27.12.2022

TÜV-katsastusraportti: Porsche 911, Mercedes-Benz SLC ja Audi Q2 4–5-vuotiaiden kärjessä

katsastusraportti

Kymmenen vähävikaisimman joukossa seitsemän saksalaista ja kolme japanilaista automallia.

Saksalaiset automerkit ja -mallit kuten Porsche 911, Mercedes-Benz ja Audi Q2 ovat vähävikaisimpia uusimmassa TÜV-katsastusraportissa 4–5-vuotiaissa autoissa.

Mazda CX-3, Mazda 2 ja Honda Jazz pitävät japanilaisten luotettavaa mainetta yllä.

Hylkäysten määrä laski ensimmäisenä koronavuonna, mutta on taas kääntynyt nousuun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattava katsastusraportti

TÜV on automaa Saksan suurin katsastusorganisaatio. Kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit vähävikaisuuden perusteella. Sekin selviää, että joka viides määräaikaiskatsastettu auto on heikossa kunnossa – hylkäysten määrä on noussut koronapandemiaa edeltäviin lukemiin, 20,2 prosenttiin, kun viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli vain 17,9 %.

Raportti perustuu 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa.

Toyota pudonnut sijoituksissa

Eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset autot menestyvät tuoreessa katsastustilastossa, myös japanilaiset Mazda ja Honda porskuttavat 10 parhaan joukossa 4–5-vuotiaiden automallien ryhmässä. Sen sijaan vuosikymmeniä katsastustilastoissa menestynyt Toyota on pudonnut 10 parhaan joukosta kaikissa ikäryhmissä.

Sijaan vaikuttavat isot viat

Automallit on asetettu paremmuusjärjestykseen hylkäyksen aiheuttavien isojen vikojen perusteella.

4–5-vuotiaiden paras automalli on Porsche 911, Mercedes-Benz SLC sijoittui toiseksi, Audi Q2 oli kolmanneksi paras. Mazda CX-3 ja Volkswagen Golf Sportsvan jakoivat neljännen sijan.

Kymmenen parhaan joukossa on kolme Audia, Q2, Q5 ja Q3, kaksi Mercedes-Benziä, B-sarja ja SLC. Mazdalla on TOP 10 -listalla kaksi mallia, CX-3 ja Mazda 2, Hondalla, Volkswagenilla ja Porschella kullakin yksi malli.

Nuorinta ikäryhmää lukuun ottamatta Porsche 911 on 4–5-vuotiaista alkaen paras kaikissa vanhemmissa ikäryhmissä. Korkean laadun ohella Porsche 911 -urheiluauton menestystä selittää raportin kaikkein vähäisin ajomäärä kaikissa ikäryhmissä.

Esimerkiksi 4–5-vuotiaalla Porsche 911:lla on ajettu keskimäärin vain 32 000 km. Lisäksi kallista urheiluautoa hoidetaan ja puunataan paremmin kuin halpaa pikkuautoa.

Toista äärtä ajomäärän suhteen edustaa Porschen iso Cayenne -katumaasturi, jonka ajomäärä 4–5-vuotiaana on keskimäärin 90 000 km – kuudenneksi eniten ikäryhmässään, sijoitus 13. paras.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dacia Duster häntäpäässä

Raportin kolme vikaherkintä mallia ovat Dacia Duster, Volkswagen Sharan ja BMW 2-sarjan Active Tourer. Häntäpään huonoimmassa mallissa, Dusterissa on lähes seitsenkertaisesti enemmän vikoja kuin parhaimmassa.

4–5-vuotiaiden monivikaisimmat mallit ovat Dacia Duster (vikaprosentti 18,0 %, Volkswagen Sharan (17,4 %) ja BMW 2-sarjan Active Tourer (16,7 %). Mielenkiintoista on, että Volkswagen löytyy sekä parhaiden että huonoimpien listalta.

Dacia Duster

25 vähävikaisinta automallia, 4–5-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Porsche 911 (32 000) (2,7)
  • Mercedes-Benz SLC (41 000) (4,1)
  • Audi Q2 (51 000) (4,5)
  • Mazda CX-3 (51 000) (4,6)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (51 000) (4,6)
  • Mercedes-Benz B-sarja (53 000) (4,7)
  • Mazda 2 (50 000) (5,3)
  • Audi Q5 (68 000) (5,4)
  • Audi Q3 (62 000) (5,5)
  • Honda Jazz (42 000) (5,5)
  • Mercedes-Benz A-sarja (62 000) (5,6)
  • Toyota C-HR (51 000) (5,6)
  • Mitsubishi ASX (59 000) (6,0)
  • Porsche Cayenne (90 000) (6,0)
  • Suzuki SX4 (57 000) (6,0)
  • Audi TT (52 000) (6,1)
  • Audi A3 (66 000) (6,2)
  • Opel Mokka (53 000) (6,2)
  • Opel Grandland (50 000) (6,2)
  • Seat Ateca (65 000) (6,2)
  • Mitsubishi Outlander (69 000) (6,3)
  • Škoda Kodiaq (77 000) (6,3)
  • Mercedes-Benz GLC (73 000) (6,4)
  • Audi A1 (53 000) (6,5)
  • Kia Venga (42 000) (6,5)
  • Mercedes-Benz ML / GLE (85 000) (6,5)

25 monivikaisinta automallia 4–5-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Fiat Panda (45 000) (10,6)
  • Renault Zoe (43 000) (10,6)
  • Fiat 500 (40 000) (10,7)
  • Ford Focus (77 000) (10,8)
  • Renault Clio (52 000) (10,9)
  • Smart Forfour (40 000) (10,9)
  • Ford Mondeo (97 000) (11,0)
  • Ford Galaxy (91 000) (11,5)
  • Ford S-Max (88 000) (11,9)
  • Suzuki Jimny (43 000) (12,1)
  • Kia Picanto (45 000) (12,3)
  • Hyundai i10 (43 000) (12,8)
  • Nissan Micra (42 000) (12,8)
  • Citroën Berlingo (70 000) (13,0)
  • Dacia Sandero (53 000) (13,6)
  • Mini (52 000) (13,9)
  • Fiat Tipo (60 000) (14,6)
  • BMW X1 (64 000) (14,8)
  • Dacia Logan (72 000) (15,1)
  • Fiat Punto (50 000) (15,6)
  • BMW X5/X6 (92 000) (15,9)
  • Dacia Dokker (66 000) (16,1)
  • Seat Alhambra (84 000) (16,6)
  • BMW 2-sarja Active Tourer (66 000) (16,7)
  • Volkswagen Sharan (86 000) (17,1)
  • Dacia Duster (63 000) (18,0)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2021 – kesäkuu 2022, keskimääräinen vikaprosentti 9,0 %

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähde: AutoBild TÜV-Report 2023

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat