12.12.2019

Tiikeri kasvaa ja monipuolistuu – uusi Triumph Tiger 900

Yhdeksän vuotta sitten esitelty Triumph Tiger 800 on ehtinyt kohottaa kasvojaan useita kertoja. Nyt on vuorossa perusteellinen uudistus.

Lisänimi ”legendaarinen” on kokenut inflaation, kun sitä käytetään vähänkin pidempään tuotannossa olleiden moottoripyörämallien määritelmänä. Tiger sen sijaan on aidosti legendaarinen malli, sillä ensimmäinen Triumph Tiger esiteltiin jo 83 vuotta sitten, vuonna 1936. Monet pitävät sitä maailman vanhimpana seikkailupyörämallina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilpailu kovenee

Keskikokoisten seikkailupyörien luokassa Tiger 800 kilpaili pitkään BMW F 800 GS:n kanssa, kunnes parivaljakko sai vuosi sitten kolmanneksi pelaajaksi samaan luokkaan KTM 790 Adventuren. BMW ehti jo kasvattaa ”pikku-Gessun” iskutilavuutta 850-kuutioiseksi ja nyt Triumph seuraa perässä, mutta korottaa samalla panoksia uudella 888-kuutioisella rivikolmosmoottorillaan.

Iskutilavuuden lisäksi uutta on myös moottorin sytytysjärjestys, joka on vaihtunut järjestykseen 1-3-2. Sen luvataan antavan paremmin vääntöä keskikierrosalueelle ja myös äänimaailma kokee perusteellisen uudistuksen. Huipputeho pysyy ennallaan 70 kilowatissa, joka on samalla maksimiteho, josta moottori voidaan kuristaa A2-korttiluokan mukaiseen 35 kilowatin tehoon. Maksimivääntö on kasvanut kahdeksalla newtonmetrillä. Keskialueella vääntöä luvataan olevan nyt 10 prosenttia enemmän ja tehoakin yhdeksän prosenttia aiempaa enemmän. Valmistajan mukaan kyseessä on luokkansa parhaiten kiihtyvä moottoripyörä.

Moottori kasvaa mutta paino vähenee

Ajo-ominaisuuksien paraneminen on peräisin 40 millimetriä eteenpäin ja 20 millimetriä alaspäin siirtyneestä painopisteestä. Maavarasta ei silti ole jouduttu tinkimään yhtään. Kasvaneesta moottorista huolimatta painosta on pystytty nipistämään viisi kiloa pois. Kuljettajan ajoasentoa on parannettu tuomalla ohjaustankoa kymmenen milliä taaksepäin ja kaventamalla satulaa. Tuulilasissa on nyt yhdellä kädellä käytettävä korkeussäätö, joten säätö onnistuu vauhdissakin.

Tiger 900 GT on enemmän asfaltille ja matkailuun suunnattu versio, kun taas Tiger 900 Rally pinnavanteineen on selvästi maastopainotteisempi ominaisuuksiltaan. GT:n joustomatkat ovat 180/170 millimetriä, alla pyörivät alumiinivaluvanteet ja eturenkaan koko on 19 tuumaa. Rallyssa joustomatkat ovat 240/230 millimetriä, eturenkaan koko 21 tuumaa ja pinnavanteille on pyöräytetty karkeammat maastokelpoiset kumit. Molempien varustukseen kuuluu seitsemän tuuman TFT-mittaristo, vakionopeussäädin sekä kahvanlämmittimet. Luistoesto ja ABS-jarrut huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen. Sekä GT että Rally on saatavilla myös Pro -varustuksella, johon kuuluu quickshifter-vaihdeavustin, lämmitetyt satulat ja rengaspaineen valvontajärjestelmä. GT:stä tulee tarjolle istuinkorkeudeltaan 50 millimetriä madallettu versio ja malliston edullisimpaan päähän lisäksi perusmalli Tiger 900.

Triumph Tiger 900 GT (Rally)

  • Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 888cc
  • Teho: 70 kW (95 hv) / 8750 r/min
  • Vääntö: 87 Nm / 7250 r/min
  • Voimasiirto: märkä monilevykytkin, luistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Istuinkorkeus 810-830 mm (850-870 mm)
  • Akseliväli: 1556 mm (1551 mm)
  • Kuivapaino alk: 194 kg (196 kg)

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat