10.4.2018

Tilaa, tyyliä ja törkeästi tehoa: Audi RS 5 Sportback ja uudistunut Mercedes-AMG C 63S

Audi RS 5 Sportback

Saksalaisten superperheautojen valikoima laajenee ja uudistuu.

Tulviiko pankkitili yli? Tekeekö mieli tehoa? Ja tilaa? Ei hätää, saksalaisilla on ratkaisu juuri sinulle.

Upouusi Audi RS 5 Sportback tarjoaa saman coupé-korista tutun 444-hevosvoimaisen V6 tuplaturbotekniikan viisiovisessa monikäyttökorissa. 600 newtonmetrin turvin voi huoletta kuittailla naapurin dieselkerskailijalle, ja jos sanat eivät riitä, voi auton nykäistä lähtöjärjestelmän ja 1,5 barin ahtopaineen siivittämänä sataseen huolettomassa 3,9 sekunnissa.

Etenemisestä mutkissa vastaa RS 5 Coupésta tuttu jousitus ja neliveto, eli tarjolla on yllättävää mukavuutta ja varsin tyrmäävää kyvykkyyttä mutkissa. Ilmainen vinkki: kuormansidontalenkit kannattaa ottaa tosissaan.

Lue tästä Audi RS 5 Coupén koeajo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sittenkin AMG?

Jos V6:n voima ei ole oma juttu, löytyy Etelä-Saksan toisesta nurkasta ratkaisu tähänkin pulmaan. AMG:näkin tunnettu ukkossimulaattori on juuri julkaissut päivitetyn painoksen Mercedes-AMG C 63:sta. Coupéna, sedanina ja farmarina tarjottavan V8-paketin voi valita mietona (476 hv) tai täystulisena (510 hv) versiona. Voimalan perään on vaihdettu uusi 9-vaihteinen AMG Speedshift MCT-vaihteisto aiemmin seitsenvaihteisen tilalle.

Mercedes-AMG C 63

Päivityksen myötä ajotiloja on hienosäädetty ja keulaan on asennettu AMG:n menomallista vihjaileva Panamerica-pystysäleikkö. Pinnan alta löytää hienosäädetyn AMG Ride Control -teräsjousituksen mukautuvine iskunvaimentimineen. Koko perheen pito-ongelmia kaitsee läpi malliston vakiovarusteeksi tullut sähkömekaaninen taka-akselin luistonrajoitin. Nollasta sataan uutuus etenee tuttuihin lukemiin: perusmalli ottaa neljä sekuntia, kun C 63 S suorittaa työn 3,9 sekuntiin.

Mallin sisätilat hyötyvät samoista päivityksistä, jotka koristavat tavallistakin C-sarjaa. Tärkein muutos lienee tietoviihdejärjestelmän päivitys E-sarjassa esiteltyyn versioon.

Lue tästä edellisen Mercedes-AMG C 63:n koeajo.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi ja Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat