28.10.2022

Suuri osa suomalaisista päätyisi autoa hankkiessaan käytettyyn autoon

Autokaupan toiveet romutuspalkkion paluu

Selvityksen mukaan käytettyyn autoon päädytään todennäköisimmin suomalaisten jokaisessa tuloluokassa.

Suuri enemmistö suomalaisista päätyisi vähintään melko todennäköisesti käytettyyn tai vaihtoautoon, mikäli olisi nyt hankkimassa autoa. Käytetyn tai vaihtoauton vetovoima on korkea ostajan tuloluokasta riippumatta, kertoo Kamuxin tekemä tutkimus.

Vuosittaisilta bruttotuloiltaan alhaisimmissa eli alle 20 000 euroa ansaitsevissa talouksissa lukema kohoaa yli 96 prosenttiin. Suurituloisimpien eli yli 75 000 euroa ansaitsevien talouksien keskuudessa käytettyyn autoon päätyisi lähes 70 prosenttia vastaajista. Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2022 -tutkimuksesta käy ilmi, että käytettyyn autoon päädytään todennäköisimmin jokaisessa tuloluokassa.

– Uudessa autossa on eittämättä tietty viehätys, mutta tutkimuksen mukaan viehätyksen hintalappu saatetaan usein kokea liian suureksi. Täysin uuden auton hankkimisessa monelle muodostuu kynnyskysymykseksi se, että arvonalenema voi olla merkittävä, kun uusi auto muuttuu käytetyksi. Jopa keskimääräistä enemmän tienaavista vastaajista noin seitsemän kymmenestä kallistuu käytetyn auton puoleen, sanoo Kamuxin Suomen maajohtaja Jani Koivu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton etsintä alkaa kymppitonnista

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että yli 75 000 euron vuosittaisiin bruttotuloihin yltävissä talouksissa asuvien vastaajien yleisin hintahaarukka auton hankinnalle on 24 000–30 000 euroa. Tässä tuloluokassa harkinta alkaa vaihtoehdoista, jotka maksavat vähintään kymppitonnin. 20 prosenttia tämän tuloluokan vastaajista ilmoitti kyseisen hintahaarukan yleisimmäksi hintahaarukaiksi.

Seuraavaksi yleisin hintahaarukka yli 75 0000 euroa tienaavissa kotitalouksissa oli 12 000–17 000 euroa. Yli kymmenys suuntaa katseensa 30 000–40 000 euroa maksaviin menopeleihin.

Alle 20 000 euroa vuosittain tienaavissa talouksissa sen sijaan metsästetään useimmin alle kahden tonnin autoa. Kipuraja tässä tuloluokassa osuu 12 000 ja 17 000 euron väliin.

– Vastaukset ovat hyvin samankaltaisia silloinkin, kun kysytään investoinnin maksimibudjettia tilanteessa, jossa oma auto annetaan vaihdossa osana kauppaa. Keskimääräistä paremmin tienaaville autonostajille alle 7 000 euron väliraha on verrattain harvinainen, kun taas alle 35 000 euroa vuosittain tienaaville talouksille se on normi. Tutkimustulokset vain vahvistavat sen tärkeyttä, että autoliikkeellä on tarpeeksi suuri valikoima kaikkiin tarpeisiin, Koivu sanoo.

Pienikulutuksista etsitään

Vuosipalkasta riippumatta asiakkaat hakevat kuitenkin nyt mahdollisimman vähän kuluttavaa autoa. Jani Koivu sanoo huomanneensa, että kaikissa tuloluokissa auton pieni kulutus on tällä hetkellä selkeästi aiempaa tärkeämpi ostokriteeri.

– Riippumatta siitä paljonko ostaja mahdollisesti tienaa, autoilun kokonaiskustannus on tällä hetkellä vallitsevan maailmantilanteen johdosta lähes jokaisella mielessä. Nyt autokaupoilla selkeästi lasketaan aiempaa tarkemmin mitkä auton todelliset kustannukset tulevat esimerkiksi käyttövoiman suhteen olemaan. Uskon vahvasti, että tämä trendi tulee vain vahvistumaan, Koivu ennustaa.

Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2022 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 13.–17.1.2022. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1041 vastaajaa.

Lähde: Kamux

Luetuimmat