Ajoneuvot Uutinen 24.10.2017

Volkswagen esittelee: tätä on Roadmap E – autoteollisuuden massiivisin sähköistämishanke

Konsernin merkit esittelevät 80 uutta sähköautoversiota vuoteen 2025 mennessä ja sähköisen liikkumisen teollistamiseen kohdennetaan peräti yli 20 miljardia euroa.

 Volkswagen-konserni ilmoitti syyskuussa käynnistävänsä autoteollisuuden kattavimman sähköistämishankkeen, Roadmap E:n.

Volkswagen sähköistää koko mallistonsa viimeistään vuoteen 2030 mennessä, jolloin kaikkien merkkien jokaisesta noin 300 automallista on tarjolla vähintään yksi sähkökäyttöinen versio.

Virallisen lausuntonsa myötä Volkswagenista tuli ensimmäinen suuri liikennepalvelujen tarjoaja, joka on antanut päivämäärän koko mallistonsa sähköistämiseen.

Akkukapasitettia tarvitaan

Konserni tulee tarvitsemaan vuosittain yli 150 gigawattituntia akkukapasiteettia vuoteen 2025 mennessä pelkästään omiin sähköautoihinsa. Tämä vastaa vähintään neljän jättimäisen akkutehtaan tuotantoa.

Saavuttaakseen tarpeen yhtiö kertoo aloittavansa yhden alan suurimmista hankintavolyymin kilpailutuksista, jonka arvoksi kerrotaan yli 50 miljardia euroa. 

– Meillä on sanoma ja aiomme myös toteuttaa sen. Tämä ei ole mikään epämääräinen aikomus, vaan vahva sitoutuminen, joka tästä päivästä alkaen tulee olemaan suorituskykymme mittari, täräytti Volkswagen-konsernin pääjohtaja Matthias Müller taannoin Frankfurtin kansainvälisen autonäyttelyn konserni-illassa.

”Me johdamme muutosta”

Volkswagen on jo vahvistanut sähköisen liikkumisen keskeiseksi painopistealueekseen kesäkuussa 2016 julkistetussa ”TOGETHER – Strategia 2025” -ohjelmassa ja asettanut tavoitteekseen olla maailmanlaajuisesti numero yksi sähköisessä liikkumisessa vuoteen 2025 mennessä.

– Autoteollisuuden muutosta ei voi pysäyttää ja me johdamme tätä muutosta, pääjohtaja Müller toteaa.

Sähköhuuman keskellä yhtiö arvioi, että noin joka neljäs konsernin ajoneuvoista, eli jopa kolme miljoonaa autoa vuodessa, voi olla täysin sähkökäyttöisiä vuonna 2025.

Näkemystä pidetään osin varsin kunnianhimoisena ja sen totetutuminen on vähintäänkin osittain kiinni siitä, miten sähköautot tekevät kauppansa. Jos asiakkaiden kiinnostus ei kasva odotusten mukaisesti, jäätänee arvioidusta kehitystahdista nopeasti jälkeen.

Konsernin eri merkit tuovat markkinoille vuoteen 2025 mennessä yli 80 uutta sähköistettyä malliversiota – 50 täyssähköautoa ja 30 ladattavaa plug-in-hybridiä. Määrä kasvaa siis seuraavien vuosien ajan kaikissa ajoneuvoluokissa, kunnes jokaisesta konsernin noin 300 mallista on saatavilla vähintään yksi sähkökäyttöinen versio vuoteen 2030 mennessä.

Juhlavaa puhetta vai totista totta?

– Roadmap E aloittaa uuden kappaleen konsernin historiassa ja sähköisen liikkumisen lopullisen läpimurron. Sen jälkeen on asiakkaiden päätettävissä, kuinka nopeasti se saavuttaa laajan hyväksynnän, Müller kertoi.

Eli väkisin Volkswagen tuskin rynnistää talouslukuja vastaan, vaikka sähköön satsataankin. Roadmap E:hen liittyvät lisäinvestoinnit sähköiseen liikkumiseen ovat lukujen valossa mittavia.

Vuoteen 2030 mennessä konserni investoi yli 20 miljardia euroa sähköisen liikkumisen teollistamiseen.

Rahat laitetaan siis autoihin, jotka perustuvat kahteen täysin uuteen sähköautoille suunnitelluille alustaratkaisuille, tuotantolaitosten päivittämiseen sekä työvoiman koulutukseen, latausinfrastruktuuriin, myyntiverkostoon sekä akkuteknologiaan ja -tuotantoon.

Akkuja, akkuja ja vielä lisää akkuja

Akkuteknologiaa varten Volkswagenilla on oman kertomansa mukaan käytössä monivaiheinen keskipitkän ja pitkän tähtäimen strategia.

Ensimmäiseksi keskitetään Salzgitterissä sijaitsevaan huippuyksikköön konsernin akkukennojen ja -moduulien kehitys-, hankinta- ja laadunvarmistustoiminnot. Sinne perustetaan myös Volkswagen-konsernin ensimmäinen pilottilinja tuotannon tietotaidon keräämiseen. Vuoteen 2025 mennessä konserni tarvitsee vuosittain yli 150 gigawattituntia litiumioniakkukapasiteettia pelkästään omaan tuotantoonsa.

Valtavan akkutarpeen täyttämiseksi on käynnistetty tarjouskilpailu pitkäaikaisten strategisten kumppanien löytämiseksi Kiinasta, Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta.

Hankintaprojekti on autovalmistajan mukaan yksi autoteollisuuden historian suurimmista, arvoltaan yli 50 miljardia euroa, ja kattaa pelkästään konsernin omat sähköautojen MEB-rakenteelle perustuvat volyymimallit. Se täyttää konsernin tarpeet sähköisen liikkumisen ensimmäisessä aallossa, mutta kehitysvauhti ei tyssää tähän.

Volkswagen kertoo nimittäin valmistautuvansa jo seuraavaan aaltoon: solid state -akkuihin.

Konserni suunnittelee tuovansa teknologian markkinoille yhteistyössä kumppaneidensa

– Meidän näkökulmastamme liikenteen ja energianlähteiden muutos kuuluvat erottamattomasti yhteen. Kattavan latausinfrastruktuurin luominen nopeasti kaupunkeihin ja moottoriteiden varsille on ratkaisevan tärkeää. Euroopassa, ja etenkin Saksan autoteollisuudessa, on tehtävä paljon enemmän, koska vasta silloin asiakkaiden luottamus voi kasvaa. Vasta silloin kiinnostus sähköautoihin nousee ja ne voivat saavuttaa merkittävän markkina-aseman. Olen vakuuttunut, että tämä onnistuu jos poliitikot, energia-ala ja autovalmistajat toimivat yhteistyössä, Müller korostaa. 

Polttomoottoria ei jätetä

Julkistaessaan nopeutetun sähköistämishankkeensa ottaa Volkswagen-konserni samanaikaisesti kantaa myös maltillisen järjestelmämuutoksen puolesta: tämän päivän polttomoottori on välttämätön silta siirtymässä.

– Toistaiseksi tarjoamme koko voimalinjavalikoiman perinteisestä täysin sähköiseen, jotta voimme tarjota kestävän ja kohtuuhintaisen liikkumisen kaikille. Emme toimi mielivaltaisesti, vaan kuuntelemme tässä järjen ääntä, vakuuttaa konsernivisioita avaava Müller.

Volkswagen investoi myös perinteisten moottoreiden parantamiseen tulevina vuosina. Esimerkiksi SCR-katalysaattori tulee vakioksi konsernin jokaiseen uuteen dieselmoottoriin ja kaikki uudet bensiinimoottorit varustetaan hiukkassuodattimella.

Seuraavan sukupolven moottoreiden odotetaan tuovan vielä merkittäviä parannuksia kulutukseen ja päästöihin vuodesta 2019 alkaen.

Lisäksi Volkswagen kertoo työskentelevänsä sen eteen, että uusiutuvista energialähteistä saataisi pian tuotettua synteettistä polttoainetta. Tavoitteeksi kerrotaan hiilidioksidineutralius.

Konserni kertoo laajentavansa myös kaasukäyttöisten autojen valikoimaa. Tämän kehityksen kärkeen on valjastettu konsernin merkeistä Audi.

Lähde ja kuva: Volkswagen

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat