Ajoneuvot Uutinen 3.12.2014

Tähtijoukko Euro NCAP -testissä

Tuoreimmat Euro NCAP -törmäystulokset johtivat runsaisiin viiden tähden suorituksiin.

Euro NCAP -törmäystestiteissä koeteltiin jälleen turvallisuutta lähes jokaisessa autoluokassa. Laaja joukko ulottui Daciasta Porscheen.Hintahaitarin väliin mahtuivat perheautoluokan uudet tähdet Passat ja Mondeo.

EuroNCAP_joulukuu3-12-3

Hintahaitarin matalampaa päätä edustava Dacia Logan MCV oli testin ainoa kolmeen tähteen jäänyt auto. Keulatörmäyksessä Dacian korirakenteet pettivät aiheuttaen matalan suojan kuljettajan rintakehälle. Sivutörmäyksessä päätä suojaava turvatyyny ei osunut kuljettajan päähän. Logan suojasi puolitoistavuotiasta testinukkea erinomaisesti. Keulatörmäyksessä kolmevuotiaan testinuken niskaan kohdistui suuria kuormia. Loganin aktiivinen turvallisuusvarustelu käsittää ajonvakautuksen ja etuistuimien turvavyömuistuttimen. Nopeudenrajoitin on saatavana lisävarusteena.

EuroNCAP_joulukuu3-12

Ford Mondeo sai viisi tähteä. Korirakenne kesti törmäykset hyvin. Keulatörmäyksessä erikokoiset kuljettajat saivat hyvän suojan. Ainoat kauneusvirheet olivat sivu- ja tolppatörmäyksen kohonneet kuormitukset rintakehään. Puolitoista- ja kolmevuotiaat saavat hyvän suojan, mutta kolmevuotiaan niskaan kohdistuva kuorman takia täydet pisteet jäivät saamatta. Auton aktiivinen turvallisuusvarustelu kattaa ajonvakautuksen ja turvavyömuistuttimet. Autonkaistavahti arvosteltiin, sillä sen oletetaan kuuluvan valtaosaan myydyistä yksilöistä.

EuroNCAP_joulukuu3-14

Viiteen tähteen ylsi myös Kia Sorento –katumaasturi. Auto tarjosi keulatörmäyksessä hyvän suojan. Sivu – ja tolppatörmäyksestä auto sai täydet pisteet. Myös puolitoistavuotiaan testinuken suojasta tuli täydet pisteet. Kolmevuotiaan testinuken niskaan ja rintakehään kohdistui matalaa kuormitusta keulatörmäyksessä. Sorenton aktiivinen turvallisuus kattaa ajonvakautuksen ja turvavyömuistuttimet. Myös kaistavahdin oletetaan kuuluvan valtaosaan myydyistä autoista, joten se sisällytettiin arvosteluun. Sorentoon saa myös nopeusrajoitusavustimen, joka yhdistää kamerapohjaiseen liikennemerkkitunnistukseen karttapohjaisen tietokannan.

EuroNCAP_joulukuu3-16

Land Rover Discovery Sport ylsi myös viiteen tähteen. Keulatörmäyksestä ja sivutörmäyksestä auto suoriutui hyvin. Tolppatörmäyksessä rintakehään ja vatsanseudulle kohdistui hieman kuormitusta. Takaistuimen suoja peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan oli vain kohtalainen. Discovery Sportin tarjoama suoja puolitoistavuotiaalle ylsi täysiin pisteisiin. Kolmevuotiaan niskaan kohdistui Land Roverissakin kohtalaista kuormitusta. Discoveryn konepellin etureuna suojasi jalankulkijoita huonosti. Aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautuksen, turvavyömuistuttimen sekä hätäjarrutustoiminnon.

EuroNCAP_joulukuu3-15

Myös Lexus NX -katumaasturi ansaitsi viisi tähteä. Keula- ja sivutörmäystestistä auto sai hyvät pisteet. Sivutörmäyksessä auton sivuturvatyynyn toiminta vaati uusintayrityksen. Viiden tähden tulos koskee vain runkonumerosta JTJBJRBZ**2009745 eteenpäin valmistettuja yksilöitä. Keulatörmäyksessä puolitoistavuotaan rintakehään kohdistui lievää kuormitusta. Rintakehän kuormitus sekä lievä niskan kuormitus rasittivat myös kolmevuotiaan tulosta. Sivutörmäyksessä molemmat ikäluokat saivat hyvän suojan. Jalankulkijatörmäyksessä lantioon kohdistuvat kuormat olivat suuria. Lexus NX on varustettu ajonvakautuksella ja turvavyömuistuttimilla. Auto arvioitiin nopeudenrajoittimen kanssa, sillä sen uskotaan kuuluvan valtaosaan autoista. Useimmat autoista uskotaan varustettavan myös automaattisella hätäjarrutustehostimella.

EuroNCAP_joulukuu3-17

Uuden Minin kolmas sukupolvi saavutti neljä tähteä. Keulatörmäyksessä erikokoiset testinuket saivat hyvän suojan. Sivutörmäyksessä testinuken käyttäytyminen ei vastannut todellista ihmisvartaloa. Todellisessa törmäystilanteessa rintakehän saama suoja arvioitiin vain kohtalaiseksi. Puolitoistavuotiaan testinuken rintaan kohdistui keulatörmäyksessä pieniä rasituksia. Samoin kolmevuotiaan nuken rintakehään ja niskaan kohdistui lievää kuormitusta. Minin kuljettaja ei saa tietoa apukuljettajan turvatyynyn tilasta. Aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautuksen ja turvavyömuistuttimen.

EuroNCAP_joulukuu3-18

Opel Corsa suoriutui neljän tähden arvoisesti. Auto selvisi keulatörmäyksestä hyvin. Sivutörmäyksessä rintakehän suoja oli kohtalainen, mutta haastavammassa tolppatörmäyksessä rintakehän suoja laski heikoksi. Sekä puolitoista- että kolmevuotias saivat Corsassa hyvän suojan, joskin vanhemman rintakehään ja niskaan kohdistui lievää kuormitusta. Corsan aktiivinen turvallisuus koostuu ajonvakautuksesta ja turvatyömuistuttimesta.

EuroNCAP_joulukuu3-19

Neljäs samanaikaisesti testatuista viiden tähden katumaastureista oli Porsche Macan. Auto suoriutui hyvin keula- ja sivutörmäyksestä. Tolppatörmäyksessä rintakehään ja vatsaan kohdistui kohtalaisia kuormia. Puolitoista ja kolmevuotiaiden testinukkien saama suoja ylsi maksimipisteisiin. Porschen aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautuksen, turvavyömuistuttimet ja kuljettajan ohjaaman nopeudenrajoittimen sekä kaistavahdin. Lisävarusteena nopeudenrajoitin on laajennettavissa karttapohjaiseksi.

EuroNCAP_joulukuu3-20

Smartin kaksi- ja nelioviset versiot testattiin erikseen. Neliovinen Smart Forfour sai neljä tähteä. Keulatörmäyksessä auto tarjosi hyvän suojan, joskin apukuljettajan rintakehään kohdistui pientä kuormitusta. Rintakehän lievää kuormitusta moitittiin myös sivutörmäyksessä, ja tolppatörmäyksessä sen suojaa sanottiin jo heikoksi. Kolmevuotiaan testinuken niskan ja rintakehän kuormitus oli keulatörmäyksessä kohtalainen. Forfourin aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautuksen ja turvavyömuistuttimet.

EuroNCAP_joulukuu3-21

Kaksiovinen versio Smart Fortwo sai myös neljä tähteä. Auto suoriutui keulatörmäyksestä hyvin. Sivu- ja tolppatörmäyksessä Fortwo kärsi neliovisen sisarensa tavoin rintakehän kohonneesta kuormituksesta. Lisäksi Fortwossa huomattiin testinuken pään käyvän erittäin lähellä tolppatestin pylvästä, mikä johtui verhoturvatyynyn huonosta toiminnasta. Fortwon kaksipaikkaisuuden takia lapsimatkustajien turvallisuutta ei testattu. Aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautuksen sekä turvavyömuistuttimen.

EuroNCAP_joulukuu3-22

Subaru Outback sai viisi tähteä. Auto suoriutui hyvin keula- ja sivutörmäystesteistä. Tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistui kuormitusta, mutta pään ja lantion suoja oli hyvä. Puolitoistavuotiaan testinuken suoja ylsi maksimipisteisiin, mutta kolmevuotiaan rintakehään ja niskaan mainittiin kohdistuvan kuormitusta. Outbackin aktiivinen turvallisuusvarustelu kattaa ajonvakautuksen, turvavyömuistuttimen. Kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ovat lisävarusteita.

EuroNCAP_joulukuu3-23

Volkswagen Passat sai viisi tähteä. Auto suoriutui keula- ja sivutörmäyksestä. Tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistui kuormitusta. Passat tarjosi puolitoistavuotiaalle testinukelle hyvän suojan, mutta kolmevuotiaan suoritus jäi täysistä pisteitä niskaan kohdistuvan kuormituksen takia. Passatin aktiivinen turvavarustelu käsittää ajonvakautuksen ja turvavyömuistuttimen. Lisävarusteisen automaattisen hätäjarrutustoiminnon arvellaan olevan suuressa osassa valmistettavia autoja, joten se otettiin mukaan arvosteluun. Passatiin saa myös kaistavahdin, jota ei arvosteltu.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat