Saksalaislehden mittaus paljasti karun totuuden kulutuksesta
Kulutukset keskimäärin kolmanneksen normilukemia suurempia – suurin ylitys 46 prosenttia!
Arvostettu saksalaislehti Auto, Motor und Sport (AMS) mittasi autojen todellisten hiilidioksidipäästöjen eroja luvattuihin päästöihin. Koska hiilidioksidipäästöt ovat suoraan sidoksissa polttoaineen kulutukseen, kertoo testi paljon nykyisten kulutuslupausten paikkaansapitävyydestä.
Seitsemän dieselin ja yhden bensiinimallin hiilidioksidipäästöt mittasi brittiläinen Emission Analytics Tests (EMA).
Testireittinä oli AMS:n taloudellisen ajon lenkki, jota oli vaikeutettu hieman lisäämällä kaupunkiajon osuutta ja kuormaa. Testi ajettiin yleisen liikenteen seassa.
Ajonaikaiset päästöt mitattiin autoon kiinnitettävällä PEMS-mittalaitteella (Portable Emission Measuring System). Tulokset vastaavat melko tarkoin AMS:n aikaisempia mittauksia, AMS-ekolenkkien ja testikulutusten keskiarvoa. Kyseessä ei ole mikään virallinen mittaus, vaan Auto Motor und Sportin oma testi.
Paremmuusjärjestys kulutuseron mukaan
Sija | Auto | Mitattu poikkeama ilmoitettuun EU-kulutukseen | Ilmoitettu normikulutus | Mitattu ajonaikainen kulutus | ”Käytännön kulutus”, eli AMS-ekolenkin ja testikulutuksen keskiarvo |
1 | Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI | + 18 % | 4,2 | 5,0 | 5,3 |
2 | Mazda CX-3 1.5 D 2WD | + 19 % | 4,0 | 4,8 | 5,2 |
3 | Ford Mondeo 1.0 EcoBoost (bensiini) | +30 % | 5,1 | 6,6 | 7,0 |
4 | Mercedes-Benz C 250d 2.1 | + 32 % | 4,5 | 6,0 | 5,7 |
5 | Volvo XC90 D5 2.0 | + 35 % | 5,8 | 7,8 | 7,7 |
6 | BMW X5 sDrive25d 2.0 | + 36 % | 5,8 | 7,9 | 7,6 |
7 | Opel Mokka 1.6 CDTi | + 38 % | 4,1 | 5,7 | 5,9 |
8 | Fiat 500X 1.6D | + 46 % | 4,1 | 6,0 | 5,9 |
Keskiarvo | + 32 % | 4,7 | 6,2 | 6,0 |
Volkswagen Golfin ja Mazda CX-3:n tulokset ilahduttivat kulutuseron ollessa alle 20 prosenttia. Fiat 500X oli sen sijaan pettymys, kulutusero 46 prosenttia.
Downsizing -pikkumoottoreissa suurimmat ylitykset
Auto Motor und Sport on lisäksi verrannut lehden AMS-ekolenkillä mittaamia todellisia kulutuksia ilmoitettuihin normikulutuksiin (NEDC, New European Driving Cycle). AMS-ekolenkillä pyritään erityisen taloudelliseen ajotapaan.
Eniten luvatun EU-kulutuksen ylittivät autonvalmistajat, joilla on paljon pikkuautoja, kuten Peugeot, Renault, Fiat ja Citroën. AMS:n mukaan nykyinen EU-normimittaus suosii litratilavuudeltaan pieniä, niin sanottuja downsizing-moottoreita. Helpolla ja kevyellä mittaussyklillä pienet moottorit toimivat parhaalla mahdollisella hyötysuhteella.
Käytännön ajossa kuormitus on suurempi, mikä nostaa pienten moottoreiden kulutusta. Vastaavasti isomoottoriset, tehokkaat autot kärsivät normimittauksessa.
Manuaalivaihteistoa käyttäviä autoja rasittaa normimittauksessa myös ennalta määrätyt vaihteidenvaihdot. Isomoottoriset autot pakotetaan normimittauksessa ajamaan tarpeettoman pienillä vaihteilla, vaikka moottorin sitkeys sallisi suuremmalla ja taloudellisemmalla vaihteella ajamisen.
Japanilaiset ovat olleet varsin rehellisiä: Ehkäpä syynä on se, että tähän asti japanilaisissa on ollut vähän pikkuturboja ja vapaasti hengittävät bensiinimoottorit ovat olleet iskutilavuudeltaan suurempia.
Yleensäkin isommilla moottoreilla varustetuissa autoissa kulutusero ilmoitetun ja ekolenkin mitatun välillä on ollut pienempi. Käytännössä ison moottorin sitkeys ja voima auttavat kuormituksen lisääntyessä.
Onneksi uusi, käytännönläheisempi WLTP-normimittaus (Worldwide harmonized Light Vehicles Test Procedures) on tulossa lähivuosina. Se tulee korvaamaan aikansa eläneen NEDC -mittauksen, (New European Driving Cycle) joka tuli käyttöön vuonna 1996.
AMS-ekolenkin merkkikohtaiset poikkeamat verrattuna EU-normikulutukseen. Mukana viimeisen kahden vuoden aikana ajetut ekolenkit.
1 | Jaguar | – 11,4 % |
2 | Subaru | – 6,0 % |
3 | Infiniti | – 5,2 % |
4 | Porsche | – 4,8 % |
5 | Land Rover | – 3,4 % |
6 | Lexus | 0 % |
7 | Toyota | + 0,8 % |
8 | Mazda | + 2,8 % |
9 | Nissan | + 4,6 % |
10 | Hyundai | + 5,3 % |
11 | Jeep | + 5,4 % |
12 | Škoda | + 5,7 % |
13 | Audi | + 6,3 % |
Keskiarvo | ||
14 | Mercedes-Benz | + 6,6 % |
15 | BMW | + 6,8 % |
16 | Kia | + 6,8 % |
17 | Seat | + 7,1 % |
18 | Honda | + 8,2 % |
19 | Volkswagen | + 8,7 % |
20 | Mini | + 9,6 % |
21 | Opel | + 9,8 % |
22 | Dacia | + 10,5 |
23 | Ford | + 11 % |
24 | Volvo | + 12,5 % |
25 | Citroën | + 12,5 % |
26 | Fiat | + 12,8 % |
27 | Renault | + 14,3 % |
28 | Peugeot | + 14,4 % |
Isomoottoriset porskuttavat hyvin tuloksin. On hämmästyttävää, että peräti seitsemällä huonoimmalla merkillä kulutusero ylittää 10 prosenttia, etenkin kun kyseessä on AMS:n ekolenkki, eli erityisen taloudellisella ajotavalla ajettu kulutusmittauslenkki.
Hiilidioksidipäästöt (CO₂) ovat suorassa suhteessa kulutukseen. AMS on käyttänyt seuraavia kertoimia: Litra bensiiniä tuottaa hiilidioksidia 2 330 grammaa, litra dieseliä 2 630 grammaa. Suomessa on käytetty hieman korkeampia arvoja 2350 g (bensini) ja 2 660g (diesel).
Keskimääräiset CO₂ -päästöt pudonneet kolmanneksen 12 vuodessa.
Auto Motor und Sportin 3500 auton testitietokannan mukaan henkilöautojen testikulutukset ovat pudonneet 34 prosenttia ja taloudellisen ajon mittauksen kulutus 28 prosenttia 12 vuodessa. Pyöreästi voidaan sanoa, että vuosimallin 2015 auto kuluttaa keskimäärin kolmanneksen vähemmän polttonestettä kuin vuosimallin 2003 auto.