16.8.2022

Tältä näyttää Uudessakapungissa valmistettava Sion-aurinkosähköauto tuotantovalmiina

Sion on paljastanut meille kasvonsa kaikkinensa, ja tuotanto voi alkaa, sitten kun alkaa.

Maailman ensimmäisenä massatuotettavana aurinkosähköautona (Solar Electric Vehicle, SEV) markkinoitava Sono Motorsin Sion on etenemässä Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan kanssa solmitun kontrahdin mukaisesti tuotantoon noin vuoden kuluttua, toisella puoliskolla vuotta 2023. Sionin tuotanto käynnistyy aluksi hissukseen, mutta kun vauhtiin päästään, on tarkoitus saavuttaa 43 000 auton vuositahti. Kaikkiaan vuosien aikana valmistetaan sopimuksen mukaan 257 000 Sionia. Tähän mennessä Sono Motors on vastaanottanut yli 19 000 varausta Sionista.

Keväällä uutisoidun tuotantosopimuksen allekirjoittamisen jälkeen luvassa oli tuotantoilmeen paljastus, ja saksalaisvalmistaja järjestikin sitä varten Münchenissä "Celebrate the Sun" -tapahtuman, johon otti osaa 1 500 vierasta. Tapahtumassa esiteltiin muitakin Sono Motorsin aurinkoinnovaatioita, koskien kaupunkien joukkoliikennevälineitä.

Sono Motorsin mukaan sen aurinkokennoasennussarja voi säästä jopa 1 500 litraa dieseliä vuodessa per kaupunkibussi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Selkeämpi ja ryhdikkäämpi

Sionin 456 yhtenäisestä aurinkokennosta koostuva ulkopinnoite ei ole antanut sijaa juuri minkäänlaisille muotoilullisille kikkailuille, ja auton ulkonäkö on hyvin pelkistetty, voisiko sanoa jopa hieman rujo. Pinnoite kuitenkin maksaa itsensä ajossa takaisin, pääseehän aurinkosähköautolla viikossa keskimäärin 112, mutta teoriassa jopa 245 kilometriä emotähtemme voimalla. Töpselistä ladattavalla akkuvirralla toimintamatkaa on 305 kilometriä. Valmistajan laskelmien mukaan Sion tarvitsee latausta keskimääräisellä saksalaisella kaupunkialueella neljä kertaa harvemmin kuin saman kokoluokan tavallinen sähköauto.

Nyt paljastettu tuotantomallinen Sion erottuu ulkonäöllisestikin aiemmin nähdyistä prototyyppimalleista. Keulan ilme on ryhdikkäämpi, ja linjat ovat entisestään selkeytyneet, mikä tietysti auttaa myös aerodynamiikan kanssa. Myös takavalot ovat uudet, samoin kuin ovenkahvat ja latauspistokkeen luukku.

Sion on sähköauto edullisimmasta päästä.

Sisällä uudistuksia on vielä enemmän. Uuden muodon ovat saaneet niin istuimet, kojelauta kuin rattikin. Säilytystilaa on lisäksi enemmän, ja värimaailman kanssa on enemmän valinnanvaraa - ulkona kun sitä ei oikein ole, on vain aurinkokennoa silmänkantamattomiin.

Lähde ja kuvat: Sono Motors Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat