28.11.2016 Ajoneuvot Uudistunut sisar – Seat Leon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen Seat Leon:n muodot ovat terävöityneet ja konepellin alle tulee uusi vaihtoehto. Hyvää: turvallisuusjärjestelmät, muotoilu, laaja moottorivalikoima. Huonoa: istuimet. Onhan se tavallaan sääli. Aina kun automaailmassa puhutaan Seat Leonista, jo seuraavassa lauseessa mainitaan Volkswagen Golf. Ne ovat erottamattomat.Seat Leon on uudistunut hyvään suuntaan. Tosin pikkusievästi, sillä suurin muutos on monien Seat Atecassa esiteltyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien siirtäminen myös perheauto Leoniin. Muut muutokset ovat pikkukikkailua ulkoasussa ja sisätiloissa sekä voimanlähteissä.Alkuvuonna Suomeen ehtivä uutuus on saatavana kolmiovisena, viisiovisena ja farkkuna. Cupra-versio tulee myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTerävöitetyt muodotUlkonäkö on makuasia, mutta neljä vuotta sitten esitelty Seat Leon on tyylikäs. Niinpä muotoja tyydyttiin uudistuksessa lähinnä terävöittämään.Sisällä uudistuspolitiikka on samoilla linjoilla. Uusi, 8-tuumainen kosketusnäyttö kiinnittää autoon kipuajan katseen ensimmäisenä. Kosketusnäytöstä löytyy paljon toimintoja, mutta se on looginen käyttää.Leonin varustelluimpiin versioihin saa kuljettajan tueksi ison nipun erilaisia järjestelmiä. Kaistanpitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin vievät harppauksen kohti itseohjautuvuutta. Auto osaa ohjata, kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti, mutta vaatii kuljettajan heti mukaan ohjauspuuhiin, jos irrottaa kädet useiksi sekunneiksi ohjauspyörästä.Leon tunnistaa liikennemerkit, avustaa pysäköinnissä ja hätätilanteissa jarruttaa itsenäisesti.Avustavat järjestelmät toimivat koeajossa hyvin. Raha kuitenkin sanelee kuluttajien valintoja, joten vasta malliversioiden ja hintojen vahvistaminen antaa viitteitä siitä, kuinka järjestelmät alkavat yleistyä.Uusi moottoriTäysin uutena moottorina mallistoon tuleva 1,6-litrainen TDI-diesel antaa mutkateillä ja moottoritienopeuksissa sitkeän vaikutelman. Vääntöä riittää. Ohituskiihtyvyys ei ole valioliigan tasoa, muttei myöskään mutasarjasta.Viisilovista manuaalivaihteistoa joutuu vispaamaan sen verran ahkerasti, että helppoa arkiajoa hakevan kannattaa valita tämän moottorin kanssa vaihteistoksi kaksoiskytkinautomaatti. Moottorin taloudellisuudessa ei ole valittamista: neljän litran kulutus ja 105 gramman hiilidioksidipäästöt ovat kumarruksen arvoisia lukuja.Dieselmoottoreita on tarjolla teholuokissa 90–184 hevosvoimaa, bensiinimoottoreiden luvut ovat 90–184 hevosvoimaa. Vaihteistoissakin on mistä valita: 5- tai 6- vaihteinen manuaali tai 6- tai 7-vaihteinen automaatti. Nelivetokin mallistossa on.Ajoasento hakusessaMiinuksen Seat Leon saa myös istuimista. Normaalimittaisella, vähän yli 180-senttisellä kuljettajalla on turhan kova löytää edes kelvollinen ajoasento – hyvästä puhumattakaan.Vastaavan plussan ansaitsevat ajomoodit. Ero esimerkiksi comfort- ja sport-asetuksien välillä tuntuu.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen