12.8.2022

Sähköpyörän koeajo: Pitkää siivua Helkama e-jopolla!

Sähköpyörien suosio on kasvanut viimeisen parin vuoden aikana runsaasti. Myös supisuomalaisesta Joposta on saatavilla e-jopo -sähköversio. Hyvää: Jopo-perinteen vaaliminen, pitkä toimintasäde sähköllä, sopii koko perheen pyöräksi. Huonoa: harvat välitykset, ajoasento, istuin, hinta.

Se on melkein samanlainen Jopo kuin muutkin Jopot, mutta se on saanut keskiöönsä sähkömoottorin ja tarakalleen akun. Lisäksi ohjaustankoon jarruvivun viereen on laitettu sähkömoottorin säätökytkin, jonka näytöstä näkee myös avustuksen tehon sekä nopeuden ja muuta tietoa. Tällä tavalla on syntynyt sähköjopo, viralliselta nimeltään Helkama e-jopo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopo tunnetaan

Jopon tuntevat kaikki, se on suomalaisen Helkaman kehittämä polkupyörämalli, joka oli tuotannossa alun alkaen vuosina 1965–1974. Myöhemmin Joposta tuli varsin suosittu, ja 2000-luvulla sen noussut varsinaiseksi hittipyöräksi.

Jokainen Jopo, niin e-jopokin, valmistetaan Suomessa Helkaman Hangon tehtaalla. Nykyisin Jopoja on saatavilla niin lasten 12-tuumaisella rengaskoolla varustettuja malleja kuin aikuisten 26-tuumaista pyöräkokoa edustavia malleja. Jopoa valmistettiin alussa 22-tuumaisella pyöräkoolla, mutta myöhemmin pyöräkoko vakiintui 24-tuumaiseksi, joka on e-jopon rengaskoko.

Sähköjärjestelmä Shimanolta

E-jopo käyttää Shimanon Steps E5000 -sähköjärjestelmää eli sähkö-Jopon sähkömoottorina toimii Shimano E5000 -sähkömoottori, joka tuo painoa pyörään vain 2,5 kiloa lisää. Koko e-jopon kokonaispaino on 24 kiloa. Moottori on 250 watin sähkömoottori, jonka tarjoama maksivääntömomentti on 40 newtonmetriä. Moottorin vääntömomentti on varsin riittävä e-jopolle ja sillä ajettaviin siirtymiin. Ei tavoin Jopo, eikä myöskään Sähkö-Jopo ole mitään pitkän matkan pyöriä.

Tarakan alapuolelle kiinnitetty akku on Shimano E6000 ja sen koko on 418 Wh ja sen ansiosta e-jopolle luvataan 125 sähköavusteista kilometriä yhdellä latauksella. Akun voi ladata irrottamatta sitä lainkaan pyörästä.

Sähköavustusjärjestelmää käsketään Shimanon SC-E5000 -kytkimellä, joka on sijoitettu etujarrukahvan viereen. E-jopossa on tavallisen Jopon tapaan taka-akselilla napa-jarru eli jalkajarru.

Pysty ajoasento

Jopon sähkömoottori toimii hyvin ja äänettömästi, se on käytännössä huomaamaton. Tosin pienimmällä vaihteella hitaasti ajettaessa täysi avustusteho päälle se pyrkii avustamaan aika ajoin melko ärhäkästi ja aiheuttaa ajoon pieniä tahattomia kiihdytyksiä.

Jopon runkogeometria on sama kuin mitä se on ollut sen alkutaipaleelta alkaen. Pyörällä ajetaan selkä suorana, jolloin koko kehon paino tulee satulan päälle – ja mikä ei ole se kaikkein mukavin eikä myöskään aerodynaamisin ajoasento. Tästäkin huolimatta Sähkö-Jopolla pääsee 25 kilometrin tuntinopeuteen vastatuleen helposti sähköavustuksen ansiosta – ja ohitettavat maantiepyöräilijät voivat olla ihmeissään, että liikkuipa Jopo ohi helposti.

