13.3.2023

Volvo FM 4x2T Electric – mitä pienet edellä, sitä isot perässä

Volvo FM 4x2T Electric

Suomen ensimmäinen sarjavalmisteinen täyssähköinen rekan veturi lähtee tien päälle

Volvo FM Electric laajentaa Volvon täyssähköisten kuorma-autojen valikoimaa raskaampiin ajotehtäviin. Tähän asti Volvo on toimittanut jakeluajoon jo 4300 kevyempiä FE- ja FL-mallien sähkökuorma-autoa. Nyt alkavat myös raskaampien FM-, FMX- ja FH- sarjojen täyssähköversioiden toimitukset Göteborgin tehtaalta.

Varsinkin taajama-alueiden rakennustehtäviin on kaivattu päästöttömiä ja hiljaisia vaihtoehtoja täyttämään keskustojen nollapäästövaatimukset ja rakennusyritysten ilmastotavoitteet. Maansiirtoautot, jätteenkerääjät, sementtimyllyt ja nosturiautot sopivat siksikin hyvin sähköistettäviksi, että päivämatkat eivät ole pitkiä.

Volvo FM 4x2T Electric

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akusto tarpeen mukaan

Sähköisten versioiden mallisto ohjaamo- ja akseliversioineen on lähes yhtä laaja kuin perinteisillä malleillakin. Ulkoisesti eroja ei ole ja ohjaamossakin erot mittaristossa ja nappuloissa ovat vähäisiä.

Volvo FM Electric on saatavilla 3,9-6,7 metrin akselivälillä. Sähkömoottoreita voi olla kaksi (330 kW) tai kolme (490 kW).

Volvo FM 4x2T Electric

Kalliiden akustojen määrää voi säätää toimintamatkatarpeen ja hyötykuorman mukaan. Yksi 90 kWh akkupaketti painaa n. 500 kg. Akselien väliin tulevia akkupaketteja voi olla 2-6, eli kapasiteetiksi tulee 180-540 kWh. Tällöin myös toimintamatkaa on tarjolla laajalla skaalalla 100 – 400 km käytön raskaudesta riippuen.

Vastaavasti latausnopeudet vaihtelevat vielä enemmän, mutta nopeimmillaan isoimmatkin akut latautuvat suurteholaturilla parissa tunnissa. Enimmillään akut voivat painaa siis kolmisen tonnia, mutta hyötykuormaan vaikutus ei ole juuri vaikutusta viranomaisen sähköautoille sallimien suurempien painojen ansiosta.

Volvo FM 4x2T Electric

Lähes nykäyksetöntä vetoa

Koska olemme tottuneet useimpien sähköautojen olevan vaihteettomia sähkömoottorin tasaisen väännön ansiosta, on yllättävää löytää kuorma-autosta 12-vaihteinen vaihteisto. Suurin syy siihen lienee sähköversioiden yhteinen tuotantolinja ja yhteiset alustat dieseleiden kanssa. Toki enemmän eroja välityksissä vaaditaan suurempien massojen liikkeelle saamiseen, mutta todellako 12?

Vaikka Volvon huippuunsa hiottu i-shift on markkinoiden parhaita nopeudeltaan ja taloudellisuudeltaan, vaihtotapahtumat tuntuvat ajossa selkeästi ja pätkivät sähkömoottorin muikeaa vetoa. Muutoin lyhyt tutustumisajo vastasi odotuksia äänettömästä, värinättömästä ja suorituskykyisestä veturista.

Volvo FM 4x2T Electric

Edelläkävijä ilmastotavoitteissa

Suomen ensimmäinen sarjavalmisteinen täyssähköinen raskas kuorma-auto on Volvo FM Electric. Volvo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Björklund luovutti kaksiakselisen rekanveturin 9.3. Storemen Logisticsin toimitusjohtajalle Jari Jokiselle Vantaalla.

Lyhyimmästä akselivälistä huolimatta akkupaketteja on maksimi kuusi kappaletta. Sillä odotetaan saavutettavan kokonaispainoltaan 44-tonnisen puoliperävaunun vedossa noin 300 kilometrin toimintasäde.

Toimitusjohtaja Jokinen uskoo sen riittävän mainiosti kahdessa vuorossa ajettaviin elintarvikekuljetuksiin yrityksen omasta terminaalista Tuusulassa, jossa akut ladataan päästöttömästi tuotetulla sähköllä. Vaatimattomalla Jokisella olisi mahdollisuus paukutella kyllä henkseleitään, sillä firman 26 kuorma-autosta liki puolet kulkee nyt päästöttömästi sähköllä tai biokaasulla.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat