Ajoneuvot | Konsepti | 1.9.2018

Škoda Vision RS – tässä luonnoksessa näkyvät RS-sukupolven ja tulevan perheauton muodot

Nyt paljastettu muotoiluluonnos antaa ensivaikutelman Pariisin autonäyttelyssä esiteltävästä konseptiautosta. Sporttisen perheautokokoluokan edustajan kerrotaan ammentavan merkin 117-vuotisesta moottoriurheiluhistoriasta

Jaa artikkeli

Škoda kertoo esittelevänsä Pariisin autonäyttelyssä konseptiautomallin nimeltä Vision RS, jonka luvataan antavan kelvollisen ensivaikutelman tulevasta perheautokokoluokan autosta ja RS-mallien uudesta ilmeestä. Muotojen takana on merkin päämuotoilija Oliver Stefanin johtama osasto.

Luonnoksesta huomaa, että konseptiautossa on satsattu aerodynamiikkaan ainakin vielä piirustuspöydällä. Valmistaja hehkuttaa ilmettä dynaamiseksi.

Moottoriurheilun innoittamat muodot

Keulassa ilme perustuu matalien ajovaloyksiköiden varaan, perää hallitsevat diffuusori ja kattospoileri.

Uutuuden mitoista kerrotaan tässä vaiheessa sen verran, että RS:n pituus on 4 356 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 431 mm ja akseliväli 2 650 mm.

Škoda Vision RS

Merkin 117-vuotisen moottoriurheiluhistorian kunniaksi tämä konseptiauto antaa viitteitä myös Škodan suorituskykyisten RS-mallien seuraavan sukupolven muotoilusta. Nähtäväksi jää, kuinka paljon visiosta päätyy aina lopputuotteisiin asti.

Kirjaimia RS käytettiin Škodan mallimerkinnässä ensimmäisen kerran vuonna 1974 ralliautomalleissa 180 RS ja 200 RS. Niitä seurasi kansainvälistä mainetta ja kunniaa niittänyt 130 RS. Vuodesta 2000 alkaen RS-kirjaimia on käytetty vain merkin tehokkaimmissa malleissa.

Videovierailu muotoilupyhättöön

Škodan muotoilun koti sijaitsee vuonna 1890 rakennetussa huvilassa Jizerajoen rannalla Mladá Boleslavin Česana-kaupunginosassa.

Videolla näkyvä rakennus on osa tarkasti vartioitua tekniikkakeskusta, joka muutti Česanaan vuonna 2008 ja joka uudistettiin vuonna 2015.

Paikkaa hehkutetaan futuristisen teknologian ja perinteiden kohtauspaikaksi, jonka ilmapiiri sopii varsinkin luovaan työhön. Vähemmän lennokas kuvailukin saattaisi riittää herättämään kiinnostuksen oheiseen videoon.

Puitteet jossa merkin päämuotoilija Oliver Stefani ja hänen 150 alaistaan 26:sta eri maasta kehittäävät Škodan tulevaisuuden muotokieltä ovat kieltämättä kohdallaan.

Alun perin huvila oli tekstiilitehtailija Franz Hillerin yksityisasunto. 1800-luvulla tontille rakennettiin ensin tekstiilitehdashallit. Niissä alettiin valmistaa osia Škoda-autoihin jo 1920-luvun puolivälissä.

Lähde ja kuvitus: Škoda

Jaa artikkeli

Keskustelu