12.12.2019 Ajoneuvot Tiikeri kasvaa ja monipuolistuu – uusi Triumph Tiger 900 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksän vuotta sitten esitelty Triumph Tiger 800 on ehtinyt kohottaa kasvojaan useita kertoja. Nyt on vuorossa perusteellinen uudistus. Lisänimi ”legendaarinen” on kokenut inflaation, kun sitä käytetään vähänkin pidempään tuotannossa olleiden moottoripyörämallien määritelmänä. Tiger sen sijaan on aidosti legendaarinen malli, sillä ensimmäinen Triumph Tiger esiteltiin jo 83 vuotta sitten, vuonna 1936. Monet pitävät sitä maailman vanhimpana seikkailupyörämallina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpailu kovenee Keskikokoisten seikkailupyörien luokassa Tiger 800 kilpaili pitkään BMW F 800 GS:n kanssa, kunnes parivaljakko sai vuosi sitten kolmanneksi pelaajaksi samaan luokkaan KTM 790 Adventuren. BMW ehti jo kasvattaa ”pikku-Gessun” iskutilavuutta 850-kuutioiseksi ja nyt Triumph seuraa perässä, mutta korottaa samalla panoksia uudella 888-kuutioisella rivikolmosmoottorillaan. Iskutilavuuden lisäksi uutta on myös moottorin sytytysjärjestys, joka on vaihtunut järjestykseen 1-3-2. Sen luvataan antavan paremmin vääntöä keskikierrosalueelle ja myös äänimaailma kokee perusteellisen uudistuksen. Huipputeho pysyy ennallaan 70 kilowatissa, joka on samalla maksimiteho, josta moottori voidaan kuristaa A2-korttiluokan mukaiseen 35 kilowatin tehoon. Maksimivääntö on kasvanut kahdeksalla newtonmetrillä. Keskialueella vääntöä luvataan olevan nyt 10 prosenttia enemmän ja tehoakin yhdeksän prosenttia aiempaa enemmän. Valmistajan mukaan kyseessä on luokkansa parhaiten kiihtyvä moottoripyörä. Moottori kasvaa mutta paino vähenee Ajo-ominaisuuksien paraneminen on peräisin 40 millimetriä eteenpäin ja 20 millimetriä alaspäin siirtyneestä painopisteestä. Maavarasta ei silti ole jouduttu tinkimään yhtään. Kasvaneesta moottorista huolimatta painosta on pystytty nipistämään viisi kiloa pois. Kuljettajan ajoasentoa on parannettu tuomalla ohjaustankoa kymmenen milliä taaksepäin ja kaventamalla satulaa. Tuulilasissa on nyt yhdellä kädellä käytettävä korkeussäätö, joten säätö onnistuu vauhdissakin. Tiger 900 GT on enemmän asfaltille ja matkailuun suunnattu versio, kun taas Tiger 900 Rally pinnavanteineen on selvästi maastopainotteisempi ominaisuuksiltaan. GT:n joustomatkat ovat 180/170 millimetriä, alla pyörivät alumiinivaluvanteet ja eturenkaan koko on 19 tuumaa. Rallyssa joustomatkat ovat 240/230 millimetriä, eturenkaan koko 21 tuumaa ja pinnavanteille on pyöräytetty karkeammat maastokelpoiset kumit. Molempien varustukseen kuuluu seitsemän tuuman TFT-mittaristo, vakionopeussäädin sekä kahvanlämmittimet. Luistoesto ja ABS-jarrut huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen. Sekä GT että Rally on saatavilla myös Pro -varustuksella, johon kuuluu quickshifter-vaihdeavustin, lämmitetyt satulat ja rengaspaineen valvontajärjestelmä. GT:stä tulee tarjolle istuinkorkeudeltaan 50 millimetriä madallettu versio ja malliston edullisimpaan päähän lisäksi perusmalli Tiger 900. Triumph Tiger 900 GT (Rally) Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 888cc Teho: 70 kW (95 hv) / 8750 r/min Vääntö: 87 Nm / 7250 r/min Voimasiirto: märkä monilevykytkin, luistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus 810-830 mm (850-870 mm) Akseliväli: 1556 mm (1551 mm) Kuivapaino alk: 194 kg (196 kg) Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku