Ajoneuvot Koeajo Pyöräily 11.11.2022

Sähköpyörän koeajo: Helkama FSE12 – Tuntematon täysjousto maastoiloitteluun

Kun puhutaan yli 5000 euron täysjousitetuista maastopyöristä, harvalle tulee ensimmäisenä mieleen Helkama. Hyvää: Suomessa suunniteltu ja valmistettu, runkogeometria, ajettavuus, sähkömoottorin toiminta. Huonoa: Jarrut.

Kun puhe kääntyy yli 5000 euron täysjousitettuihin maastopyöriin, monella tulee mieleen joku kansainvälinen iso brändi, Trek, Specialized tai vaikka Canyon. Kovin monella ei varmasti tule mieleen ensimmäisenä tässä hintaluokassa Helkama?

Mutta kyllä, Helkamalta löytyy täysjousitettu maastopyörä. Malli on FSE12, ja hintaa sillä on 5199 euroa ja se on Helkaman malliston arvokkain maastopyörä. Kyseinen malli on aiemmin myynnissä olleen FSE11-mallin seuraaja.

Helkama FSE12 on Suomessa suunniteltu ja Hangossa valmistettu sähköpyörä, kuten kaikki Helkaman sähköpyörät. Tässäkin tapauksessa Helkama luottaa Shimanon EP8-moottoriin, jonka ympärille pyörä on suunniteltu.

Shimanon EP8 on Shimanon yläpään moottori, joka tarjoaa 85 newtonmetriä maksimivääntöä. Moottorin reagointi kuskin poljinkammilta tuleviin käskyihin on luotettavaa ja täsmällistä. Moottori on myös hiljainen, aina sen olemassa oloa ei edes huomaa.

Pyörästä löytyy kolme eri avustustasoa, Eco, Trail ja Boost ja avustustasoja voi speksata kätevästi mieluisakseen Shimanon E-Tube -sovelluksen kautta. Sovelluksessa jokaiselle avustustasolle voi säätää avustuksen tason, maksimiväännön, sekä sen kuinka voimakkaasti avustus kullakin avustustasolla alkaa.

Akkuna on käytössä niin ikään Shimanon runkoon intergoitu virtalähde, josta irtoaa energiaa 630 wattituntia. Akku on suurin, mitä Shimano tällä hetkellä toimittaa integroitavissa akuissa, mutta tämäkin mitä todennäköisemmin muuttuu lähiaikoina, kun akuista tulee seuraava sukupolvi markkinoille. Joissain pyörissä integroitujen akkujen koko saattaa olla jo 750 tai peräti 900 wattituntia.

Ketterämpi mullet

Helkaman pyörästä on saatavilla kaksi runkokokoa, 18” ja 20”, eli käytännössä M ja L. Pyörän runkogeometria on mukavasti suunniteltu, siitä löytyy luonteva ajoasento vain satulan korkeutta säätämällä.

Helkama FSE12 on niin sanottu mullet, eli edessä siinä on 29-tuumainen rengas ja takana 27,5+ -kokoinen rengas. Mullet sopii kuskeille, jotka tarvitsevat niin sanotusti enemmän haaratilaa hyvästä etenemiskyvystä tinkimättä, jota edessä isompi pyöräkoko tarjoaa.

Maastossa Helkama etenee kivasti kovemmassakin vauhdissa, pyörä kestää vauhtia hyvin, mutta siitä puuttuu se ihan viimeinen varmuus todella kovaan kyytiin.

Helkama FSE12 -pyörässä käytetyt komponentit ovat lähes kaikki niin sanotusti ”kevyimmästä päästä” esimerkiksi jousituksen ja jarrujen osalta. Tämä selittää tietysti myös hintaa.

Pyörässä käytetyt jarrut ovat hinnaltaan edulliset, mutta Clarkisin jarruista parhaimmasta päästä, mitä kyseiseltä merkiltä saa. Jarruteho jää valitettavasti nelimäntäisillä Clarksin M4 -jarruilla hieman vajaaksi. Jarrukahvojen tunto on myös kovahko, jarruilta vaadittava herkkyys puuttuu ja jarruteho löytyy vasta äärimmäisen kovalla puristusvoimalla.

FSE11-edeltäjämallissa Helkama on käyttänyt Shimanon MT-410 -jarruja ja alunperin FSE12 on myös speksattu Shimanon MT-520-jarruilla. Mutta nyt ilmeisesti komponenttipula on aiheuttanut sen, että pyörä on kokoonpantu Clarksin jarruilla. Helkama ei ole ainoa pyörävalmistaja, joka on joutunut tyytymään tällaisiin ratkaisuihin.

Hankala hissitolpan vipu

Helkaman pyörässään käyttämät kiekot ovat merkkiä Mach1 Trucky, jotka löytyivät myös esimerkiksi koeajamastamme Gasgasin maastopyörästä. 

Helkaman hissitolpan vipu on pyörässä ohjaustangon yllä, eikä suoraan peukalolla käytettävissä ohjaustangon alla ja lisäksi vivun asento on sellainen, että vaijeri jää törröttämään ohjaustangon etupuolelle. Hissitolpan asento on kuitenkin jarrujen ja vaihteiden lisäksi sellainen, jota maastossa säädetään paljon ja silloin siltä toivoisi hyvää käytettävyyttä. Helkaman tapauksessa on säästetty ehkä hieman väärässä paikassa.

Jos näitä kaikkia osia, iskareita, jarruja ja vaihteistoa, mitä Helkamassa on käytetty, lähdettäisi parantamaan pykälällä tai parilla, pyörä olisi tällöin hinnaltaan 6500–7000 euroa. Helkama FSE12 onkin ihan hyvä täysjousitettu pyörä maastoajoon, mutta siinä on pieniä sellaisia kauneusvirheitä, jotka luovat nimenomaan sitä mielikuvaa, silloin kun taistellaan kuluttajan valinnasta.

Helkama FSE12 ei ole missään tapauksessa huono täysjousitettu maastopyörä. Se on helppo ajaa ja pyörä kestää aika hyvin myös kovempaa kyytiä ja se on myös aika ketterä teknisemmässä maastossa. Kysymys on enemmänkin mielikuvasta – kun laittaa yli 5000 euroa rahaa kiinni sähköpyörään, onko valinta Helkama vai kenties jonkun ison maailmanmerkin pyörä. Kyseisessä hintaluokassa vaihtoehtoja riittää.

Helkama FSE12 sopii ihan hyvin sellaiselle pyöräilijälle, joka vaatii pyörältään enemmän, mutta ei ole valmis maksamaan siitä yli 5000 euroa. Se on sopii erinomaisesti myös työmatkapyöräksi, jolla voi halutessaan poiketa myös haastavampaan maastoon. Kotimaisuus voi olla myös joidenkin yritysten työsuhdepolkupyörän ehtona.

14.11.2022 korjattu tieto Helkaman pyörän vanteista.

Helkama FSE12

Hinta: 5 199 euroa
Paino: 27 kg
Runko: Alumiini
Rungon koko: 18”, 20”
Etuhaarukka: RockShox 35 Gold 160mm boost
Takaiskunvaimennin: RockShox Deluxe Select+ RT 185×55 Trunnion
Ohjaustanko: Alumiini 35/780
Jarrut: Hydraulinen levyjarru Clarks M4 180 mm 4-mäntäinen
Vaihteisto: Shimano RD-M8100 SGS XT 12-V Shadow+
Vaihdevipu: Shimano SLX SL-M7100
Kampisarja: Shimano FC-EM600, 170 mm
Ketju: Sunrace
Istuin: Selle Royal Essenza Athletic
Istuinkannatin: Sorata Pro 30.9 125/420
Rengaskoko: 29”/27,5+”
Vanteet: Mach1 Trucky 40-584, 30-622
Renkaat: Schwalbe Eddy Current
Sähkömoottori: Shimano DU-EP8, 250W, 36V, 85 Nm
Sähkömoottorin ohjain: Shimano SC-EM800
Akku: Shimano BT-E8036, 630 Wh
Akun latausaika: 100 prosenttiin noin 10,2 tuntia.
Takuu: Rungolla viisi vuotta. Joustohaarukalla ja muilla osilla on kaksi vuotta.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat