9.9.2022

Sähköpyörän koeajo: Himo C30S – Edullinen sporttipyörä työmatka-ajoon

Himo C30S on sähköinen ja edullinen takanapamoottorinen urheilupyörä esimerkiksi työmatkojen taittamiseen. Hyvää: Vahvanoloinen runko, keveys, ketteryys, voimalinjan toiminta, valot vakiona. Huonoa: alumiinietuhaarukan jäykkyys, pienehkö akku, todella raskas polkea avustamattomana.

Kevyt ja sporttinen sähköpyörä esimerkiksi työmatkojen taittamiseen? Tässä yksi vaihtoehto. Kiinalaisvalmistaja Himo, joka on esimerkiksi matkapuhelinvalmistajana tunnetuksi tulleen Xiaomin kumppaniyritys, valmistaa edullisia ja siinä mielessä myös mielenkiintoisia sähköpyöriä.

Aiemmin Moottorin koeajossa oli edullisempi Himo C26 -malli, joka on Himo-mallistosta toiseksi edullisin. Himo C30S on  puolestaan Himo-malliston kalleimmasta päästä.

Koeajossa oleva Himo C30S edustaa urheilupyörien luokkaa, jo painonsakin puolesta. Pyörässä on vahvanoloinen, mutta kevyt alumiinirunko. Myös etuhaarukka on alumiinia eikä se jousta juurikaan esimerkiksi kanttikivetysten ylityksissä ja on näin hieman epämukava joissain tilanteissa.

Mutta Himo C30S painaa vain 18 kiloa ja tämän vuoksi se on todella keveä ja ketterä pyörä ajaa, sähköavustettuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi eri tehoaluetta

Sähköavustus pois kytkettynä Himo C30S muuttuu todella raskaaksi polkea, joten tällä pyörällä liikkuessa on hyvä huomioida se, että akussa on koko ajan riittävästi virtaa matkan taittamiseen.

Kun Himo C30S:n sähköavustuksen viidestä eri tehoaluesta raskaimmankin kytkee päälle, ajo muuttuu mukavaksi ja sulavaksi. Sähköjärjestelmän selkeä näyttö on sijoitettu ohjainskannattimen stemmiin, joten näyttö on näkyvyyden kannalta parhaassa mahdollisessa sijainnissa, mutta sähköavustusta säätääkseen käden joutuu irrottamaan ohjaustangosta.

Käyräsarvisessa pyörässä koko ohjainyksikon sijoittaminen oikealle tai vasemmalle kädelle on hankalaa, mutta sähköavustuksen säätöön liittyvät pienet plus- ja miinusnapit olisi mahdollista tuoda peukalon ulottuville ohjaustankoon esimerkiksi jarrukahvan yhteyteen. Toki ne lisäävät kustannuksia.

Sähkömoottori takanavan yhteydessä

Sähkömoottorin valmistaja on kiinalainen Aikema, joka on valmistanut sähköpyörien sähkökomponentteja jo yli 20 vuotta. Aikema on yksi vanhimmista sähköpyörien moottorivalmistajista ja sillä on Kiinan pääkonttorin lisäksi toimistot Yhdysvalloissa, Taiwanissa sekä Euroopassa Ranskassa. Aikema tekee ns. merkkivalmistajista yhteistyötä muun muassa pyörävalmistaja Meridan kanssa.

Himo C30S:ssä sähkömoottori on Himo C26:n tapaan takanavan yhteyteen, joka on hyvä ratkaisu ketjujen ja rattaiden kestävyyden näkökulmasta. Sähköpyörien keskiöön sijoitetut voimakkaat sähkömoottorit repivät niin voimakkaasti, että ne syövät voimansiirron osia, ketjuja ja rattaita. Takanapaan sijoitettu sähkömoottori alentaa myös muita kustannuksia, joten pyörän hintapiste on muun muassa näillä keinoin saatu alle 2500 euron.

Voimansiirtona Himo C30S käyttää Shimanon Sora -vaihteistosarjaa, joka on hyvä ratkaisu. Huollettavuus sekä varaosien saanti on helppoa. Halutessaan pyörään voi vaihtaa myös parempaa osasarjaa, mutta Soralla pärjää kyllä, jos vaatimustaso ei ole vallattoman korkea. Vaihteet vaihtuvat Shimanon maantie- ja gravelpyörien osasarjojen tapaan jarrukahvoista, joten tämä on tuttua monelle ja myös toimivaa.

Toimiva voimalinja

Himo C30S:n voimalinja on toteutettu huomattavasti jouhevammin ja mukavammin kuin tonnin edullisemman Himo C26:n voimansiirto. C26:ssa sähköavustuksen loppuessa 25 kilometrin tuntinopeudessa polkeminen muuttui tahmeaksi kuin veitsellä leikaten. C30S:ssä ei näin käy, vaan yli 25 kilometrin nopeuden ylityttyä, polkeminen pysyy jouhevana ja sujuvana, kuten pitääkin.

Himo C30S -pyörässä käytetään kiinalaista Zheijang Tianhong Litium Battery -litium-ioni -akkua, joka kätkee sisäänsä Samsungin valmistamat akkukennot. Valmistajan mukaan akun pitäisi kestä jopa 1500 lataussykliä.

Akku on sijoitettu pyörän alaputkeen ja se lukitaan paikoilleen avaimella. Tässä ratkaisussa on hyvää on tietysti se, että akun voi irroittaa ja ottaa mukaan ladattavaksi sinne, minne koko pyörää ei halua kuljettaa – esimerkiksi työpaikalle työpisteeseen. Akun saa ladattua myös sen ollessa kiinnitettynä pyörään.

Akku on kooltaan ja energiasisällöltään pieni, 360 Wh. Se tarkoittaa sitä, että pyörän toimintasäde avustettuna on vain noin 50–60 kilometriä, ihannetapauksessa ja kevyellä kuljettajalla sillä voi päästä hieman pidemmälle.

Himo C30S:n ajoasento on urheilullinen ja miellyttävä, yli 175-senttinen kuski voi joutua vaihtamaan pyörään pidemmän tai säädettävän stemmin – nämäkin ovat toki yksilöllisiä maku- ja säätökysymyksiä. Pyörän rungon koko on aika kompakti, mutta selkeästi allekirjoittanutta 179-senttistä henkilöä pidemmät pystyvät ajamaan tällä pyörällä. Himo taipuu myös hyvin lyhyemmille 155–175-senttisille kuskeille.

Rengastuksensa puolesta Himo C30S sopii hyvin myös hiekkateille ja toki jos vielä parempaa sorarengasta pyörään halua, niin niitä vaan vaihtamaan mieleisekseen.

Nyt pyörässä oleva Kendan rengastus on ihan kelpo kompromissi sekä asfaltille että soralle, vaikkakin se on suunniteltu ensisijaisesti asfaltille.

Jos haluaa edullista, sporttista sähköpyörää työmatka-ajoihin, Himo C30S on siihen varteenotettava vaihtoehto. Kun pyörään lisää vielä lukkopolkimet ja säätää stemmin pituudella ajoasentoa itselleen hieman paremmaksi, se on todella hauska pyörä ajaa paita kuivana, tai miksi ei märäksikin, työmatkoja ja lenkkejäkin.

Koeajetulla Himo C30S -pyörällä on myös sisarmalli, Himo C30R. Se on sata euroa halvempi pyörä ja siinä on suora tanko ja siihen sopivat jarru- ja vaihdekahvat, muuten kysymyksessä on sama pyörä.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala

Täsmennys 20.9.2022, pyörän nimestä poistettu Xiaomi-nimi, koska kysymyksessä ei ole Xiaomin tuote, vaan Xiaomin kumppaniyrityksen Himon tuote.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Himo C30S

Hinta: 2449 €
Paino: 18 kg
Runko: Alumiini
Jarrut: Tektro MD-C310 mekaaniset levyjarrut
Vaihteisto: Shimano Sora 2×9
Vaihdevalitsin: Shimano Sora
Istuin: Selle Royal
Rengaskoko: 28”
Renkaat: Kenda Kwest 32-622 (28″)
Sähkömoottori: Aikema 85 SX, 36 V, 250W takanapamoottori
Akku: Zheijang Tianhong Litium Battery – TFL-4 36V10Ah, 360 Wh.
Akun kantama: 50–70 km
Akun latausaika: n. 5 h
Sähköavustinjärjestelmän ohjain: Lishui LSW06-MINICFSB
IPX-luokitus: IPX6 (kestää voimakkaita vesisuihkuja)
Varusteet: latauslaite, pistokelatausjohto, käyttöopas
Takuu: 24 kk (akku 12 kk)

Milloin sähköpolkupyörään tarvitaan liikennevakuutus?

Sähköavusteisissa polkupyörissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 wattia ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisessa sähköpolkupyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 kilometriä tunnissa. Lainsäädännössä tällainen laite luokitellaan polkupyöräksi, joka ei tarvitse liikennevakuutusta.

Jos sähköpolkupyörän moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 wattia – tai jos kulkuneuvon nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus.

Kun pyörä liikkuu moottorin avustuksella yli 25 kilometriä tunnissa tai sen moottorin teho on suurempi kuin 1000 wattia, sitä ei enää luokitella polkupyöräksi, vaan se on rekisteröitävä mopoksi. Silloin laitteelle on hankittava myös liikennevakuutus. Mopoksi rekisteröiminen edellyttää, että laite on myös tyyppihyväksytty mopoksi, eli sen ominaisuudet on myös täytettävä mopolta vaadittavat ominaisuudet.

Lisää aiheesta

Luetuimmat