19.12.2015 Ajoneuvot Saksalaislehden mittaus paljasti karun totuuden kulutuksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kulutukset keskimäärin kolmanneksen normilukemia suurempia – suurin ylitys 46 prosenttia! Arvostettu saksalaislehti Auto, Motor und Sport (AMS) mittasi autojen todellisten hiilidioksidipäästöjen eroja luvattuihin päästöihin. Koska hiilidioksidipäästöt ovat suoraan sidoksissa polttoaineen kulutukseen, kertoo testi paljon nykyisten kulutuslupausten paikkaansapitävyydestä.Seitsemän dieselin ja yhden bensiinimallin hiilidioksidipäästöt mittasi brittiläinen Emission Analytics Tests (EMA).Testireittinä oli AMS:n taloudellisen ajon lenkki, jota oli vaikeutettu hieman lisäämällä kaupunkiajon osuutta ja kuormaa. Testi ajettiin yleisen liikenteen seassa.Ajonaikaiset päästöt mitattiin autoon kiinnitettävällä PEMS-mittalaitteella (Portable Emission Measuring System). Tulokset vastaavat melko tarkoin AMS:n aikaisempia mittauksia, AMS-ekolenkkien ja testikulutusten keskiarvoa. Kyseessä ei ole mikään virallinen mittaus, vaan Auto Motor und Sportin oma testi.Paremmuusjärjestys kulutuseron mukaanSijaAutoMitattu poikkeama ilmoitettuun EU-kulutukseenIlmoitettu normikulutusMitattu ajonaikainen kulutus"Käytännön kulutus", eli AMS-ekolenkin ja testikulutuksen keskiarvo1Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI+ 18 %4,25,05,32Mazda CX-3 1.5 D 2WD+ 19 %4,04,85,23Ford Mondeo 1.0 EcoBoost (bensiini)+30 %5,16,67,04Mercedes-Benz C 250d 2.1+ 32 %4,56,05,75Volvo XC90 D5 2.0+ 35 %5,87,87,76BMW X5 sDrive25d 2.0+ 36 %5,87,97,67Opel Mokka 1.6 CDTi+ 38 %4,15,75,98Fiat 500X 1.6D+ 46 %4,16,05,9Keskiarvo+ 32 %4,76,26,0Volkswagen Golfin ja Mazda CX-3:n tulokset ilahduttivat kulutuseron ollessa alle 20 prosenttia. Fiat 500X oli sen sijaan pettymys, kulutusero 46 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDownsizing -pikkumoottoreissa suurimmat ylityksetAuto Motor und Sport on lisäksi verrannut lehden AMS-ekolenkillä mittaamia todellisia kulutuksia ilmoitettuihin normikulutuksiin (NEDC, New European Driving Cycle). AMS-ekolenkillä pyritään erityisen taloudelliseen ajotapaan.Eniten luvatun EU-kulutuksen ylittivät autonvalmistajat, joilla on paljon pikkuautoja, kuten Peugeot, Renault, Fiat ja Citroën. AMS:n mukaan nykyinen EU-normimittaus suosii litratilavuudeltaan pieniä, niin sanottuja downsizing-moottoreita. Helpolla ja kevyellä mittaussyklillä pienet moottorit toimivat parhaalla mahdollisella hyötysuhteella.Käytännön ajossa kuormitus on suurempi, mikä nostaa pienten moottoreiden kulutusta. Vastaavasti isomoottoriset, tehokkaat autot kärsivät normimittauksessa.Manuaalivaihteistoa käyttäviä autoja rasittaa normimittauksessa myös ennalta määrätyt vaihteidenvaihdot. Isomoottoriset autot pakotetaan normimittauksessa ajamaan tarpeettoman pienillä vaihteilla, vaikka moottorin sitkeys sallisi suuremmalla ja taloudellisemmalla vaihteella ajamisen.Japanilaiset ovat olleet varsin rehellisiä: Ehkäpä syynä on se, että tähän asti japanilaisissa on ollut vähän pikkuturboja ja vapaasti hengittävät bensiinimoottorit ovat olleet iskutilavuudeltaan suurempia.Yleensäkin isommilla moottoreilla varustetuissa autoissa kulutusero ilmoitetun ja ekolenkin mitatun välillä on ollut pienempi. Käytännössä ison moottorin sitkeys ja voima auttavat kuormituksen lisääntyessä.Onneksi uusi, käytännönläheisempi WLTP-normimittaus (Worldwide harmonized Light Vehicles Test Procedures) on tulossa lähivuosina. Se tulee korvaamaan aikansa eläneen NEDC -mittauksen, (New European Driving Cycle) joka tuli käyttöön vuonna 1996.AMS-ekolenkin merkkikohtaiset poikkeamat verrattuna EU-normikulutukseen. Mukana viimeisen kahden vuoden aikana ajetut ekolenkit.1Jaguar- 11,4 %2Subaru- 6,0 %3Infiniti- 5,2 %4Porsche- 4,8 %5Land Rover- 3,4 %6Lexus0 %7Toyota+ 0,8 %8Mazda+ 2,8 %9Nissan+ 4,6 %10Hyundai+ 5,3 %11Jeep+ 5,4 %12Škoda+ 5,7 %13Audi+ 6,3 %Keskiarvo14Mercedes-Benz+ 6,6 %15BMW+ 6,8 %16Kia+ 6,8 %17Seat+ 7,1 %18Honda+ 8,2 %19Volkswagen+ 8,7 %20Mini+ 9,6 %21Opel+ 9,8 %22Dacia+ 10,523Ford+ 11 %24Volvo+ 12,5 %25Citroën+ 12,5 %26Fiat+ 12,8 %27Renault+ 14,3 %28Peugeot+ 14,4 %Isomoottoriset porskuttavat hyvin tuloksin. On hämmästyttävää, että peräti seitsemällä huonoimmalla merkillä kulutusero ylittää 10 prosenttia, etenkin kun kyseessä on AMS:n ekolenkki, eli erityisen taloudellisella ajotavalla ajettu kulutusmittauslenkki.Hiilidioksidipäästöt (CO₂) ovat suorassa suhteessa kulutukseen. AMS on käyttänyt seuraavia kertoimia: Litra bensiiniä tuottaa hiilidioksidia 2 330 grammaa, litra dieseliä 2 630 grammaa. Suomessa on käytetty hieman korkeampia arvoja 2350 g (bensini) ja 2 660g (diesel). Keskimääräiset CO₂ -päästöt pudonneet kolmanneksen 12 vuodessa.Auto Motor und Sportin 3500 auton testitietokannan mukaan henkilöautojen testikulutukset ovat pudonneet 34 prosenttia ja taloudellisen ajon mittauksen kulutus 28 prosenttia 12 vuodessa. Pyöreästi voidaan sanoa, että vuosimallin 2015 auto kuluttaa keskimäärin kolmanneksen vähemmän polttonestettä kuin vuosimallin 2003 auto.Teksti: Timo Turkula, Lähde: Auto, Motor und Sport 26/2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen