyörää ladataan, Canyonissa ei. Canyonin latausliittimen suoja on toteutettu niin, että järjestelmän sähköt kytkeytyvät vain, kun latausliittimen luukku on kiinni. Kun pyörää ladataan akku kiinni pyörässä, luukku on auki, jolloin virta järjestelmässä ei kulje. Muutenkaan, jos luukku on auki, pyörän sähköt ei kytkeydy päälle. Tässä on myös se huono puoli, että luukku sijaitsee vasemman polkimen ja kammen tuntumassa, ja kerran pyörällä ajettaessa luukku aukesi, ilmeisesti kengän kärjen osuttua siihen. Kun luukku aukeaa, sähköt pyörässä menevät poikki. Vaatii pysähdyksen, että magneettiluukun laittaa jälleen kiinni ja pyörään sähköt päälle, jotta matka jatkuu.

Kaiken kaikkiaan Canyon Spectral:On CF 8 on ihan huipputapaus. Spectral:On CF 8 on hintaansa nähden todellinen huippu, siinä on runsaasti vastinetta rahalleen, jopa satulaa myöten. Yleensä satula on sellainen asia, että vaikka pyörä olisi kuinka hyvä, se ei välttämättä sovi omalle takamukselle. Canyonissa tämäkin asia on erittäin hyvin kunnossa.

Canyon Spectral:On CF 8

Hinta: 6 249 euroa
Paino: 23,4 kg
Runko: Carbon frame
Rungon koko: S, M, L, XL
Etuhaarukka: Fox 36 Rhythm Grip, 150 mm
Takaiskunvaimennin: Fox DPS Performance Evolution, 230 x 60 mm
Ohjaustanko: Canyon:ON HB0057 Riser bar, 780 mm
Jarrut: Shimano SLX M7120, jarrulevy Rotor Hayes, 203 mm
Vaihteisto: Shimano Deore XT, 12-vaihteinen, takaratas Shimano Deore, 12-vaihteinen
Vaihdevipu: Shimano SLX
Kampisarja: Shimano Steps E-MTB, 24 mm keskiöakseli, 165 mm kammet
Ketju: Shimano CN-M6100 12s
Istuin: Fizik Terra Aidon X5
Istuinkannatin: Iridium Dropper Post
Rengaskoko: 29”/27,5+”
Vanteet: SunRingle Duroc SD37 Comp 15 x 110
Renkaat: edessä Maxxis Assegai 29 x 2,5”, takana Maxxis Minion DHR II 27,5″ x 2.60WT
Sähkömoottori: Shimano Steps EP8, 85 Nm
Sähkömoottorin ohjain: Shimano SC-E7000 Display Set 35
Akku: Canyon BT0002-01, 900 Wh, akun paino 4,75 kg
Takuu: 6 vuotta runko, satulatolppa, ohjaamo sekä etuhaarukka, muut osat 2 vuotta.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat