12.10.2019

Uusi Triumph Street Triple RS – Ripaus Moto2-tekniikkaa katumotoristille

Kolmisylinterinen 765-kuutioinen rivimoottori saa Euro5-päivityksen yhteydessä lisäpotkua ja samalla Street Triplen ulkonäköä ja varustetasoa päivitetään paremmiksi.

Street Triple -malliston erikoisuus on, että kaikissa kolmessa mallivariaatiossa on eri huipputeho; 113, 118 ja 123 hevosvoimaa. Triumph uudistaa ensimmäisenä Street Triple -nakumallistonsa huippuversio RS:n täyttämään Euro5-vaatimukset. Odotettavissa on, että kaksi muutakin versiota päivitetään ennen seuraavan ajokauden alkua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kilparadoilla koeteltua tekniikkaa tuotantomalliiin

Valmistajan mukaan suurin uudistus on moottorin yhdeksän prosenttia korkeammalla kulkevat teho- ja vääntölukemat keskialueella. Uudistus tuleekin tarpeeseen, sillä nykyisessä sukupolvessa RS on korkeammasta huipputehostaan huolimatta keskialueella heikompi kuin toiseksi tehokkain R-versio. Moottorin muutokset ovat valmistajan mukaan peräisin Moto2-moottorin kehitysprojektista. Triumph on tästä kaudesta alkaen toimittanut kaikille MotoGP-sarjan Moto2-luokan tiimeille 765-kuutioiset moottorit, jotka perustuvat nimenomaan tähän Street Triple RS:n moottoriin.

Huipputeho pysyy ennallaan 123 hevosvoimassa mutta vääntölukema kasvaa kahdella newtonmetrillä ja mikä merkittävämpää, se saadaan 1500 kierrosta matalammalla kierrosluvulla. Moottorin pyöriviä massoja on samalla kevennetty, millä saadaan parannettua kaasuun reagointia. Paremman suorituskyvyn hyödyntämiseksi Triumph varustaa Street Triple RS:n jatkossa quickshifter-vaihdeavustimella, joka mahdollistaa sekä ylös- että alaspäin vaihdot ilman kytkintä.

Muotoilu uusittu hienovaraisesti

Ulkonäköä on hierottu paremmaksi uusimalla kaikki kateosat, joskin erot sivuprofiilissa ovat ensisilmäyksellä pieniä. Parhaiten uuden mallin tunnistaa edestä, sillä tupla-ajovalot ovat muotoilultaan selvästi entistä aggressiivisemmat. Myös äänenvaimennin on uudistettu ja se on nyt sekä sirompi että kevyempi. Lisäksi väri-TFT-mittariston grafiikka on uudistettu kuten myös tangonpääpeilien muotoilu.

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 765 cc
Teho: 123 hv / 11 750 r/min
Vääntö: 79 Nm / 9350 r/min
Voimansiirto: monilevyinen kytkin öljykylvyssä, luistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Istuinkorkeus: 825 mm
Kuivapaino: 166 kg
Tankin tilavuus: 17,4 litraa
Hinta: 15 750 €

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Triumph

Luetuimmat