4.1.2020 Ajoneuvot Leijonalla voittoon – vuoden matkabussi 2020: MAN Lion’s Coach Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erilaisten vuoden autojen lisäksi valittiin myös vuoden matkabussi. Viidestä vaihtoehdosta pitkämatkalaisten valinnaksi kruunattiin MAN Lion's Coach. Linja-autot mittelevät paremmuudestaan vuosittain kansainvälisen Bus & Coach of the Year juryn edessä. Vuodelle 2020 vertailtavana olivat matkabussit. Kovasta viiden auton joukosta vuoden matkabussi oli MAN Lion’s Coach. Kilpailuautoihin lukeutui pitkänmatkanbussien lisäksi maakaasukäyttöinen Iveco Crossway NP, jonka voi luokitella enemmän paikallisliikenneautoksi kuin varsinaiseksi turistibussiksi. Muut ehdokkaat Lion’s Coachin lisäksi olivat saksalainen Mercedes-pohjainen, kaksikerroksinen, Setra S 531 DT, hollantilaisvalmisteinen VDL Futura FDH2-135 sekä Volvo 9900 -telibussi. Tietyt asiat ovat standardeja, kuten esimerkiksi leveys, joka on kaikissa autoissa sama 2,55 metriä. Kokonaispituudet vaihtelevat 12 – 14 metrin välillä. Matkustajapaikkoja löytyy 50 molemmin puolin, kaksikerroksisesta Setrasta yli 80. Suomea on tuomaristossa edustanut Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti. Raadin jäsenet arvioivat autoja paitsi ajamalla, myös matkustajan ominaisuudessa eri puolilla matkustamoa. Pisteidenlaskun ja keskustelun perusteella järjestettiin raadin kesken äänestys. Katsotaan, millainen on voittaja-auto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teräksenluja Lion’s Coachin nykyinen Turkin tehtaalla valmistettava mallisukupolvi esiteltiin pari vuotta sitten. Korimuotoilussa oli otettu melko iso harppaus modernimpaan suuntaan. Auto on edelleen selkeästi tunnistettavissa baijerilaisvalmistajan tuotteeksi, mutta erottuvuutta kilpailijoihin nähden on haettu trendikkäästä tummanpuhuvasta muotokielestä. Keulan osien lisäksi kiiltävällä mustalla lakalla on maalattu koko perä. Teräksen käyttöä ulkoisissa korinosissa on pyritty vähentämään, ja esimerkiksi moottoritilan luukku kevenee tällä tavalla oleellisesti. Persoonallisesti muotoillut takavalot, kuten myös ajovalot ja kaikki muutkin valonlähteet on toteutettu led-tekniikalla. Linja-autojen korit tuetaan edelleen putkirungolla. Lion’s Coachin ulkokuoren alla käytetään patentoitua ”putki putkessa” -tekniikkaa vääntöjäykän rungon vahvistamiseen. Lujuutta lisäävät myös vahvat terässeokset sekä lisäputket B-pilarissa ja takarungossa. Auto täyttää EU:n vuonna 2017 entisestään tiukentuneet lujuusvaatimukset sekä myös ympäripyörimisen estämistä koskevat standardit. Kuitenkin edelleen mahdollisen kaatumisen seurauksena elintärkeitä sekunteja voitetaan aiempaa suuremmalla lasikattoluukulla. Muita turvallisuuteen liittyviä ominaisuuksia ovat tänä päivänä jo standardisoidut kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät automaattisesta hätäjarrutustoiminnosta lähtien. Matkustajalle uusi Lion’s Coach tarjoaa valmistajan mukaan turvallisuusasioiden lisäksi päivitetyt istuimet, avaramman ja valoisamman tuntuisen sisätilan sekä runsaasti viihde-elektroniikkaa tukevia apuvälineitä, kuten USB-liitännät ja tablettipidikkeet. Liikennöitsijän lompakolle ystävällinen MAN:in itse valmistama D26-dieselmoottori on 12,6-litrainen rivikuutonen. Se antaa parhaimmillaan 510 hevosvoimaa ja 2 600 newtonmetriä vääntöä. Uudistuneena moottori painaa kymmeniä kiloja vähemmän ja käyttää muun muassa lämpöenergiansa viisaammin. Voiman välittävät niin ikään valmistajan omat vaihteistot, jotka hyödyntävät myös älykästä teknologiaa. Autoon on saatavilla 12-pykäläinen automatisoitu manuaali tai vaihtoehtoisesti 6-vaihteinen EcoLife -automaatti. Lion’s Coach on linja-autokuskien kielellä ”takatuuppari”, eli moottori on takana. Tämä on yleisin ratkaisu, mutta se totta kai lisää matkustamon melutasoa. Vaihteiston ja välitysten optimoinnilla tätäkin on saatu vähenemään. Kuljettajan työtä helpotetaan muutoinkin kuin turvavarusteilla. EfficientCruiseksi nimitetty adaptiivinen vakionopeudensäädin käyttää hyväkseen GPS:n tietoja reitille osuvista mäistä ja muista liikennetilanteista ja säätää näin voimalinjan toimintaa polttoaineen kulutuksen kannalta optimaaliseksi. EfficientRoll-toiminnolla automaatti vaihtaa vapaalle ja hyödyntää rullausta aina alamäissä. Aerodynamiikan puolella kehitystä on tapahtunut siinäkin suhteessa, että kaikenmoiset tuulen suhinat ovat nykypolven busseissa lähes tipotiessään. Erikoisuutena MAN tarjoaa autoon vaihtoehtona sivupeilien sijasta kameroita. Tähän ratkaisuun on toistaiseksi harva valmistaja lähtenyt mukaan, mutta se osaltaan parantaa aerodynamiikkaa sekä myös pimeänäköä taaksepäin. Vanhan liiton kuljettajat eivät tiettävästi ole olleet nykyisenkään kaltaisiin peileihin koskaan kovin ihastuneita, mikä mahtaa olla kameroiden laita? Materiaalivalinnoista alumiinivanteet vähentävät painoa, eikä ruoste pääse helmoja nakertamaan auton ikääntyessä maamme vaihtelevissa sääoloissa. Kaukoliikenneauto Lion’s Coach on ehdottomasti kaukoliikennebussi. Se on omimmillaan paitsi turistiliikenteessä, myös pitkänmatkan linjoilla. Auton tarjoamat parannukset turvallisuuteen, mukavuuteen, huollettavuuteen ja polttoainetalouteen ovat erittäin tervetulleita ominaisuuksia, joita liikennöitsijät arvostavat, mutta niin kuin aina, myös hankintahinta merkitsee paljon. Vuoden matkabussi pystyy kilpailemaan kaksiakselisena C-versiona 280 000 euron listahinnallaan siinäkin sarjassa. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: MAN Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?