14.11.2017 Ajoneuvot Uuden aikakauden ensimmäinen – KTM 790 Duke Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksisylinterisiin ja V2-moottoreihin tähän asti luottanut KTM esitteli ensimmäisen kaksisylinterisellä rivimoottorilla varustetun mallinsa, 790 Duken. KTM täydentää yksisylinterisen 690 Duken ja V2-moottorisen 1290 Super Duke R:n välissä olevaa aukkoa mallistossaan kokonaan uudella moottorikonstruktiolla, sillä 790 Dukea vauhdittaa itävaltalaisvalmistajan ensimmäinen kaksisylinterinen rivimoottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovat kilpailijat vastassaUusi 790 Duke paikkaa sopivasti 105 hevosvoiman tehollaan 73-hevosvoimaisen 690 Duken ja 177-hevosvoimaisen 1290 Super Duke R:n välistä tilaa. Pahimmiksi kilpailijoiksi voidaan nimetä Triumph Street Triple 765-kuutioisella moottorilla sekä hieman moottoriltaan suuremmat Yamaha MT-09 ja Kawasaki Z900.Innokkaimmat odottivat KTM:n esittelevän 790 Duken jo vuosi sitten Milanon moottoripyöränäyttelyssä, mutta silloin esillä oli vasta prototyyppi, joka tosin oli ainakin ulkoisesti hyvin tuotantovalmiin näköinen. Nyt odotus palkittiin ja itävaltalaispyörä yllätti positiivisesti moottorinsa teho- ja vääntölukemilla. Yli sadan hevosvoiman huipputeho ja alle 170 kilon kuivapaino tarkoittavat hyvää suorituskykyä ja kevyttä käsiteltävyyttä.Yksi uuden Duken ehdottomia valtteja on runsas varustus kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Keskikokoisten nakupyörien kilpaillussa luokassa TFT-mittaristo, kaarre-ABS-jarrut, kahteen suuntaan toimiva shifteri, luistonesto, launch control -lähtöavustin ja neljä ajomoodia ovat yhdistelmä, jota kilpailijoilla ei ole esittää. Ja KTM tarjoaa nämä kaikki vakiovarusteina ilman lisähintaa.Koska nähdään 790 Duke R?KTM:n tapoihin kuuluu esitellä perusmallien rinnalle vieläkin räväkämmät R-versiot, ja sellaiselle on tässäkin tapauksessa jätetty selvästi tilaa. Kattavan elektroniikkapaketin vastapainoksi jousitus on hyvin peruskauraa, joten täysin säädettävällä WP:n jousituksella ja Brembon huippujarruilla varustettu 790 Duke R on varmastikin odotettavissa vuoden tai kahden viiveellä.KTM:n messuosastolla nähtiin samaan moottoriin perustuva 790 Adventure R Concept, jolla haluttiin muistuttaa uuden moottorin ympärille vähitellen esiteltävästä kokonaisesta mallisarjasta. Kevyitä adventure-pyöriä ei markkinoilla olekaan ruuhkaksi asti, sillä oikeastaan vain SWM:n yksisylinterinen SuperDual voidaan lukea kuuluvaksi tähän luokkaan. Milanossa Yamaha esitteli konseptimallina uuden kaksisylinterisen Ténéré 700:n, ja mielenkiintoista onkin ehtiikö KTM vai Yamaha ensin esitellä oman tuotantomallinsa. Kysyntää varmasti riittää molemmille. KTM 790 Duke Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori Iskutilavuus: 799 cc Teho: 105 hv / 9500 r/min Vääntö: 86 Nm / 8000 r/min Vaihteisto: 6 vaihdetta, ketjuveto Runko: ristikkorakenteinen kromi-molybdeeni-putkirunko Akseliväli: 1475 mm Istuinkorkeus: 825 mm Kuivapaino: 169 kg Tankin tilavuus: 14 litraa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTMMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – ruusuja ja risuja testin puoliväliin 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster