Ajoneuvot Koeajo Pyöräily 17.12.2022

Sähköpyörän koeajo: KTM Machina Kapoho 7973 – Itävallasta kajahtaa!

KTM:n Machina Kapoho 7973 on erittäin monipuolinen pyörä niin enduroon kuin muuhunkin maastorymistelyyn. Hyvää: Ajettavuus, sähkömoottorin toiminta. Huonoa: Ei varsinaista avustustason näyttöä, satula.

Itävallasta kajahtaa! Samasta Mattighofenin kaupungista, missä paremmin moottoripyöristään tunnettu KTM perustettiin lähes 90 vuotta sitten.

KTM Bikes, joka valmistaa KTM-tuotemerkillä polkupyöriä, on tuonut tälle kaudelle laajan malliston, peräti kahdeksan polkupyörän Machina Kapoho -sarjan.

KTM Machina Kapoho -sarja on ehkä KTM:n monipuolisin pyöräsarja, sillä se sopii niin enduroon, mutta sen lisäksi se toimii myös erittäin monipuolisena all mountain -pyöränä. Jos puhdasta enduroa ja pidempiä 170–180 millin joustoja KTM:ltä haluaa, niin tällöin kannattaa kääntyä Machina Prowler -sarjan puoleen.

Reilun viiden tonnin pyörä

KTM Machina Kapoho 7973 on erittäin monipuolinen ja tasapainoinen pyörä monenlaiseen maastorymistelyyn ja monelle Machina Kapohon tarjoamat 160 millimetrin joustovarat riittävät hyvin.

Machina Kapoho 7973 on Machina Kapoho -malliston kahdeksasta pyörästä toiseksi edullisin pyörä, mutta se ei tee siitä missään tapauksessa huonoa, vaan pyörä tarjoaa 5 500 euron sijoitukselle erittäin hyvin vastinetta. Machina Kapoho -sarja koostuu kaikki laadukkaista pyöristä, malliston edullisimman mallin maksaessa 5 000 euroa.

Machina Kapoho 7973 on tyylikäs pyörä, ja sen kanssa pääsee samantien sinuiksi eli asiaan.

Kotari ei ehkä tarjoa mitään hirveitä yllätyksiä maastoajossa, mutta se on neutraali ja nimenomaan monipuolinen pyörä monenlaiseen ajoon. Sillä ajaa niin enduroa kuin ihan tavallista metsäpolkuakin.

Toimii hyvin mullettina

7973-malli on mullet, KTM:n kielellä Dimmix, eli edessä siinä on 29-tuumainen rengas ja takana 27,5-tuumainen rengastus. Sopii hyvin pienikokoisille kuskeille, jotka haluavat hyvää etenemiskykyä, mutta ketteryyttä. Sekakiekkojen käyttö on yleistynyt viime vuosina maastopyörissä. Pienemmille kuskeille mullet-rengastus on juuri käsiteltävyyden kannalta hyvä asia. Lisäksi se mahdollistaa jopa kolmen tuuman renkaan käytön, jolloin takarenkaaseen saadaan karkeampaa kuviota.

KTM toimii juuri mullettina hyvin, yhdistettynä sekarengastus pyörän runkogeometriaan saadaan aikaiseksi ketterä paketti.

Vaihteistosarja on Kotarissa lähtötason Sram SX Eagle, joka on hyvin tyypillinen osasarja noin 5 000 euron pyörässä. Suomessa Machina Kapoho 7973 on hinnoiteltu noin 5 800 euron hintaiseksi, kun KTM:n omilla nettisivuilla pyörän hinta on 5 300 euroa.

Joka tapauksessa SX Eagle -osasarja on ihan kelvollinen ja toimiva, mutta soisi yli 5 000 euron pyörässä olevan jo NX tai jopa GX -sarjan osat, sillä monella muulla merkillä tähän hintaan saa jo Shimano Deore XT -sarjaa, joka on jo vaativalle harrastajalle tarkoitettu osasarja. Sramin osalta GX-osasarja on jo vaativalle harrastajalle tarkoitettu osasarja.

Bosch toimii erinomaisesti

KTM luottaa Machina Kapohossa Boschin valmistamaan akkuun, sähkömoottorin ohjaimeen sekä itse sähkömoottoriin. Sähkömoottorin ohjain on sama kuin Led remote, jota käytetään muun muassa Boschin Kiox-näyttöjen yhteydessä.

Boschin sähkömoottorin ympärille sähköpyörän rakentaminen on viisautta, sillä Boschin sähkömoottorit ovat parasta mitä markkinoilla on tällä hetkellä tarjota, Performance CX -moottori reagoi kuljettajan käskyihin erinomaisesti ja ennen kaikkea Boschin moottorit ovat myös miellyttävän hiljaisia.

Boschin ohjain on paksu talvihanska kädessä hieman työläs käyttää sen runsaiden lähekkäin olevien nappien vuoksi. Mutta myös sen lisäksi, kun Kiox-näyttöä ei ole käytössä, ohjaimen värikoodit täytyisi osata, tai ainakin vähintään oppia, mitä avustustasoa mikäkin väri ohjaimessa edustaa. Avustustasothan Boschin CX-moottorissa ovat Eco, Tour+, eMTB ja Turbo.

Ilman näyttöä Boschin ohjaimen napeista puolet jäävät myös käyttämättä, sillä samasta ohjaimesta ohjataan myös Kiox-näytön valikoita.

Kiox-näyttö Machina Kapoho 7973 -mallista on jätetty pois, jolloin pyörän hinta on saatu painettua reilusti alle 6 000 euron. Kiox-näytön kyseiseen pyörään saa kyllä asennettua jälkeen päin, se vaatii vain näytön, pidikkeen sekä yhden johdon hankkimisen. Erikseen hankittuna ilman asennusta Bosch Kiox -näyttö pidikkeineen ja johtoineen maksaa noin reilu 200 euroa.

Hivenen kalliimmasta ja Shimano Deore XT -sarjalla olevasta Machina Kapoho 7972 -mallista Kiox-näyttö löytyy, mutta kyseistä pyörää ei ole Suomen maahantuojan valikoimassa ole.

Sähköinen käsijarru oiva lisävaruste

Erinomainen toiminto Led Remotessa on Hill hold eli tietynlainen sähköinen käsijarru, jonka avulla pyörän saa pysymään paikoillaan painamatta jarrukahvaa, jos esimerkiksi jyrkässä mäessä joutuu hyppäämään pyörän sarvista pois.

Satula Kotarissa on Selle Royal Essenza Athletic, ja se ei ainakaan allekirjoittaneen takamukselle käynyt alkuunkaan, puolen tunnin ajon jälkeen alkoi tuntua siltä, että satulan päällä ei halua enää istua. Mutta tämä on täysin kokonaan yksilöllinen asia, jonkun muun istuinluille kyseinen satula voi sopia hyvinkin.

KTM Machina Kapoho 7973 on itävaltalaisvalmistajalta osoitus siitä, että kaksipyöräisiä poljettavia ja moottorilla toimivia kulkupelejä ei ole suotta valmistettu lähes 90 vuotta. Kokonaisuus malliston edullisemmassa mallissa on hyvällä tolalla ja ennen kaikkea Machina Kapohon muuttunut runkogeometria toimii hyvin.

KTM Macina Kapoho 7973 12v

Hinta: 5 799 euroa
Paino: 25,8 kg
Runko: Macina Kapoho Dimmix Alloy 6061
Rungon koko: M/43 cm, L/48 cm, XL/53 cm
Etuhaarukka: RockShox 35 Silver TK 29″ 160 mm
Takaiskunvaimennin: Suntour Tri-Air 3CR 250×70
Ohjaustanko: KTM Comp Trail35 rizer15 780 mm
Jarrut: Shimano M4100 / MT420 4-mäntäinen
Vaihteisto: SRAM SX Eagle 12 speed
Vaihdevipu: SRAM SX Eagle singleClick
Kampisarja: KTM TRAIL ISIS 160 mm Q16
Ketju: SRAM NX Eagle 12s
Istuin: Selle Royal Essenza Athletic
Istuinkannatin: KTM Comp dropper internal, hissitolppa
Rengaskoko: 29”/27,5+”, 65-622/70-584
Vanteet: edessä KTM Line – Ambrosio E30 Trail 32H 622x30TC, takana KTM Line – Ambrosio E35 Trail 32H 584x35TC
Renkaat: Schwalbe Nobby Nic
Sähkömoottori: Bosch PERFORMANCE CX Gen.4, 250W-36V-85 Nm
Sähkömoottorin ohjain: Bosch Led Remote
Akku: Bosch PowerTUBE 750 Wh
Akun latausaika: 100 prosenttiin noin 6 tuntia.
Takuu: Rungolla viisi vuotta. Joustohaarukalla ja muilla osilla on kaksi vuotta.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat