14.11.2017

Uuden aikakauden ensimmäinen – KTM 790 Duke

KTM 790 Duke

Yksisylinterisiin ja V2-moottoreihin tähän asti luottanut KTM esitteli ensimmäisen kaksisylinterisellä rivimoottorilla varustetun mallinsa, 790 Duken.

KTM täydentää yksisylinterisen 690 Duken ja V2-moottorisen 1290 Super Duke R:n välissä olevaa aukkoa mallistossaan kokonaan uudella moottorikonstruktiolla, sillä 790 Dukea vauhdittaa itävaltalaisvalmistajan ensimmäinen kaksisylinterinen rivimoottori.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kovat kilpailijat vastassa

Uusi 790 Duke paikkaa sopivasti 105 hevosvoiman tehollaan 73-hevosvoimaisen 690 Duken ja 177-hevosvoimaisen 1290 Super Duke R:n välistä tilaa. Pahimmiksi kilpailijoiksi voidaan nimetä Triumph Street Triple 765-kuutioisella moottorilla sekä hieman moottoriltaan suuremmat Yamaha MT-09 ja Kawasaki Z900.

KTM 790 Duke

Innokkaimmat odottivat KTM:n esittelevän 790 Duken jo vuosi sitten Milanon moottoripyöränäyttelyssä, mutta silloin esillä oli vasta prototyyppi, joka tosin oli ainakin ulkoisesti hyvin tuotantovalmiin näköinen. Nyt odotus palkittiin ja itävaltalaispyörä yllätti positiivisesti moottorinsa teho- ja vääntölukemilla. Yli sadan hevosvoiman huipputeho ja alle 170 kilon kuivapaino tarkoittavat hyvää suorituskykyä ja kevyttä käsiteltävyyttä.

Yksi uuden Duken ehdottomia valtteja on runsas varustus kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Keskikokoisten nakupyörien kilpaillussa luokassa TFT-mittaristo, kaarre-ABS-jarrut, kahteen suuntaan toimiva shifteri, luistonesto, launch control -lähtöavustin ja neljä ajomoodia ovat yhdistelmä, jota kilpailijoilla ei ole esittää. Ja KTM tarjoaa nämä kaikki vakiovarusteina ilman lisähintaa.

Koska nähdään 790 Duke R?

KTM:n tapoihin kuuluu esitellä perusmallien rinnalle vieläkin räväkämmät R-versiot, ja sellaiselle on tässäkin tapauksessa jätetty selvästi tilaa. Kattavan elektroniikkapaketin vastapainoksi jousitus on hyvin peruskauraa, joten täysin säädettävällä WP:n jousituksella ja Brembon huippujarruilla varustettu 790 Duke R on varmastikin odotettavissa vuoden tai kahden viiveellä.

KTM:n messuosastolla nähtiin samaan moottoriin perustuva 790 Adventure R Concept, jolla haluttiin muistuttaa uuden moottorin ympärille vähitellen esiteltävästä kokonaisesta mallisarjasta. Kevyitä adventure-pyöriä ei markkinoilla olekaan ruuhkaksi asti, sillä oikeastaan vain SWM:n yksisylinterinen SuperDual voidaan lukea kuuluvaksi tähän luokkaan. Milanossa Yamaha esitteli konseptimallina uuden kaksisylinterisen Ténéré 700:n, ja mielenkiintoista onkin ehtiikö KTM vai Yamaha ensin esitellä oman tuotantomallinsa. Kysyntää varmasti riittää molemmille.

KTM 790 Duke

KTM 790 Duke

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 799 cc
Teho: 105 hv / 9500 r/min
Vääntö: 86 Nm / 8000 r/min
Vaihteisto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Runko: ristikkorakenteinen kromi-molybdeeni-putkirunko
Akseliväli: 1475 mm
Istuinkorkeus: 825 mm
Kuivapaino: 169 kg
Tankin tilavuus: 14 litraa

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat