4.1.2020

Leijonalla voittoon – vuoden matkabussi 2020: MAN Lion’s Coach

Vuoden matkabussi 2020 MAN Lion's Coach

Erilaisten vuoden autojen lisäksi valittiin myös vuoden matkabussi. Viidestä vaihtoehdosta pitkämatkalaisten valinnaksi kruunattiin MAN Lion's Coach.

Linja-autot mittelevät paremmuudestaan vuosittain kansainvälisen Bus & Coach of the Year juryn edessä. Vuodelle 2020 vertailtavana olivat matkabussit. Kovasta viiden auton joukosta vuoden matkabussi oli MAN Lion’s Coach.

Vuoden matkabussi 2020 MAN Lion's Coach

Kilpailuautoihin lukeutui pitkänmatkanbussien lisäksi maakaasukäyttöinen Iveco Crossway NP, jonka voi luokitella enemmän paikallisliikenneautoksi kuin varsinaiseksi turistibussiksi. Muut ehdokkaat Lion’s Coachin lisäksi olivat saksalainen Mercedes-pohjainen, kaksikerroksinen, Setra S 531 DT, hollantilaisvalmisteinen VDL Futura FDH2-135 sekä Volvo 9900 -telibussi. Tietyt asiat ovat standardeja, kuten esimerkiksi leveys, joka on kaikissa autoissa sama 2,55 metriä. Kokonaispituudet vaihtelevat 12 – 14 metrin välillä. Matkustajapaikkoja löytyy 50 molemmin puolin, kaksikerroksisesta Setrasta yli 80.

Suomea on tuomaristossa edustanut Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti. Raadin jäsenet arvioivat autoja paitsi ajamalla, myös matkustajan ominaisuudessa eri puolilla matkustamoa. Pisteidenlaskun ja keskustelun perusteella järjestettiin raadin kesken äänestys. Katsotaan, millainen on voittaja-auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teräksenluja

Vuoden matkabussi 2020 MAN Lion's Coach

Lion’s Coachin nykyinen Turkin tehtaalla valmistettava mallisukupolvi esiteltiin pari vuotta sitten. Korimuotoilussa oli otettu melko iso harppaus modernimpaan suuntaan. Auto on edelleen selkeästi tunnistettavissa baijerilaisvalmistajan tuotteeksi, mutta erottuvuutta kilpailijoihin nähden on haettu trendikkäästä tummanpuhuvasta muotokielestä. Keulan osien lisäksi kiiltävällä mustalla lakalla on maalattu koko perä. Teräksen käyttöä ulkoisissa korinosissa on pyritty vähentämään, ja esimerkiksi moottoritilan luukku kevenee tällä tavalla oleellisesti. Persoonallisesti muotoillut takavalot, kuten myös ajovalot ja kaikki muutkin valonlähteet on toteutettu led-tekniikalla.

Linja-autojen korit tuetaan edelleen putkirungolla. Lion’s Coachin ulkokuoren alla käytetään patentoitua ”putki putkessa” -tekniikkaa vääntöjäykän rungon vahvistamiseen. Lujuutta lisäävät myös vahvat terässeokset sekä lisäputket B-pilarissa ja takarungossa. Auto täyttää EU:n vuonna 2017 entisestään tiukentuneet lujuusvaatimukset sekä myös ympäripyörimisen estämistä koskevat standardit. Kuitenkin edelleen mahdollisen kaatumisen seurauksena elintärkeitä sekunteja voitetaan aiempaa suuremmalla lasikattoluukulla. Muita turvallisuuteen liittyviä ominaisuuksia ovat tänä päivänä jo standardisoidut kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät automaattisesta hätäjarrutustoiminnosta lähtien.

Vuoden matkabussi 2020 MAN Lion's Coach

Matkustajalle uusi Lion’s Coach tarjoaa valmistajan mukaan turvallisuusasioiden lisäksi päivitetyt istuimet, avaramman ja valoisamman tuntuisen sisätilan sekä runsaasti viihde-elektroniikkaa tukevia apuvälineitä, kuten USB-liitännät ja tablettipidikkeet.

Liikennöitsijän lompakolle ystävällinen

MAN:in itse valmistama D26-dieselmoottori on 12,6-litrainen rivikuutonen. Se antaa parhaimmillaan 510 hevosvoimaa ja 2 600 newtonmetriä vääntöä. Uudistuneena moottori painaa kymmeniä kiloja vähemmän ja käyttää muun muassa lämpöenergiansa viisaammin. Voiman välittävät niin ikään valmistajan omat vaihteistot, jotka hyödyntävät myös älykästä teknologiaa. Autoon on saatavilla 12-pykäläinen automatisoitu manuaali tai vaihtoehtoisesti 6-vaihteinen EcoLife -automaatti.

Vuoden matkabussi 2020 MAN Lion's Coach

Lion’s Coach on linja-autokuskien kielellä ”takatuuppari”, eli moottori on takana. Tämä on yleisin ratkaisu, mutta se totta kai lisää matkustamon melutasoa. Vaihteiston ja välitysten optimoinnilla tätäkin on saatu vähenemään.
Kuljettajan työtä helpotetaan muutoinkin kuin turvavarusteilla. EfficientCruiseksi nimitetty adaptiivinen vakionopeudensäädin käyttää hyväkseen GPS:n tietoja reitille osuvista mäistä ja muista liikennetilanteista ja säätää näin voimalinjan toimintaa polttoaineen kulutuksen kannalta optimaaliseksi. EfficientRoll-toiminnolla automaatti vaihtaa vapaalle ja hyödyntää rullausta aina alamäissä.

Aerodynamiikan puolella kehitystä on tapahtunut siinäkin suhteessa, että kaikenmoiset tuulen suhinat ovat nykypolven busseissa lähes tipotiessään. Erikoisuutena MAN tarjoaa autoon vaihtoehtona sivupeilien sijasta kameroita. Tähän ratkaisuun on toistaiseksi harva valmistaja lähtenyt mukaan, mutta se osaltaan parantaa aerodynamiikkaa sekä myös pimeänäköä taaksepäin. Vanhan liiton kuljettajat eivät tiettävästi ole olleet nykyisenkään kaltaisiin peileihin koskaan kovin ihastuneita, mikä mahtaa olla kameroiden laita?

Vuoden matkabussi 2020 MAN Lion's Coach

Materiaalivalinnoista alumiinivanteet vähentävät painoa, eikä ruoste pääse helmoja nakertamaan auton ikääntyessä maamme vaihtelevissa sääoloissa.

Kaukoliikenneauto

Lion’s Coach on ehdottomasti kaukoliikennebussi. Se on omimmillaan paitsi turistiliikenteessä, myös pitkänmatkan linjoilla. Auton tarjoamat parannukset turvallisuuteen, mukavuuteen, huollettavuuteen ja polttoainetalouteen ovat erittäin tervetulleita ominaisuuksia, joita liikennöitsijät arvostavat, mutta niin kuin aina, myös hankintahinta merkitsee paljon. Vuoden matkabussi pystyy kilpailemaan kaksiakselisena C-versiona 280 000 euron listahinnallaan siinäkin sarjassa.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: MAN

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat