21.5.2021 Ajoneuvot Uusi Abarth 1000 SP on kuin täysin uniikki Alfa Romeo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 1966 Abarth 1000 SP voitti Nürburgringillä 500 kilometrin kestävyyskilpailun. Nyt se on syntynyt uudelleen Alfa Romeosta. Alfa Romeon insinöörit ovat ottaneet käsittelyynsä Alfa Romeo 4C -mallin, jonka olemme hyvinkin kompromissittomaksi urheiluautoksi kehuneet. Historiasta on kaivettu tavoitteeksi 60-luvun Abarth 1000 SP -kilpa-auto.Syntynyt uusi Abarth 1000 SP on yksittäiskappaleena valmistettu kunnianosoitus 55 vuotta takaperin ensiesiintymisensä tehneelle ja vuoden 1966 Nürburgringin 500 kilometrin kestävyyskilvan voittaneelle samannimiselle mallille. Tuo alkuperäinen versio oli suunniteltu juuri kestävyyskilpoja, mutta myös ylämäkikilpailuihin. Se menestyikin aikanaan erinomaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAbarth 1000 SPUutta sähköistä Fiat 500 -mallia lukuunottamatta valmistajan tarjonta on käynyt kovinkin kapeaksi. Samassa brändin sporttiosasto Abarth on jäänyt paitsion puolelle. Nyt skorpionilogosta muistutetaan hyvinkin pistävästi ainutlaatuisella yksittäiskappaleella, joka nojailee pitkälle skorpionilogon historiaan.Viime aikojen hiljaiselosta kertoo myös Moottorin koeajojen vähäisyys. Edelliset Abarth-mallien koeajot ovat viiden vuoden takaa – vuonna 2016 Moottori kokeili sekä Abarth 595 Competizionen että Abarth 124 Spiderin.Uutuusmalli Abarth 1000 SP ei sekään tule sarjatuotantoon. Yksittäiskappale vaikuttaa varsin ilmeisesti kuorutetulta Alfa Romeo 4C -mallilta, vaikka Abarth ei tätä tiedotteessaan suoraan sanokaan. Tämä ei toki ole huono lähtökohta, etenkin kun sen muotojen pohjalta on saatu yllättävänkin oikeaa asua kantava automalli.Vuoden 1966 alkuperäisen mallin matala keula, pyöreät lokasuojat sekä runsas määrä ilmanottoaukkoja on siirtynyt varsin hyvin uuteenkin ja kokonaisuus onkin pääosin onnistunut. Jotain kompromisseja on toki jouduttu tekemään esimerkiksi ajovalojen osalta. Pahin myönnytys on menty tekemään uutuuden varsin korkean ja raskaalta näyttävän perän saralla.Tekniset tiedot ovat vahvin paljastus lähtökohdista. Tekniset arvot kun ovat täysin yhtenevät samaa hiilikuidusta ja kevytmetallista kasattua koria myöden.Moottorina on sama hieman yli 1,7-litrainen nelisylinterinen turboahdettu moottori, jonka tehokin on identtisesti 240 hevosvoimaa. Alkuperäisen auton nimen "1000" tarkoitti tuon ajan tapojen mukaan moottorin litratilavuutta, joten tässä uutuuden nimeämispolitiikka on haastava. Ehkä se olisi voinut olla suosiolla 1700 SP.Ostoaikeita on turha puntaroida, sillä tämä yksittäiskappale tuskin tulee myyntiin ainakaan ihan pian. Ehkä voimme törmätä siihen jossakin autonäyttelyssä tai museossa vielä jonain päivänä. Suurin autosta nouseva innostus koskeekin mahdollisia tulevia Abarthin tuotantomalleja, joita on toivottavasti jälleen luvassa.Kuvat ja lähde: Abarth Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen