23.9.2022

Sähköpyörän koeajo: Gasgas G Trail 2.0 – Huomionhakuinen pyörä monipuoliseen maastoajoon

Espanjalaisvalmistaja Gasgas tunnetaan enduroon, trialiin ja motocrossiin tarkoitetuista moottoripyöristään. Pian se tunnetaan myös sähkömaastopyöristä. Hyvää: ulkomuoto, ketteryys, ajomukavuus, sähkömoottorin automatiikka. Huonoa: sähkömoottorin kova ääni.

Espanjalainen Gasgas tunnetaan erityisesti 1980-luvulta alkaen moottoripyöristään. Se on ollut vahva tekijä jo vuosikymmenien ajan niin trialissa, endurossa, motocrossissa sekä supermotoissa.

Gasgas kuuluu nykyään KTM:n ja Husqvarnan omistavalle Pierer Mobility AG:lle ja tämän myötä Gasgas on alkanut vallata markkinaa myös sähköpyörien puolella. Mainittakoon, että KTM:n polkupyörät ja sähköpyörät, kuten myöskään Husqvarnan moottorisahat ja muut työkalut eivät kuulu Piererin omistukseen.

Ensimmäiset Gasgasin sähköpyörät nähtiin viime vuonna. Mallistoon kuuluvat niin täysjousitetut enduro- ja trail-maastopyörät sekä jäykkäperäiset maastopyörät että trekking-pyörät.

Koeajettu Gasgas G Trail 2.0 myös erottuu edukseen – kissankokoisin kirjaimin, mutta tyylikkäästi alaputkeen kirjoitettu brändin nimi herättää huomiota. Jopa niin paljon, että kun pyörällä kiipeää pääkaupunkiseudun yhden suositun maastopyöräilypaikan jyrkkää ylämäkeä, polun reunalta kuulee ”nyt olen kyllä kateellinen” -lausahduksia. Katseet kääntyvät, kun Gasgasilla saapuu paikalle.

Uudelle brändille tällä saralla on tietysti tärkeää, että näkyvyys on oikeanlaista. Gasgas G Trail 2.0 -pyörän kohdalla voi sanoa, että huomio on todellakin herätetty.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huomio on myös ansaittu

Koska Gasgas on kunnostautunut erinomaisen hyvin myös leipälajeissaan eli enduro- ja muiden moottoripyörien valmistajana, myös uudelta aluevaltaukselta eli sähköpyörältä odottaa paljon.

Koeajettu Gasgas G Trail 2.0 on nimensä mukaisesti tarkoitettu ensisijaisesti poluille ja vaativaan maastoon. Pyörän Rock Shox Revelation -etuhaarukka ja Rock Shox Deluxe -takaiskunvaimennuksella pärjää satunnaisesti enduroajossakin. Kovemmassa enduroröykytyksessa takaiskunvaimennin saisi olla kuitenkin kovempaa menoa kestävää Rock Shox Super Deluxe -sarjaa tai vastaavaa, mutta kuten sanottu, tälläkin kokoonpanolla pärjää satunnaisesti. Ja pyörä on tarkoitettu ensisijaisesti trail-ajoon.

Gasgas G Trail 2.0 soveltuu erinomaisesti esimerkiksi työmatkapyöräksi. Mutta koska kysymyksessä on täysiverinen maastopyörä, sinne sen ja sillä ajavan kuskin mieli myös tekevi. G Trail 2.0 on helppo pyörä ja mukava ajettava maastossa. Polkurymistelyyn se on toimiva valinta, jos sähköpyörän sellaiseen haluaa.

Pyörä on kovin kevyt, se painaa 25 kiloa, mutta se on yllättävän helppo käsitellä, kokematonkin kuski uskaltaa lähteä sillä kokeilemaan rajojaan hyvin matalalla kynnyksellä.

Gasgas luottaa Yamahan sähkömoottoriin

Gasgas G Trail 2.0 -pyörässä on taiwanilaisen Simplo Technologyn valmistama akku, jonka energiasisältö on 630 Wh. Täydellä akulla G Trail 2.0 näyttää sähköavustuksen alimmalla +Eco-asennolla 219 kilometrin toimintasädettä.

Kun sähköavustus on säädetty tasolle High, pyörä lupaa 113 kilometrin toimintasäteen. Lupaa hyvää – ja on myös mitä ilmeisemmin käytännössä sitä. Parin tunnin ja 15 kilometrin mittaisen maastorymyämisen jälkeen akku näyttää täydellä avustusteholla vielä 95 kilometrin toimintasädettä.

Sähköavustuksen tasoja on Gasgasissa neljä, +Eco, Eco, STD ja High. Lisäksi viidentenä tasona sähköavustuksen saa kytkettyä kokonaan päältä pois, silloin pyörä on raskas ajaa, koska painoa on kuitenkin selvästi enemmän kuin avustamattomassa luomumaastopyörässä.

Gasgas käyttää G Trail 2.0 -pyörässään Yamahan PW-ST -sähkömoottoria, joka on teholtaan 250 wattia ja se tarjoaa vääntöä 70 newtonmetriä. Moottori on riittävän tehokas ja kevyt moottori pyörän luonteeseen ja käyttötarkoitukseen nähden, vaikka se ei olekaan se kaikkein järein ja eniten vääntävä tarjolla oleva moottori.

Yamahalta löytyy sähköpyöriin vielä pari järeämpää sähköpyörän moottoria, jotka kehittävät vääntöä 85 ja 80 newtonmetriä.

Moottori pitää ulisevaa ääntä

Pienellä vaihteella veto päällä ajettaessa Yamahan PW-ST-moottori on kuitenkin turhan äänekäs. Se pitää aikamoista ulinaa lyhyellä välityksellä hitaassa nopeudessa ajettaessa. Ääni muistuttaa samanlaista, mutta vielä voimakkaampaa ulinaa, mitä polkupyörien rengasta vasten hankaavat valojen dynamot aikoinaan pitivät. Ääni on ehdottomasti liian kova, ottaen huomioon kuitenkin sen, että maastopyörällä mennään myös nauttimaan luonnosta.

Gasgasin lisäksi muista pyörävalmistajista Yamahan moottoreita sähköpyörissään käyttävät esimerkiksi Accell Gropin pyörämerkit kuten Hibike, Lapierre ja Ghost.

Yamahan sähkömoottorissa on edellä mainittujen avustustasojen lisäksi myös automaattiasento, kun plus-nappulaa painaa Yamahan ohjainyksiköstä pidempään, automaatti menee päälle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automaattiasetus toimi hyvässä ja huonossa

Automaattiavustuksen tarkoituksena on siis hoitaa avustus siten, että kuljettajan tarvitsee itse säädellä avustustasoa esimerkiksi kesken vaikean nousun. Automaattiavustus reagoi poljinkammista tuleviin käskyihin – kun kampien momentti ja kierrosluku kuljettajan käskystä nousevat, sähkömoottori tarjoaa lisää vääntöä. Automaattiasetus on hyvä ja miellyttävä asetus esimerkiksi silloin kun pyörällä kruisailee pitkin polkuja. Lisäksi se auttaa kokematonta kuskia, kun pyörällä uskaltautuu vähän pahempiin maastoihin, ajamiseen voi keskittyä eikä miettiä avustusta sen enempää. Mutta vaatii kuitenkin hieman opettelua ja totuttelua siihen, miten herkästi pyörä lisää avustusta.

Tiukassa paikassa automaatilla ajettaessa täytyy muistaa polkaista vähän rivakammin, kun oikeasti tarvitsee voimaa esteiden ylitykseen. Maastopyöräilyn kultaisia sääntöjä, vaikeassa paikassa ei pidäkään epäröidä eikä varsinkaan löysäillä, vaan runtata enemmän, jolloin esteet yleensä ylittyvät.

Automaattiavustus on hyvä idea – mutta onko käytännössä sittenkään ihan kaikissa paikoissa. Teknisissä kohdissa, missä hitaus on tarpeellista, Yamahan moottorin avustus lähteekin turhan voimakkaasti auttamaan. Varsinkin teknisessä ylämäessä, kun avustus tottelee sitä miten voimakkaasti polkaisee, sähkömoottorin avustus voi aiheuttaa sen, ettei välttämättä ehdikään reagoida maastoon ja ajaakin suunnitellun linjan ohi. Lisäksi märässä maastossa, jolloin takapään pito on huonompi kuin kuivalla, automaatti saattaa olla turhan ärhäkkä, ja on parempi turvautua säädettävään avustustasoon.

Kokeneelle kuljettajalle manuaalinen avustus, ja sieltä valittu oikea taso on parempi, jolloin kuljettaja joutuu tekemään töitä itse aivan samalla tavalla kuin luomupyörässäkin, mutta sähköavustus kompensoi pyörän painoa ja varmistaa, ettei vauhti pysähdy tiukassakaan kohdassa, jos vain veto pysyy päällä.

Vakavasti otettava heti alusta alkaen

Gasgasin kohdalla totuttelua vaatii hieman myös avustuksen loppuminen. Kun sähköavustuksen kanssa teknisessä paikassa lopettaa polkemisen, avustus loppuu kuin seinään ja pyörän paino alkaa tuntua heti sen käsittelyssä. Gasgas G Trail 2.0 painaa kuitenkin lähes 25 kiloa, joten ilman avustusta sen painon huomaa heti.

Gasgas G Trail 2.0, kuten myös muu Gasgasin mallisto, on mielenkiintoinen lisä sähköavusteisten pyörien maailmaan. Siitä, miten G Trail 2.0 on tehty ja suunniteltu, kertoo hienosti siitä pitkästä jo kymmenien vuosien perinteestä, mikä Gasgasilla on kaksipyöräisten maailmassa. G Trail 2.0 on kasattu laadukkaista osista, monessa kohtaa pyörän hinnan huomioon ottaen jopa paremmilla osilla kuin kilpailijoilla – ja muun muassa tällä halutaan kertoa heti, että Gasgas ei ole tullut tällekään saralle leikkimään.

Gasgas haluaa olla sähkömaastopyörien maailmassa vähintään yhtä vakuuttava kuin mitä se on enduron, trialin ja motocrossin maailmassa.

Huomio, kyllä, se on todellakin herätetty, myös sähköpyörien maailmassa.

Teksti: Manu Tuppurainen, testiavustus Juha Heikkinen Kuvat: Jari Saarentaus

Gasgas G Trail 2.0

Hinta: 4699 €

Paino: 25,47 kg

Runko: Alloy 6061

Rungon koko: S, M, L, XL

Etuhaarukka: Rock Shox Revelation RC, DebonAir, Air, 150 mm

Takaiskunvaimennin: Rock Shox Deluxe Select+, i230 x 65 mm

Ohjaustanko: Gasgas Riser 31.8 mm, 780 mm, Sweep: 9 °, Rise: 15 mm

Jarrut: SRAM, 4-mäntäiset, Hydraulic disc brake

Vaihteisto: SRAM SX Eagle, 12-S, shifter SRAM SX Eagle, Single Click, takapakka SRAM PG-1210, 11-50 T


Kampisarja: Gasgas EC40, Aluminum forged, JIS

Ketju: SRAM SX Eagle

Istuin: Gasgas MTB

Rengaskoko: 29”

Vanteet: edessä: Mach 1 TRUCKY 30, With eyelets, Tubeless ready / Hub: Gasgas DA210F, 6-hole, 15x110 mm, thru axle. Takana Mach 1 TRUCKY 30, With eyelets, Tubeless ready / Hub: Gasgas DA210R, 6-hole, 12x148 mm, thru axle, HG

Renkaat: Schwalbe Nobby Nic, Evolution, 62-622, 29 x 2.4

Sähkömoottori: Yamaha PW-ST, 250 W, 70 Nm

Akku: Simplo EnergyTube, 630 Wh, 36 V

Akun kantama: 113–219 km

Akun latausaika: 0–100 %, noin 5 tuntia, 0–80 %, noin 2 tuntia 50 min

Takuu: 2 vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat