14.11.2017 Ajoneuvot Uuden aikakauden ensimmäinen – KTM 790 Duke Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksisylinterisiin ja V2-moottoreihin tähän asti luottanut KTM esitteli ensimmäisen kaksisylinterisellä rivimoottorilla varustetun mallinsa, 790 Duken. KTM täydentää yksisylinterisen 690 Duken ja V2-moottorisen 1290 Super Duke R:n välissä olevaa aukkoa mallistossaan kokonaan uudella moottorikonstruktiolla, sillä 790 Dukea vauhdittaa itävaltalaisvalmistajan ensimmäinen kaksisylinterinen rivimoottori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovat kilpailijat vastassa Uusi 790 Duke paikkaa sopivasti 105 hevosvoiman tehollaan 73-hevosvoimaisen 690 Duken ja 177-hevosvoimaisen 1290 Super Duke R:n välistä tilaa. Pahimmiksi kilpailijoiksi voidaan nimetä Triumph Street Triple 765-kuutioisella moottorilla sekä hieman moottoriltaan suuremmat Yamaha MT-09 ja Kawasaki Z900. Innokkaimmat odottivat KTM:n esittelevän 790 Duken jo vuosi sitten Milanon moottoripyöränäyttelyssä, mutta silloin esillä oli vasta prototyyppi, joka tosin oli ainakin ulkoisesti hyvin tuotantovalmiin näköinen. Nyt odotus palkittiin ja itävaltalaispyörä yllätti positiivisesti moottorinsa teho- ja vääntölukemilla. Yli sadan hevosvoiman huipputeho ja alle 170 kilon kuivapaino tarkoittavat hyvää suorituskykyä ja kevyttä käsiteltävyyttä. Yksi uuden Duken ehdottomia valtteja on runsas varustus kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Keskikokoisten nakupyörien kilpaillussa luokassa TFT-mittaristo, kaarre-ABS-jarrut, kahteen suuntaan toimiva shifteri, luistonesto, launch control -lähtöavustin ja neljä ajomoodia ovat yhdistelmä, jota kilpailijoilla ei ole esittää. Ja KTM tarjoaa nämä kaikki vakiovarusteina ilman lisähintaa. Koska nähdään 790 Duke R? KTM:n tapoihin kuuluu esitellä perusmallien rinnalle vieläkin räväkämmät R-versiot, ja sellaiselle on tässäkin tapauksessa jätetty selvästi tilaa. Kattavan elektroniikkapaketin vastapainoksi jousitus on hyvin peruskauraa, joten täysin säädettävällä WP:n jousituksella ja Brembon huippujarruilla varustettu 790 Duke R on varmastikin odotettavissa vuoden tai kahden viiveellä. KTM:n messuosastolla nähtiin samaan moottoriin perustuva 790 Adventure R Concept, jolla haluttiin muistuttaa uuden moottorin ympärille vähitellen esiteltävästä kokonaisesta mallisarjasta. Kevyitä adventure-pyöriä ei markkinoilla olekaan ruuhkaksi asti, sillä oikeastaan vain SWM:n yksisylinterinen SuperDual voidaan lukea kuuluvaksi tähän luokkaan. Milanossa Yamaha esitteli konseptimallina uuden kaksisylinterisen Ténéré 700:n, ja mielenkiintoista onkin ehtiikö KTM vai Yamaha ensin esitellä oman tuotantomallinsa. Kysyntää varmasti riittää molemmille. KTM 790 Duke Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori Iskutilavuus: 799 cc Teho: 105 hv / 9500 r/min Vääntö: 86 Nm / 8000 r/min Vaihteisto: 6 vaihdetta, ketjuveto Runko: ristikkorakenteinen kromi-molybdeeni-putkirunko Akseliväli: 1475 mm Istuinkorkeus: 825 mm Kuivapaino: 169 kg Tankin tilavuus: 14 litraa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?