Koeajo: Seat Leon Cupra
Ruudikas pikkusportti järkihinnalla. Hyvää: ohjaustuntuma, moottori, kiihtyvyys. Huonoa: etuistuimen sivutuki, matkustustilat takana.
Pieni, punainen ja äkäinen kulkemaan.
Seat Leon Cupra on äkäinen tapaus. Kevyt auto lähtee kerkeästi seisaltaan ja kiihtyy tarvittaessa rivakasti, nollasta sataan alta kuuden sekunnin.
Voimakasta kaasupolkimen painallusta seuraa ärhäkkä rähähdys pakosarjasta.
Perhekäyttöön harkiten
Alusta on erittäin pintakova, joka tekee kaupunki- ja taajama-ajosta äänekästä ja täristävää. Tämän auton hankkijan kannattaa miettiä, mihin tarvitsee autoa.
Jos valtaosa ajosta on lyhyttä työ-, harrastus- ja kauppamatkaa, eivät auton parhaat ominaisuudet tule käytetyiksi.
Tilojensakaan puolesta kyse ei ole perheen arkiajossa luontevasta kulkupelistä. Kuljettajalla on hyvät työskentelytilat, mutta takana matkustavilla ei ole kovin ruhtinaallisesti jalkatilaa.
Tavaroillekaan ei ole kovin avaria tiloja tarjolla, alta neljänsadan litran verran kaikkiaan.
Pieni mutta suuntavakaa
Seat Leon on pieneksi autoksi mukavan suuntavakaa, ja hyvällä tienpinnalla kohtuuhiljainen matkakumppani.
Matka-ajon lisäksi Leonia on lysti viedä mutkateillä. Ohjaus on tarkka ja riittävän nopea urheilulliseen ajoon, eikä auto ylenmäärin edes puske kaarreajossa.
Kaksoiskytkinautomaatti on hyvä vaihtoehto kaikille mukavuudenhaluisille kuskeille: vaihtohetket ovat vikkeliä ja ajoittuvat luontevasti vauhdin muutoksiin.
Toisaalta urheilullisen ajoelämyksen kruunaisi jatkuva askarointi vaihdekepin kanssa.
Urheilulisia yksityiskohtia
Sisällä on useita urheilullisia yksityiskohtia, jotka korostavat auton luonnetta. Etusituin jättää kuitenkin toivomisen varaa.
Sivutuki saisi olla jämäkämpi niin kyljestä kuin istuinosaltaankin.
Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen