12.7.2018

Vuosi sähköllä: kisa toimintamatkasta

Vuosi sähköllä

Ajoimme Hyundai Ioniq -sähköautolla ja sen ladattavalla hybridisisarella saman kulutuslenkin. Miten toimintamatkat pelkällä sähköllä eroavat toisistaan?

Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, Moottorin toimitukseen saapui hiljattain koeajoon Hyundai Ioniq Plug-in – siis ladattava hybridi.

Malli on jo itsessään mielenkiintoinen, ja Vuosi sähköllä -juttusarjamme puitteissa tarjoutui myös oivallinen tilaisuus selvittää, miten Plug-in eroaa toimituksen käytössä olevasta Ioniq Electric -täyssähköautosta.

Varsinainen ladattavaa hybridiä käsittelevä koeajoartikkeli on luvassa myöhemmin, mutta nyt pureudumme siihen, mihin lukemiin näiden autojen toimintamatkat asettuvat.

Eli: miten pitkälle Ioniq Plug-inillä voi oikeasti ajaa pelkällä sähköllä? Ja kun akut ovat tyhjentyneet, kuinka kauas bensiinillä sen jälkeen luvataan pääsevän?

Ja toisin päin: miltä Ioniq Electricin jäljellä oleva toimintamatka näyttää samassa pisteessä, kun ladattavan hybridin virta on loppu?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolminkertainen akku

Tekniikkaa silmäilemällä saimme asiaan jo jotain osviittaa.

Plug-inin akku on kooltaan 8,9 kilowattituntia, ja jatkeena on 43 litran polttonestesäiliö. Electricissä, jossa tankkia ei luonnollisestikaan ole, akun kapasiteetti on 28 kilowattituntia, siis yli kolminkertainen ladattavaan hybridiin verrattuna.

Latasimme molempien autojen akut täyteen ja suuntasimme kulutuslenkille, jonka suoritamme nykyisin kaikilla koeajossa olevilla ladattavilla hybrideillä. Lenkin tarkoituksena on nimenomaan ajaa akut tyhjiksi, eli mitata auton sähköinen toimintamatka.

Ajolenkkimme polveilee Vantaan, Espoon ja Helsingin laitamilla, ja sisältää niin tasaista maantieajoa kuin nykivämpää taajamasiirtymääkin. Ajo suoritettiin noin 24 asteen lämpötilassa, automaatti-ilmastointi säädettynä 22 asteeseen.

Vuosi sähköllä PHEV

Melkein 60 kilometriä

Ensimmäiseksi tartuimme Ioniq Plug-inin rattiin. Kytkimme auton sähköajotilaan, ja ennen liikkeelle lähtöä otimme ajotietokoneen lukeman ylös: ajomatkaksi pelkällä sähköllä luvattiin rohkeat 63 kilometriä – sama matka kuin virallisessa normissa.

Lenkin jälkeen oli todettava, että lupaus piti miltei paikkansa: auto siirtyi ensimmäisen kerran hybridiajotilaan vasta 57,5 kilometrin ajon jälkeen, ja tätä ennen ajotietokone kertoi sähkötoimintamatkan olleen jo pari kilometriä nollassa.

Tätä täydentää tietysti vielä polttomoottori: täyteen tankatun bensatankin sisältö riittää ajotietokoneen mukaan vielä 940 kilometrin päähän. Kokonaisuutena Ioniq Plug-inin toimintamatkoja – kummalla käyttövoimalla tahansa – voi kehua kiitettävän pitkiksi.

Vuosi sähköllä PHEV

Sähköauto säästäjänä

Entäpä sitten sähköauto? Sen ajotietokone lupasi ennen ajoa toimintamatkaksi tasan 200 kilometriä, joten 57,5 kilometrin identtisen lenkin olisi pitänyt vastaavasti lyhentää luvattua toimintamatkaa reiluun 140 kilometriin.

Niinpä yllätyimme, kun samassa pisteessä missä ladattavan hybridin akut olivat tyhjentyneet, sähköauto näytti toimintamatkaksi vielä 161 kilometriä. Onhan tuo lukema toki laskennallinen, mutta silti virtaa näytti riittävän yllättävän hyvin.

Osa-ansio kuuluu tietysti sille, että harrastimme lenkin aikana runsaasti regenerointia.

Ioniq Electricin ohjauspyörän takana olevista lavoista kun saa säädeltyä energian talteenottoa portaittain väkevästä ”moottorijarrutuksesta” aina vapaaseen rullailuun asti. Kuten aiemminkin Vuosi sähköllä -juttusarjan aikana, myös kulutuslenkillämme luonto kiitti: etenkin mäkisellä tiellä kiihdytyspoljin sai toisinaan levätä rauhassa pitkiäkin aikoja.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat