TÜV-katsastusraportti: Porsche 911, Mercedes-Benz SLC ja Audi Q2 4–5-vuotiaiden kärjessä
Kymmenen vähävikaisimman joukossa seitsemän saksalaista ja kolme japanilaista automallia.
Saksalaiset automerkit ja -mallit kuten Porsche 911, Mercedes-Benz ja Audi Q2 ovat vähävikaisimpia uusimmassa TÜV-katsastusraportissa 4–5-vuotiaissa autoissa.
Mazda CX-3, Mazda 2 ja Honda Jazz pitävät japanilaisten luotettavaa mainetta yllä.
Hylkäysten määrä laski ensimmäisenä koronavuonna, mutta on taas kääntynyt nousuun.
Kattava katsastusraportti
TÜV on automaa Saksan suurin katsastusorganisaatio. Kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit vähävikaisuuden perusteella. Sekin selviää, että joka viides määräaikaiskatsastettu auto on heikossa kunnossa – hylkäysten määrä on noussut koronapandemiaa edeltäviin lukemiin, 20,2 prosenttiin, kun viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli vain 17,9 %.
Raportti perustuu 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa.
Toyota pudonnut sijoituksissa
Eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset autot menestyvät tuoreessa katsastustilastossa, myös japanilaiset Mazda ja Honda porskuttavat 10 parhaan joukossa 4–5-vuotiaiden automallien ryhmässä. Sen sijaan vuosikymmeniä katsastustilastoissa menestynyt Toyota on pudonnut 10 parhaan joukosta kaikissa ikäryhmissä.
Sijaan vaikuttavat isot viat
Automallit on asetettu paremmuusjärjestykseen hylkäyksen aiheuttavien isojen vikojen perusteella.
4–5-vuotiaiden paras automalli on Porsche 911, Mercedes-Benz SLC sijoittui toiseksi, Audi Q2 oli kolmanneksi paras. Mazda CX-3 ja Volkswagen Golf Sportsvan jakoivat neljännen sijan.
Kymmenen parhaan joukossa on kolme Audia, Q2, Q5 ja Q3, kaksi Mercedes-Benziä, B-sarja ja SLC. Mazdalla on TOP 10 -listalla kaksi mallia, CX-3 ja Mazda 2, Hondalla, Volkswagenilla ja Porschella kullakin yksi malli.
Nuorinta ikäryhmää lukuun ottamatta Porsche 911 on 4–5-vuotiaista alkaen paras kaikissa vanhemmissa ikäryhmissä. Korkean laadun ohella Porsche 911 -urheiluauton menestystä selittää raportin kaikkein vähäisin ajomäärä kaikissa ikäryhmissä.
Esimerkiksi 4–5-vuotiaalla Porsche 911:lla on ajettu keskimäärin vain 32 000 km. Lisäksi kallista urheiluautoa hoidetaan ja puunataan paremmin kuin halpaa pikkuautoa.
Toista äärtä ajomäärän suhteen edustaa Porschen iso Cayenne -katumaasturi, jonka ajomäärä 4–5-vuotiaana on keskimäärin 90 000 km – kuudenneksi eniten ikäryhmässään, sijoitus 13. paras.
Dacia Duster häntäpäässä
Raportin kolme vikaherkintä mallia ovat Dacia Duster, Volkswagen Sharan ja BMW 2-sarjan Active Tourer. Häntäpään huonoimmassa mallissa, Dusterissa on lähes seitsenkertaisesti enemmän vikoja kuin parhaimmassa.
4–5-vuotiaiden monivikaisimmat mallit ovat Dacia Duster (vikaprosentti 18,0 %, Volkswagen Sharan (17,4 %) ja BMW 2-sarjan Active Tourer (16,7 %). Mielenkiintoista on, että Volkswagen löytyy sekä parhaiden että huonoimpien listalta.
25 vähävikaisinta automallia, 4–5-vuotiaat henkilöautot
Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %
Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.
- Porsche 911 (32 000) (2,7)
- Mercedes-Benz SLC (41 000) (4,1)
- Audi Q2 (51 000) (4,5)
- Mazda CX-3 (51 000) (4,6)
- Volkswagen Golf Sportsvan (51 000) (4,6)
- Mercedes-Benz B-sarja (53 000) (4,7)
- Mazda 2 (50 000) (5,3)
- Audi Q5 (68 000) (5,4)
- Audi Q3 (62 000) (5,5)
- Honda Jazz (42 000) (5,5)
- Mercedes-Benz A-sarja (62 000) (5,6)
- Toyota C-HR (51 000) (5,6)
- Mitsubishi ASX (59 000) (6,0)
- Porsche Cayenne (90 000) (6,0)
- Suzuki SX4 (57 000) (6,0)
- Audi TT (52 000) (6,1)
- Audi A3 (66 000) (6,2)
- Opel Mokka (53 000) (6,2)
- Opel Grandland (50 000) (6,2)
- Seat Ateca (65 000) (6,2)
- Mitsubishi Outlander (69 000) (6,3)
- Škoda Kodiaq (77 000) (6,3)
- Mercedes-Benz GLC (73 000) (6,4)
- Audi A1 (53 000) (6,5)
- Kia Venga (42 000) (6,5)
- Mercedes-Benz ML / GLE (85 000) (6,5)
25 monivikaisinta automallia 4–5-vuotiaat henkilöautot
Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %
Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.
- Fiat Panda (45 000) (10,6)
- Renault Zoe (43 000) (10,6)
- Fiat 500 (40 000) (10,7)
- Ford Focus (77 000) (10,8)
- Renault Clio (52 000) (10,9)
- Smart Forfour (40 000) (10,9)
- Ford Mondeo (97 000) (11,0)
- Ford Galaxy (91 000) (11,5)
- Ford S-Max (88 000) (11,9)
- Suzuki Jimny (43 000) (12,1)
- Kia Picanto (45 000) (12,3)
- Hyundai i10 (43 000) (12,8)
- Nissan Micra (42 000) (12,8)
- Citroën Berlingo (70 000) (13,0)
- Dacia Sandero (53 000) (13,6)
- Mini (52 000) (13,9)
- Fiat Tipo (60 000) (14,6)
- BMW X1 (64 000) (14,8)
- Dacia Logan (72 000) (15,1)
- Fiat Punto (50 000) (15,6)
- BMW X5/X6 (92 000) (15,9)
- Dacia Dokker (66 000) (16,1)
- Seat Alhambra (84 000) (16,6)
- BMW 2-sarja Active Tourer (66 000) (16,7)
- Volkswagen Sharan (86 000) (17,1)
- Dacia Duster (63 000) (18,0)
Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2021 – kesäkuu 2022, keskimääräinen vikaprosentti 9,0 %