Škaalaus ylöspäin: Škoda Scala
Rapid väistyy uuden Škoda Scalan tieltä.
Uusi Škoda Scala korvaa mallistossa Rapidin. Valmistajan mukaan uutuuden nimi viittaa latinaksi portaisiin, mikä kuvaakin auton hieman Rapidia arvokkaampaa olemusta.
Scala esittelee Škodan uuden visuaalisen ilmeen, josta saimme jo esimakua tuotantoautoa enteilleessä Vision RS –konseptiautossa. Maski on entistä jylhempi ja jyrkempi, mutta auton tunnistaa yhä vaivatta Škodaksi. Ja vaikka tunnistusongelmia syntyisikin, viimeistään takaluukun suuri aukikirjoitettu Škoda-teksti alleviivaa valmistajan. Ilme levinnee lähivuosina myös muihin Škoda-malleihin.
Tuttu uusi perusrakenne
Ulkokuoren alta löytää MBQ-perusrakenteen pikkuautoihin kehitetyn A0-version, jota käytetään muun muassa Volkswagen Polossa ja T-Crossissa, Seat Ibizassa ja Aronassa sekä Audi A1:ssä. Perusrakenne mahdollistaa muun muassa kattavan aktiivisen turvavarustelun.
Konepellin alta Scalasta löytää litraisen bensiiniturbon 95- ja 115-hevosvoimaiset painokset, joista ensimmäinen toimitetaan viidellä ja jälkimmäinen kuudella vaihteella tai vaihtoehtoisesti 7-portaisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Lippulaivamoottorina toimii 1,5-litrainen TSI 150-hevosvoimallaan, ja vaihteistoksi voi valita 6-vaihteisen käsivaihteiston tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinlaatikon. Samaa vaihteistoparia tarjotaan myös 1,6-litraiseen 115-hevosvoimaiseen dieseliin. Ensi vuonna mallisto laajenee 90-hevosvoimaisella G-TEC -kaasuversiolla.
Scalan sisätilat kätkevät muun muassa 6,5–9,2 –tuumaisen kosketusnäytön, ja mittariston voi lisävarustevalikoimasta päivittää 10,25-tuumaiseen digimittariin.
Pituutta Scalalla on hieman muita MBQ A0-autoja enemmän, eli 4 362 milimetriä, joista akseliväliin mahtuu 2649 milliä. Leveyttä uutuudella on 1793 ja korkeutta 1471 millimetriä. Tavaratilan kooksi Škoda kertoo 467 litraa.