19.5.2020

Teslan akkukehitys etenee – kiinalaismarkkinoiden Model 3:n huhutaan saavan läpimurtoakun

Tesla kehittää akkuja kiinalaisen CATL:n kanssa: tavoitteena on laskea sähköauton ostohinta polttomoottoriauton tasolle.

Teslan uuden akkuteknologian huhutaan tuovan melkoisen läpimurron: sen kerrotaan laskevan sähköauton valmistuskustannukset polttomoottoriauton tasolle ja tarjoavan poikkeuksellisen pitkän käyttöiän. Aiheesta uutisoinut Automotive News Europe kertoo myös odotetun akkuteknologian saapuvan ensimmäisenä Kiinassa myytäviin Tesla Model 3 -malleihin.

Uusi akkuteknologia on Teslan ja kiinalaisen CATL:n (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) yhteistyötä. Sen huhutaan kestävän jopa miljoonan mailin eli noin 1 600 000 kilometrin ajomatka. Toistaiseksi taustalla on vain runsaasti huhuja, ja Teslaa vetävän Elon Muskin lupaus kertoa aiheesta lisää vielä toukokuun lopun aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pois koboltista?

Huhut kertovat Teslan siirtyvän matalakobalttisiin tai jopa kobaltittomiin akkukemoihin – kobaltti kun on arvokkain akuissa käytettävä metalli. Lisäksi akkujen materiaalien ja pinnoitteiden odotetaan saavan parannuksia, jotta energiatiheys ja elinikä paranevat. Yhtiön kerrotaan myös kehittävän uusia entistä automatisoidumpia akkujen tuotantotapoja uusia entistä suurempia akkutehtaita varten.

CATL on myös kehittänyt entistä tehokkaampia tapoja paketoida akkukennoja, joita Teslan odotetaan Automotive News Europen mukaan hyödyntävän. Akkukennojen paketoinnin tehostaminen keventää akkua ja säästää myös kustannuksissa.

Automotive News kertoo Reutersin raportoineen jo helmikuussa Teslan neuvotelleen CATLin kanssa kobalttivapaiden rautafosfaattiakkujen käytöstä. Litium-rautafosfaatiakun ominaisuuksia ovat mm. hyvä kestävyys, kylmäominaisuudet ja turvallisuus, mutta kääntöpuolena on pitkään ollut kohtalaisen korkea hinta ja suuri paino.

Automotive News Europen mukaan CATLin rautafosfaattiakkujen hinta on laskenut jo alle 80 dollariin kilowattitunnilta, kun CATLin nikkeli-metalli-koboltti -akkupaketit maksavat lähes 100 Yhdysvaltojen dollaria kilowattitunnilta. Juuri sadan dollarin kilowattituntihintaa pidetään rajana, jossa sähköautojen myyyntihinta on mahdollista saada polttomoottoriautojen tasolle.

Kierrätyksellä kustannuksia takaisin

Teslan kerrotaan myös tutkivan akkujen kierrätystä, jotta nikkelin, kobaltin ja litiumin kaltaiset arvokkaat materiaalit saadaan takaisin käyttöön. Tämän arvometallien takaisinkeräyksen on arvioitu voivan laskea nikkeli-metalli-koboltti -akkujen kilowattituntihintaa 80 dollariin kilowattitunnilta.

CATL-yhteistyön lisäksi tällä hetkellä Tesla tuottaa Nevadan ”gigafactory” tehtaassaan akkuja yhteistyössä Panasonicin kanssa. Yhtiö myös ostaa akkuja korealaisen LG Chemin tehtailta Kiinasta.

Tehokkaan kierrätyksen lisäksi yhtiö tutkii akkujen uusiokäyttöä, esimerkiksi sähköverkon puskurivarastona.

Yhdessä uudet akkuteknologiat, akkujen uudenlaiset käyttökohteet ja valmistuksen automatisointi tähtäävät kaikki sähköauton myyntihinnan laskemiseen.

–Meidän täytyy varmistaa erittäin jyrkkä akkutuotannon kasvattaminen ja akun kilowattituntihinnan lasku. Akkutuotanto tulee saada tasolle, jota ihmiset eivät voi edes käsittää tänään, Musk sanoi sijoittajille tammikuussa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe, kuva: Aake Kinnunen

Luetuimmat