11.12.2013

Koeajo: Toyota Corolla

Portaaton automaatti parantaa Corollan uuden sukupolven ajomukavuutta. Hyvää:  Ajettavuus, sisätilat. Huonoa: Takakontin muotoilu, sisämelu.

Toyota Corolla on toistaiseksi maailman myydyin automalli. Ensimmäinen Corolla esiteltiin vuonna 1966 ja tuorein painos edustaa jo 11. sukupolvea. Mallia on myyty jo yli 40 miljoonaa kappaletta ja uusin tulokas pyrkii menestystarinan jatkajaksi.

Uusien muotojen ja mittojen lisäksi tekniikkaa ja varustelua on päivitetty. Myös panostukset ajo- ja käyttömukavuuteen erottuvat edukseen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää kokoa ja tilaa

Mittojensa puolesta uusi Corolla on hieman aiempaa suurempi. Auto on kahdeksan senttiä pidempi ja akseliväliä on kasvatettu kymmenen senttiä. Muut mitat ovat muuttuneet maltillisemmin, mutta senteillä ja jopa puolikkailla on saatu aikaan parannuksia.

Corollaa ei tarvitse hävetä muotoilunsa puolesta. Uutuus on suorastaan tyylikäs kokonaisuus, joka voisi muotojensa puolesta olla kalliimmankin luokan auto. Pidempi akseliväli, saumaton kattolinja ja matalampi kori tukevat hyvin virtaviivaistettua olemusta.

Hintalapussa moderni ilme ei kuitenkaan näy. Malliston edullisin versio vaihtaa omistajaa hieman alle 22 400 eurolla.

Sisätiloissa uudistuksista eniten kiitosta ansaitsevat ergonomiapanostukset. Kuljettajan istuimella viihtyy ja hyvä ajoasento löytyy myös pidemmälle matkalle. Hallintalaitteet ovat sopivasti ulottuvilla. Tilat toimivat myös takapenkillä. Matka taittuu tarvittaessa täydelläkin autolla, mutta yhdistelmällä 2+2 kyydissä on väljää, vaikka takapenkkiläiset matkustaisivat asennustilaa vaativissa turvaistuimissa.

Takakontti ei ole aivan yhtä onnistunut. Litroissa tilaa on 452, mutta pyöräkotelot, luukun muoto ja kynnys asettavat haasteita suurempien esineiden, kuten lastenvaunujen kyytiin sovittamisessa.

Kulutusta alas automaatilla

Uudet linjat parantavat osaltaan aerodynamiikkaa, joka puolestaan sieventää muun muassa kulutuslukemia ja vaimentaa sisämelua. Erityisen hiljaista Corollan sisällä ei silti ole vieläkään.

Voimanlähteet ovat niin ikään uudet. Moottoreita on tarjolla kolme, kaksi bensakonetta (1,33 litran Dual VVT-i ja 1,6 litran Valvematic) ja yksi diesel (1,4 litran D-4D turbodiesel). Koeajoauton 1,6 litran Valvematic on vaihtoehdoista ainoa, jonka pariksi saa portaattomasti toimivan Multidrive S-automaattivaihteiston. Muiden on tyytyminen kuusiloviseen manuaaliin.

Koeajettu kokonaisuus tähtää valmistajan mukaan ajomukavuuden parantamiseen ja pienempään kulutukseen. Mukavuuden osalta panostus on onnistunut. Automaatti pääsee oikeuksiinsa varsinkin vaihtelevasti matelevassa ruuhkaliikenteessä. Sujuvasta liikkumisesta ei voi olla nauttimatta. Vaihteiston toimintaan ei portaattomuuden oivaltamisen jälkeen kiinnitä juuri huomiota.

Kulutuslukemat pysyttelivät seka-ajossa sitkeästi lähes seitsemän litran tuntumassa, joten aivan pieniruokaiseksi Corollaa ei voi väittää.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Toyota Corolla

Hinta alkaen

26 178 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

28 400 €

Ajoneuvovero

112 €/ v

Moottori

1598 cm³ bensiinimoottori, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto

Teho

97 kW (132 hv), 6400 r/min

Vääntö

160 Nm (4400 r/min)

Vääntö

160 Nm (4400 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,1 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

7,3 (kaup.) / 4,6 (maant.) / NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

130 g/km

Mitat

pituus 4620 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila: 452 l
Omamassa: 1270 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Ecotest

Ei testattu

Takuu

3 vuotta/100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat