28.11.2016 Ajoneuvot Uudistunut sisar – Seat Leon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen Seat Leon:n muodot ovat terävöityneet ja konepellin alle tulee uusi vaihtoehto. Hyvää: turvallisuusjärjestelmät, muotoilu, laaja moottorivalikoima. Huonoa: istuimet. Onhan se tavallaan sääli. Aina kun automaailmassa puhutaan Seat Leonista, jo seuraavassa lauseessa mainitaan Volkswagen Golf. Ne ovat erottamattomat. Seat Leon on uudistunut hyvään suuntaan. Tosin pikkusievästi, sillä suurin muutos on monien Seat Atecassa esiteltyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien siirtäminen myös perheauto Leoniin. Muut muutokset ovat pikkukikkailua ulkoasussa ja sisätiloissa sekä voimanlähteissä. Alkuvuonna Suomeen ehtivä uutuus on saatavana kolmiovisena, viisiovisena ja farkkuna. Cupra-versio tulee myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Terävöitetyt muodot Ulkonäkö on makuasia, mutta neljä vuotta sitten esitelty Seat Leon on tyylikäs. Niinpä muotoja tyydyttiin uudistuksessa lähinnä terävöittämään. Sisällä uudistuspolitiikka on samoilla linjoilla. Uusi, 8-tuumainen kosketusnäyttö kiinnittää autoon kipuajan katseen ensimmäisenä. Kosketusnäytöstä löytyy paljon toimintoja, mutta se on looginen käyttää. Leonin varustelluimpiin versioihin saa kuljettajan tueksi ison nipun erilaisia järjestelmiä. Kaistanpitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin vievät harppauksen kohti itseohjautuvuutta. Auto osaa ohjata, kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti, mutta vaatii kuljettajan heti mukaan ohjauspuuhiin, jos irrottaa kädet useiksi sekunneiksi ohjauspyörästä. Leon tunnistaa liikennemerkit, avustaa pysäköinnissä ja hätätilanteissa jarruttaa itsenäisesti. Avustavat järjestelmät toimivat koeajossa hyvin. Raha kuitenkin sanelee kuluttajien valintoja, joten vasta malliversioiden ja hintojen vahvistaminen antaa viitteitä siitä, kuinka järjestelmät alkavat yleistyä. Uusi moottori Täysin uutena moottorina mallistoon tuleva 1,6-litrainen TDI-diesel antaa mutkateillä ja moottoritienopeuksissa sitkeän vaikutelman. Vääntöä riittää. Ohituskiihtyvyys ei ole valioliigan tasoa, muttei myöskään mutasarjasta. Viisilovista manuaalivaihteistoa joutuu vispaamaan sen verran ahkerasti, että helppoa arkiajoa hakevan kannattaa valita tämän moottorin kanssa vaihteistoksi kaksoiskytkinautomaatti. Moottorin taloudellisuudessa ei ole valittamista: neljän litran kulutus ja 105 gramman hiilidioksidipäästöt ovat kumarruksen arvoisia lukuja. Dieselmoottoreita on tarjolla teholuokissa 90–184 hevosvoimaa, bensiinimoottoreiden luvut ovat 90–184 hevosvoimaa. Vaihteistoissakin on mistä valita: 5- tai 6- vaihteinen manuaali tai 6- tai 7-vaihteinen automaatti. Nelivetokin mallistossa on. Ajoasento hakusessa Miinuksen Seat Leon saa myös istuimista. Normaalimittaisella, vähän yli 180-senttisellä kuljettajalla on turhan kova löytää edes kelvollinen ajoasento – hyvästä puhumattakaan. Vastaavan plussan ansaitsevat ajomoodit. Ero esimerkiksi comfort- ja sport-asetuksien välillä tuntuu. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku