Ajoneuvot Sähköautot 13.3.2023
Volvo FM 4x2T Electric – mitä pienet edellä, sitä isot perässä
Suomen ensimmäinen sarjavalmisteinen täyssähköinen rekan veturi lähtee tien päälle
Volvo FM Electric laajentaa Volvon täyssähköisten kuorma-autojen valikoimaa raskaampiin ajotehtäviin. Tähän asti Volvo on toimittanut jakeluajoon jo 4300 kevyempiä FE- ja FL-mallien sähkökuorma-autoa. Nyt alkavat myös raskaampien FM-, FMX- ja FH- sarjojen täyssähköversioiden toimitukset Göteborgin tehtaalta.
Varsinkin taajama-alueiden rakennustehtäviin on kaivattu päästöttömiä ja hiljaisia vaihtoehtoja täyttämään keskustojen nollapäästövaatimukset ja rakennusyritysten ilmastotavoitteet. Maansiirtoautot, jätteenkerääjät, sementtimyllyt ja nosturiautot sopivat siksikin hyvin sähköistettäviksi, että päivämatkat eivät ole pitkiä.
Akusto tarpeen mukaan
Sähköisten versioiden mallisto ohjaamo- ja akseliversioineen on lähes yhtä laaja kuin perinteisillä malleillakin. Ulkoisesti eroja ei ole ja ohjaamossakin erot mittaristossa ja nappuloissa ovat vähäisiä.
Volvo FM Electric on saatavilla 3,9-6,7 metrin akselivälillä. Sähkömoottoreita voi olla kaksi (330 kW) tai kolme (490 kW).
Kalliiden akustojen määrää voi säätää toimintamatkatarpeen ja hyötykuorman mukaan. Yksi 90 kWh akkupaketti painaa n. 500 kg. Akselien väliin tulevia akkupaketteja voi olla 2-6, eli kapasiteetiksi tulee 180-540 kWh. Tällöin myös toimintamatkaa on tarjolla laajalla skaalalla 100 – 400 km käytön raskaudesta riippuen.
Vastaavasti latausnopeudet vaihtelevat vielä enemmän, mutta nopeimmillaan isoimmatkin akut latautuvat suurteholaturilla parissa tunnissa. Enimmillään akut voivat painaa siis kolmisen tonnia, mutta hyötykuormaan vaikutus ei ole juuri vaikutusta viranomaisen sähköautoille sallimien suurempien painojen ansiosta.
Lähes nykäyksetöntä vetoa
Koska olemme tottuneet useimpien sähköautojen olevan vaihteettomia sähkömoottorin tasaisen väännön ansiosta, on yllättävää löytää kuorma-autosta 12-vaihteinen vaihteisto. Suurin syy siihen lienee sähköversioiden yhteinen tuotantolinja ja yhteiset alustat dieseleiden kanssa. Toki enemmän eroja välityksissä vaaditaan suurempien massojen liikkeelle saamiseen, mutta todellako 12?
Vaikka Volvon huippuunsa hiottu i-shift on markkinoiden parhaita nopeudeltaan ja taloudellisuudeltaan, vaihtotapahtumat tuntuvat ajossa selkeästi ja pätkivät sähkömoottorin muikeaa vetoa. Muutoin lyhyt tutustumisajo vastasi odotuksia äänettömästä, värinättömästä ja suorituskykyisestä veturista.
Edelläkävijä ilmastotavoitteissa
Suomen ensimmäinen sarjavalmisteinen täyssähköinen raskas kuorma-auto on Volvo FM Electric. Volvo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Björklund luovutti kaksiakselisen rekanveturin 9.3. Storemen Logisticsin toimitusjohtajalle Jari Jokiselle Vantaalla.
Lyhyimmästä akselivälistä huolimatta akkupaketteja on maksimi kuusi kappaletta. Sillä odotetaan saavutettavan kokonaispainoltaan 44-tonnisen puoliperävaunun vedossa noin 300 kilometrin toimintasäde.
Toimitusjohtaja Jokinen uskoo sen riittävän mainiosti kahdessa vuorossa ajettaviin elintarvikekuljetuksiin yrityksen omasta terminaalista Tuusulassa, jossa akut ladataan päästöttömästi tuotetulla sähköllä. Vaatimattomalla Jokisella olisi mahdollisuus paukutella kyllä henkseleitään, sillä firman 26 kuorma-autosta liki puolet kulkee nyt päästöttömästi sähköllä tai biokaasulla.