Pysty ajoasento aiheuttaa kuitenkin sen, että tunninkin yhtämittainen ajo alkaa tuntua ja saa takamuksen puutumaan. E-Jopossa on sama Jopo-logoin varustettu Selle Royal -satula kuin tavallisessakin Jopossa, joka on hyvin mukavuuspainotteinen voimakkaan pehmusteensa vuoksi, mutta sekään ei auta takamuksen puutumisessa. Eikä tällä kertaa ollut kysymys siitä, etteikö koeajan takamus olisi tottunut pyörälläkin taitettaviin kilometreihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jokaisen polkupyörä

E-jopo onkin tarkoitettu lyhyille matkoille citypyöräksi ja sähköavusteisuus tuo sille lisää toimintamatkaa. Akku e-jopossa on niin iso, että sähköllä luvataan edettävän jopa 125 kilometriä joka on aivan varmasti riittämiin Jopolle.

Vaihteita jopossa on kolme kappaletta ja koska niitä on kolme, välitykset ovat melko harvat. Ykkönen on hyvin lyhyt ja kolmas vaihde melko pitkä ja kakkonen siinä välissä. Ilman avustusta ajettaessa kakkonen tuntuu välillä liian lyhyeltä ja kolmonen vastaavasti liian pitkältä ja raskaalta, joten kumpikaan vaihde ei välillä tunnu oikein soveltuvalta.

Kun sähköavustuksen laittaa päälle, meininki muuttuu. Kakkonen on tällöin hyvä vaihde melkein joka paikkaan ja kolmonen puolestaan toimii erinomaisesti pitkillä suorilla. Ykköstä tarvitsee vaihtaa vain ja ainoastaan tiukimpiin risteyksiin ja joskus ylämäkiin.

E-jopo maksaa 1990 euroa, joka on todella paljon, varsinkin kun vertaa sen hintaa tavalliseen Jopoon, joka maksaa noin 400 euroa. Sähköavustus nostaa Jopon toimintamatkaa paljon ja varmasti lisää sen käyttöä myös, 25 kilometrin matka ei tunnu sillä missään, kun taas tavallisella Jopolla tuollaisen matkan ajaminen olisi aika haasteellista. Perus-Jopo on lyhyiden matkojen kaupunkipyörä, sähkö-Jopo vähän pidempien.

Jopon nimi tulee alunperin sanoista jokaisen polkupyörä – se on edelleen ja myös e-jopossa se juttu. Jopo ja e-jopo sopivat edelleenkin koko perheen pyöräksi monipuolisten säätöjensä vuoksi. Isä, äiti ja perheen nuoriso voivat ajaa oikein hyvin samalla pyörällä, sillä Jopo sopii 136–190-senttisille kuskeille.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala

Helkama e-jopo 3v 24”

Hinta: 1990 €

Paino: 24 kg

Runko: Teräs

Rungon koko: 45 cm

Etuhaarukka: Teräs

Ohjaustanko: Alu-look

Ohjankannatin: Alumiini

Jarrut: edessä; Tektro V-jarru etu 855A, takana; jalkajarru

Vaihteisto: Napavaihde Shimano Nexus 3

Vaihdevalitsin: Shimano Nexus 3 -kiertokahva

Kampisarja: Shimano FC-E5010, 170 mm

Ketjut: KMC

Istuin: Selle Royal Jopo

Rengaskoko: 24”

Renkaat: Schwalbe Road Cruiser

Sähkömoottori: Shimano DU-E5000, 250 W, 40 Nm

Akku: Shimano BT-E6000, Li-ion 418 Wh 36 V

Akun kantama: 125 km

Akun latausaika: 6,5 h

Sähköavustinjärjestelmän ohjain: Shimano SC-E5000

Varusteet: Lokasuojat, tavarateline, runkolukko, seisontatuki, etuvalo

Takuu: Osat 2 vuotta, runko 5 vuotta.

Milloin sähköpolkupyörään tarvitaan liikennevakuutus?

Sähköavusteisissa polkupyörissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 wattia ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisessa sähköpolkupyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 kilometriä tunnissa. Lainsäädännössä tällainen laite luokitellaan polkupyöräksi, joka ei tarvitse liikennevakuutusta.

Jos sähköpolkupyörän moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 wattia – tai jos kulkuneuvon nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus.

Kun pyörä liikkuu moottorin avustuksella yli 25 kilometriä tunnissa tai sen moottorin teho on suurempi kuin 1000 wattia, sitä ei enää luokitella polkupyöräksi, vaan se on rekisteröitävä mopoksi. Silloin laitteelle on hankittava myös liikennevakuutus. Mopoksi rekisteröiminen edellyttää, että laite on myös tyyppihyväksytty mopoksi, eli sen ominaisuudet on myös täytettävä mopolta vaadittavat ominaisuudet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta