21.5.2021

Uusi Abarth 1000 SP on kuin täysin uniikki Alfa Romeo

Vuonna 1966 Abarth 1000 SP voitti Nürburgringillä 500 kilometrin kestävyyskilpailun. Nyt se on syntynyt uudelleen Alfa Romeosta.

Alfa Romeon insinöörit ovat ottaneet käsittelyynsä Alfa Romeo 4C -mallin, jonka olemme hyvinkin kompromissittomaksi urheiluautoksi kehuneet. Historiasta on kaivettu tavoitteeksi 60-luvun Abarth 1000 SP -kilpa-auto.

Syntynyt uusi Abarth 1000 SP on yksittäiskappaleena valmistettu kunnianosoitus 55 vuotta takaperin ensiesiintymisensä tehneelle ja vuoden 1966 Nürburgringin 500 kilometrin kestävyyskilvan voittaneelle samannimiselle mallille. Tuo alkuperäinen versio oli suunniteltu juuri kestävyyskilpoja, mutta myös ylämäkikilpailuihin. Se menestyikin aikanaan erinomaisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Abarth 1000 SP

Uutta sähköistä Fiat 500 -mallia lukuunottamatta valmistajan tarjonta on käynyt kovinkin kapeaksi. Samassa brändin sporttiosasto Abarth on jäänyt paitsion puolelle. Nyt skorpionilogosta muistutetaan hyvinkin pistävästi ainutlaatuisella yksittäiskappaleella, joka nojailee pitkälle skorpionilogon historiaan.

Viime aikojen hiljaiselosta kertoo myös Moottorin koeajojen vähäisyys. Edelliset Abarth-mallien koeajot ovat viiden vuoden takaa – vuonna 2016 Moottori kokeili sekä Abarth 595 Competizionen että Abarth 124 Spiderin.

Uutuusmalli Abarth 1000 SP ei sekään tule sarjatuotantoon. Yksittäiskappale vaikuttaa varsin ilmeisesti kuorutetulta Alfa Romeo 4C -mallilta, vaikka Abarth ei tätä tiedotteessaan suoraan sanokaan. Tämä ei toki ole huono lähtökohta, etenkin kun sen muotojen pohjalta on saatu yllättävänkin oikeaa asua kantava automalli.

Vuoden 1966 alkuperäisen mallin matala keula, pyöreät lokasuojat sekä runsas määrä ilmanottoaukkoja on siirtynyt varsin hyvin uuteenkin ja kokonaisuus onkin pääosin onnistunut. Jotain kompromisseja on toki jouduttu tekemään esimerkiksi ajovalojen osalta. Pahin myönnytys on menty tekemään uutuuden varsin korkean ja raskaalta näyttävän perän saralla.

Tekniset tiedot ovat vahvin paljastus lähtökohdista. Tekniset arvot kun ovat täysin yhtenevät samaa hiilikuidusta ja kevytmetallista kasattua koria myöden.

Moottorina on sama hieman yli 1,7-litrainen nelisylinterinen turboahdettu moottori, jonka tehokin on identtisesti 240 hevosvoimaa. Alkuperäisen auton nimen "1000" tarkoitti tuon ajan tapojen mukaan moottorin litratilavuutta, joten tässä uutuuden nimeämispolitiikka on haastava. Ehkä se olisi voinut olla suosiolla 1700 SP.

Ostoaikeita on turha puntaroida, sillä tämä yksittäiskappale tuskin tulee myyntiin ainakaan ihan pian. Ehkä voimme törmätä siihen jossakin autonäyttelyssä tai museossa vielä jonain päivänä. Suurin autosta nouseva innostus koskeekin mahdollisia tulevia Abarthin tuotantomalleja, joita on toivottavasti jälleen luvassa.

Kuvat ja lähde: Abarth

Luetuimmat