3.1.2022

TÜV-katsastusraportti: Toyota menettänyt valta-asemansa, mersu jyrää kärjessä

Automallien ja automerkkien keskinäinen kilvoittelu laadun ja vikaherkkyyden näkökulmista ei ole aivan yksiselitteisen helppo asia todeta ja selvittää.

Arvostetun saksalaisen TÜV 2022 -katsastusraportin pitkäaikainen ykkönen Toyota on menettänyt valta-asemansa, nyt kärjessä jyräävät saksalaismerkit Mercedes-Benzin johdolla.

katsastusraportti
Mercedes-Benz loisti katsastusraporteissa useassa eri ikäluokassa. Etenkin GLC-katumaasturi tuntuu olevan listauksien kärkipäässä tuttu näky.

Mitkä automallit ovat nyt kärjessä, mitkä hännillä? Mitkä automallit ja -merkit loistavat vähävikaisuudellaan ja mitkä automallit ovat ongelmakimppuja? Ja miten oma kulkuneuvosi sijoittuu?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukana 222 automallia

Automallien ja automerkkien keskinäinen kilvoittelu laadun ja vikaherkkyyden näkökulmista ei ole aivan yksiselitteisen helppo asia todeta ja selvittää. Kattavatkaan katsastustilastot eivät kerro kaikkea eri automallien laadun välisistä eroista, mutta kun tietopohja on vankka, paljastaa huolellisesti tehty katsastustilasto kuitenkin paljon kiinnostavaa eri automalleista.

Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vuotuisen uusimman vikaraportin tiedot pohjautuvat 9,6 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa. Raportissa on mukana 222 automallia, joista valtaosa on tuttuja myös Suomen teiltä.

Merkittäviä laatueroja

Tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen hylkäyksen aiheuttavien vikojen perusteella. Tuoreimmassa katsastusraportissa yksikään japanilainen automalli ei yltänyt 10 kärjessä listalle nuorimmassa 2–3-vuotiaiden autojen ryhmässä. Kymmenen vuotta sitten japanilaiset napsivat lukuisia 10-kärjessä sijoituksia kaikissa ikäryhmissä. Nyt japanilaisista parhaaksi nousi Mazda, joka napsi viisi 10 kärjessä sijoitusta ohittaen Toyotan, jolla kaksi 10 kärjessä -sijoitusta.

katsastusraportti
Mazda ohitti Toyotan raporttien top10-paikkojen määrässä.

Raportissa ovat mukana vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä.

Automallien 10 kärjessä ja 10 hännillä -listaus erottaa jyvät akanoista. Laatuerot eri automallien ja vuosimallien välillä ovat suuria. Merkkikohtainen tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, joten jaossa on 50 kymmenen kärjessä -sijaa ja 50 kymmenen hännillä -sijaa kun kaikki viisi ikäryhmää ovat mukana.

Valtikka vaihtui kuusi vuotta sitten

Katsastusraportin pitkäaikainen ykkönen Toyota menetti valta-aseman kärjessä jo kuusi vuotta sitten. Ero parhaiden saksalaisten hyväksi on kasvanut vuosien saatossa merkittäväksi. Mercedes-Benz porskutti taas: automerkki uudisti ykköstilansa jo kuudennen kerran. Mercedes-Benzillä on 16 TOP 10 -sijoitusta, Toyotalla kaksi.

Mercedes-Benz on vahvoilla erityisesti nuorimmassa ikäryhmässä, kuusi mersun mallia 10 kärjessä -listalla.  Kolmessa keskimmäisessä ikäryhmässä on kolme mersua 10 kärjessä -listalla. Vanhimmastakin ikäryhmästä löytyy yksi mersu 10 kärjessä -listalla. Mercedes-Benz ja Audi ovat ainoat merkit, joilla on kymmenen kärjessä sijoituksia kaikissa viidessä ikäryhmässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi hopeaa, Mazdalle ja volkkarille pronssia

Audi otti hopeaa (9 TOP 10 -sijoitusta), Mazda ja Volkswagen jakavat pronssitilan (kummallakin 5 TOP 10 -sijoitusta). Porsche oli viides, (4 TOP 10 -sijoitusta), Opel kuudes (3) ja Toyota seitsemäs (2).

katsastusraportti
Myös Audi pärjäsi hyvin katsastuksissa raporttien mukaan.

Lisäksi kuudella muulla automerkillä on yksi 10 kärjessä -sijoitus. Nämä merkit ovat aakkosjärjestyksessä BMW, Honda, Mitsubishi, Seat, Suzuki ja Volvo. Toyota ylivoima on hiipunut varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä, tuloksena kokonaistilastossa 7. sija. Mazda osoittautui parhaaksi japanilaiseksi kuten edellisessäkin raportissa.

Hännillä on Dacia

Kaksi huonointa olivat samaa merkkiä kuin edellisvuonna: Dacia keräsi 10 hännillä -sijoituksia eniten (16 kappaletta), Renault oli toiseksi huonoin (10).

4-5-vuotiaiden katsastusraportin kolmen kärki: Audi Q2, Porsche 911 ja Mazda CX-3.
Raporttien hänniltä löytyi useaa eri Dacian tuotetta, kuten Dokker, Logan ja Duster.

Muiden järjestys muuttui. Fiat oli kolmanneksi huonoin (7), seuraavina Ford (5), Volkswagen (3), BMW ja Seat (2). Lisäksi seuraavilla viidellä automerkillä oli kaikkiaan yksi 10 hännillä -sijoitus. Nämä merkit aakkosjärjestyksessä ovat Citroën, Kia, Nissan, Peugeot ja Suzuki.

Sama automerkki hännillä ja kärkikahinoissa

Saman autonvalmistajan eri malleissa ja niiden vuosimalleissa voi olla suuria laatueroja. Lisäksi eroja voi olla myös käyttäjien huolellisuudessa ja/tai ajosuoritteessa. Siksi muutama automerkki löytyy sekä TOP 10- että FLOP 10 -listoilta. Tällaisia merkkejä ovat BMW, Seat, Suzuki ja Volkswagen. Esimerkiksi BMW 5-/6-sarjan, sekä isojen tila-autojen (Ford Galaxy, Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan) suurta vikamäärää selittää osaltaan kyseisten mallien poikkeuksellisen suuri ajomäärä keskivertoautoon verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyyppiviat-palvelu paljastaa Suomessa suosittujen automallien vikatiedot

Tyyppiviat on uusi Moottorin kokoama ainutlaatuisen kattava tietopankki, joka kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Uudesta palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta.

Etsi oma automallisi ja saat tietää, kuuluuko autosi vikaherkkiin vai varmatoimisiin automalleihin. Tiedon varassa voi arvioida auton todennäköisimpiä huolto- ja korjauskohteita.

Tyyppiviat-tietopankki on koottu monista eri lähteistä helpottamaan käytetyn auton ostajan mahdollisuutta arvioida tulevan ajoneuvonsa vikaherkkyyttä ja sitä kautta korjausriskejä.

Tyyppiviat-palvelua on kätevää käyttää valitsemalla alasveto-valikoista halutun automerkin ja automallin.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

  • katsastuksessa havaitut viat
  • takaisinkutsuun johtaneet viat
  • tielle jättäneet tekniset viat
  • autonkäyttäjien ilmoittamat viat

– Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen muistuttaa.

Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

– Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla, Parviainen sanoo.

Kattava tietopohja

Tietopankin kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n ja KBA:n tilastoista. Saksasta on kerätty myös kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA:n tietoja on hyödynnetty.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2022 

Lisää aiheesta

Luetuimmat