12.8.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Pitkää siivua Helkama e-jopolla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpyörien suosio on kasvanut viimeisen parin vuoden aikana runsaasti. Myös supisuomalaisesta Joposta on saatavilla e-jopo -sähköversio. Hyvää: Jopo-perinteen vaaliminen, pitkä toimintasäde sähköllä, sopii koko perheen pyöräksi. Huonoa: harvat välitykset, ajoasento, istuin, hinta. Se on melkein samanlainen Jopo kuin muutkin Jopot, mutta se on saanut keskiöönsä sähkömoottorin ja tarakalleen akun. Lisäksi ohjaustankoon jarruvivun viereen on laitettu sähkömoottorin säätökytkin, jonka näytöstä näkee myös avustuksen tehon sekä nopeuden ja muuta tietoa. Tällä tavalla on syntynyt sähköjopo, viralliselta nimeltään Helkama e-jopo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopo tunnetaan Jopon tuntevat kaikki, se on suomalaisen Helkaman kehittämä polkupyörämalli, joka oli tuotannossa alun alkaen vuosina 1965–1974. Myöhemmin Joposta tuli varsin suosittu, ja 2000-luvulla sen noussut varsinaiseksi hittipyöräksi. Jokainen Jopo, niin e-jopokin, valmistetaan Suomessa Helkaman Hangon tehtaalla. Nykyisin Jopoja on saatavilla niin lasten 12-tuumaisella rengaskoolla varustettuja malleja kuin aikuisten 26-tuumaista pyöräkokoa edustavia malleja. Jopoa valmistettiin alussa 22-tuumaisella pyöräkoolla, mutta myöhemmin pyöräkoko vakiintui 24-tuumaiseksi, joka on e-jopon rengaskoko. Sähköjärjestelmä Shimanolta E-jopo käyttää Shimanon Steps E5000 -sähköjärjestelmää eli sähkö-Jopon sähkömoottorina toimii Shimano E5000 -sähkömoottori, joka tuo painoa pyörään vain 2,5 kiloa lisää. Koko e-jopon kokonaispaino on 24 kiloa. Moottori on 250 watin sähkömoottori, jonka tarjoama maksivääntömomentti on 40 newtonmetriä. Moottorin vääntömomentti on varsin riittävä e-jopolle ja sillä ajettaviin siirtymiin. Ei tavoin Jopo, eikä myöskään Sähkö-Jopo ole mitään pitkän matkan pyöriä. Tarakan alapuolelle kiinnitetty akku on Shimano E6000 ja sen koko on 418 Wh ja sen ansiosta e-jopolle luvataan 125 sähköavusteista kilometriä yhdellä latauksella. Akun voi ladata irrottamatta sitä lainkaan pyörästä. Sähköavustusjärjestelmää käsketään Shimanon SC-E5000 -kytkimellä, joka on sijoitettu etujarrukahvan viereen. E-jopossa on tavallisen Jopon tapaan taka-akselilla napa-jarru eli jalkajarru. Pysty ajoasento Jopon sähkömoottori toimii hyvin ja äänettömästi, se on käytännössä huomaamaton. Tosin pienimmällä vaihteella hitaasti ajettaessa täysi avustusteho päälle se pyrkii avustamaan aika ajoin melko ärhäkästi ja aiheuttaa ajoon pieniä tahattomia kiihdytyksiä. Jopon runkogeometria on sama kuin mitä se on ollut sen alkutaipaleelta alkaen. Pyörällä ajetaan selkä suorana, jolloin koko kehon paino tulee satulan päälle – ja mikä ei ole se kaikkein mukavin eikä myöskään aerodynaamisin ajoasento. Tästäkin huolimatta Sähkö-Jopolla pääsee 25 kilometrin tuntinopeuteen vastatuleen helposti sähköavustuksen ansiosta – ja ohitettavat maantiepyöräilijät voivat olla ihmeissään, että liikkuipa Jopo ohi helposti. Pysty ajoasento aiheuttaa kuitenkin sen, että tunninkin yhtämittainen ajo alkaa tuntua ja saa takamuksen puutumaan. E-Jopossa on sama Jopo-logoin varustettu Selle Royal -satula kuin tavallisessakin Jopossa, joka on hyvin mukavuuspainotteinen voimakkaan pehmusteensa vuoksi, mutta sekään ei auta takamuksen puutumisessa. Eikä tällä kertaa ollut kysymys siitä, etteikö koeajan takamus olisi tottunut pyörälläkin taitettaviin kilometreihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jokaisen polkupyörä E-jopo onkin tarkoitettu lyhyille matkoille citypyöräksi ja sähköavusteisuus tuo sille lisää toimintamatkaa. Akku e-jopossa on niin iso, että sähköllä luvataan edettävän jopa 125 kilometriä joka on aivan varmasti riittämiin Jopolle. Vaihteita jopossa on kolme kappaletta ja koska niitä on kolme, välitykset ovat melko harvat. Ykkönen on hyvin lyhyt ja kolmas vaihde melko pitkä ja kakkonen siinä välissä. Ilman avustusta ajettaessa kakkonen tuntuu välillä liian lyhyeltä ja kolmonen vastaavasti liian pitkältä ja raskaalta, joten kumpikaan vaihde ei välillä tunnu oikein soveltuvalta. Kun sähköavustuksen laittaa päälle, meininki muuttuu. Kakkonen on tällöin hyvä vaihde melkein joka paikkaan ja kolmonen puolestaan toimii erinomaisesti pitkillä suorilla. Ykköstä tarvitsee vaihtaa vain ja ainoastaan tiukimpiin risteyksiin ja joskus ylämäkiin. E-jopo maksaa 1990 euroa, joka on todella paljon, varsinkin kun vertaa sen hintaa tavalliseen Jopoon, joka maksaa noin 400 euroa. Sähköavustus nostaa Jopon toimintamatkaa paljon ja varmasti lisää sen käyttöä myös, 25 kilometrin matka ei tunnu sillä missään, kun taas tavallisella Jopolla tuollaisen matkan ajaminen olisi aika haasteellista. Perus-Jopo on lyhyiden matkojen kaupunkipyörä, sähkö-Jopo vähän pidempien. Jopon nimi tulee alunperin sanoista jokaisen polkupyörä – se on edelleen ja myös e-jopossa se juttu. Jopo ja e-jopo sopivat edelleenkin koko perheen pyöräksi monipuolisten säätöjensä vuoksi. Isä, äiti ja perheen nuoriso voivat ajaa oikein hyvin samalla pyörällä, sillä Jopo sopii 136–190-senttisille kuskeille. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Helkama e-jopo 3v 24” Hinta: 1990 € Paino: 24 kg Runko: Teräs Rungon koko: 45 cm Etuhaarukka: Teräs Ohjaustanko: Alu-look Ohjankannatin: Alumiini Jarrut: edessä; Tektro V-jarru etu 855A, takana; jalkajarru Vaihteisto: Napavaihde Shimano Nexus 3 Vaihdevalitsin: Shimano Nexus 3 -kiertokahva Kampisarja: Shimano FC-E5010, 170 mm Ketjut: KMC Istuin: Selle Royal Jopo Rengaskoko: 24” Renkaat: Schwalbe Road Cruiser Sähkömoottori: Shimano DU-E5000, 250 W, 40 Nm Akku: Shimano BT-E6000, Li-ion 418 Wh 36 V Akun kantama: 125 km Akun latausaika: 6,5 h Sähköavustinjärjestelmän ohjain: Shimano SC-E5000 Varusteet: Lokasuojat, tavarateline, runkolukko, seisontatuki, etuvalo Takuu: Osat 2 vuotta, runko 5 vuotta. Milloin sähköpolkupyörään tarvitaan liikennevakuutus? Sähköavusteisissa polkupyörissä moottorin teho saa olla korkeintaan 250 wattia ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä, kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa. Tällaisessa sähköpolkupyörässä voi olla niin sanottu lähtöavustus, eli se voi liikkua polkematta enintään 6 kilometriä tunnissa. Lainsäädännössä tällainen laite luokitellaan polkupyöräksi, joka ei tarvitse liikennevakuutusta. Jos sähköpolkupyörän moottorin teho ylittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden raja-arvon, eli 250 wattia – tai jos kulkuneuvon nopeus moottorin avustuksella on yli 25 kilometriä tunnissa, tarvitaan pyörälle liikennevakuutus. Kun pyörä liikkuu moottorin avustuksella yli 25 kilometriä tunnissa tai sen moottorin teho on suurempi kuin 1000 wattia, sitä ei enää luokitella polkupyöräksi, vaan se on rekisteröitävä mopoksi. Silloin laitteelle on hankittava myös liikennevakuutus. Mopoksi rekisteröiminen edellyttää, että laite on myös tyyppihyväksytty mopoksi, eli sen ominaisuudet on myös täytettävä mopolta vaadittavat ominaisuudet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Sähköpyörän koeajo: Himo C26 – Himottavan edullinen sähköpyörä Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku