7.11.2022

SEMA 2022: Toyotan showkilpureiden keihäänkärkenä rallimenestyksestä inspiroitunut Corolla

Toyotan lähestymistapa tämän vuoden SEMA:an poikkeaa monista muista eniten sillä tavalla, että näyttelykattauksen pääosaa eivät näyttele katumaasturit. Teemaan sopivia muutoksia ovat läpikäyneet ralli-Corollan lisäksi driftaava GR86 sekä kiihtyvä GR Supra.

Toyotan rallimenestys ei ole tänä vuonna varsinkaan suomalaisyleisöltä jäänyt tiedostamatta. Kalle Rovanperän maailmanmestaruus vieläpä Suomessa päämajaansa pitävällä Toyota Gazoo Racingin autolla innosti Toyotan USA:n toimipistettä näyttelynsä vetonaulan valinnassa.

GR Corolla Circuit Editioniin perustuva GR Corolla Rally Concept matkii GR Yaris Rally WRC.tä hyvin uskollisesti. Viisiovinen Corolla on saanut laajat aerodynaamiset osansa hiilikuidusta valmistettuina. GR Corollan 1,6-litrainen kolmisylinterinen on saanut Toyota Racing Developmentilta (TRD) uuden ilmanoton sekä räätälöidyn pakoputkiston. Aivan esikuvan 500+ hevosvoiman lukemiin ei siltikään yllettäne.

Toyotan WRC-ykköstykki on jäljennetty Teksasissa melko perusteellisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dragsterit kymppitonnin budjetilla

Toyotan osastolla esiintyi myös kaksi mallivuoden 2020 GR Supraa. Vahvasti Drag racing -hengessä luodut mallit on tehty yhteistyössä Toyota Motorsport Caragen kanssa. Toyotan mukaan projektin budjetti on ollut vaivaiset 10 000 dollaria. Budjetista rahaa on satsattu eniten moottoriin. Pure Turbo -ahdinten ja tehokkaiden välijäähdyttimien kautta GR Supran 3-litraisesta rivikuutosesta on kutiteltu jopa 40 prosenttia standardia enemmän tehoa.

Muutosten jälkeen autojen kerrotaan suoriutuvan varttimailista noin 10 sekunnissa, mistä ne saavatkin nimensä "10-second Twins". Vertailun vuoksi tehdasmallinen 3-litrainen GR Supraa suoriutuu varttimailista reilussa 12 sekunnissa, kun taas esimerkiksi hurjista hurjin Tesla Model S Plaid on tehnyt sen todistetusti alle yhdeksässä sekunnissa.

GR86 Daily Drifter

Jälleen yhtä erilaista autourheilun muotoa edusti SEMA:ssa GR86 Daily Drifter. Palataan erikoiseen nimivalintaan hetimiten, mutta muistutetaan tässä kohtaa Nissanin SEMA-kattauksessa mukana olleesta Z Formula Drift -autosta, joka kilpailee samannimisessä driftauksen eräänlaisessa kuninkuusluokassa. Daily Drifter -konseptin tarkoitus onkin tuoda Formula Drift -auton olemus ja tuntuma katuautoon, jota vähän pienemmälläkin budjetilla varustautunut bensalenkkari voisi ajaa ja ylläpitää.

GR86 Daily Drifterin suunnittelussa on auttanut kuuluisa Formula Drift -valokuvaaja Larry Chen. Toyotan takavetosportti on saanut korimuokkauksien lisäksi bokserimoottoriinsa mekaanisen ahtimen sekä välijäähdyttimen, joilla driftaaminen - turvallisesti suljetulla alueella tietenkin - on kokonaisvaltainen elämys.

Lähteet: Toyota, Motor1 Kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat