9.6.2020

Volkswagen selätti softaongelmat: uutta Golfia toimitetaan taas asiakkaille

Volkswagen Golf mk8

Volkswagen Golf, Seat Leon ja Škoda Octavia kärsivät ohjelmistoviasta, joka saattoi estää eCall-hätäpuhelujärjestelmän toimimisen.

Volkswagen on ilmoittanut aloittaneensa uuden 8. sukupolven Golfin toimitukset asiakkaille, raportoi Automotive News Europe. Yhtiö pysäytti Golfin ja sisarmallien Škoda Octavian ja Seat Leonin toimitukset, kun autosta löytyi eCall-hätäpuhelujärjestelmää häiritsevä ohjelmistovika.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä eCall?

Euroopan Unionissa eCall on ollut pakollinen varuste kaikissa uusissa autoissa vuoden 2018 huhtikuusta alkaen. Kyse on turvajärjestelmästä, joka onnettomuustilanteessa soittaa automaattisesti hätäkeskukseen, mikäli kuljettaja ja matkustajat ovat toimintokyvyttömia.

Vika löytyi rutiinitarkistuksessa

Volkswagen ilmoitti pysäyttäneensä uuden Golfin asiakastoimitukset toukokuun 15. päivä, kun yhtiö löysi autosta ohjelmistovian osana rutiinitarkastusta. Ongelma koski auton verkkoyhteydestä vastaavaa OCU3-yksillöä, joka ohjelmistovirheen vuoksi kärsi epäluotettavasta tiedonsiirrosta.

Volkswagen Groupin mukaan ohjelmistovika on nyt saatu korjattua ja autoja voidaan jälleen luovuttaa asiakkaille. Luonnollisesti yhtiö päivittää myös jo valmistuneet noin 30 000 uutta Golfia. Automotive News Europen uutinen ei kuitenkaan kerro, onnistuuko päivitys verkkoyhteyden yli etänä, vai tarvitseeko asiakkaan käydä autolla huollossa. Oletettavasti vian korjaus näkyy hyvin nopeasti myös Škodan ja Seatin tilanteessa, mutta varmaa tietoa aiheesta ei vielä ole.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe, kuva: Volkswagen

Luetuimmat