Ajoneuvot | Uutinen | 27.3.2020

Yksityiskierros autoliikkeessä – esittelyssä Porsche Center Espoo

Espoon uusi Porsche Center on on Pohjoismaiden ensimmäinen uuteen konseptiin perustuva liike, jossa pääroolissa ovat digitaalisuus ja kokemuksellisuus.

Jaa artikkeli

Kevätaurinko kimaltelee lähtöruudukkoon pysäköidyn Porsche Panameran sinertävässä pinnassa. Toisesta ja kolmannesta ruudusta löytää Cayennen, muutama paikka odottaa vielä vapaana.

Kilparadan sijaan autot ovat Espooseen avatussa Porsche Center -myymälässä.

Porsche Center Espoo

Koronaviruksen takia avajaisjuhlat jäävät tältä erää väliin, mutta Moottori pääsi kiertämään uutuusliikkeen yksityiskäynnillä.

Autojen sijoittelu viittaa tietysti Porschen kilpailuhistoriaan. Uusi liike on rakennettu valmistajan Destination Porscheksi nimeämän konseptin ympärille, ja yhtenä lähtökohtana on kokemuksellisuus. Espoon liike saa kunnian olla Pohjoismaiden ensimmäinen uuden konseptin Porsche-keskus.

Opastettu kierros avarassa liikkeessä saa hämmästelemään, mitä kaikkea esillepanossa tulee ottaa huomioon, jotta tilat ja autot muodostavat harkitun eheän kokonaisuuden.

Historia ja tulevaisuus

Porsche Center Espoo

Näyttöruudun videomateriaali tulee tarvittaessa suoraan valmistajalta Saksasta.

Noin tuhatneliöisen tilan keskellä on valkoisella lattialla rajattu alue. Kunniapaikalla mustan Cayman GT4:n takana noin viisimetrinen näyttöruutu toistaa Porsche-aiheisia videoita ilmajäähdytteisistä klassikoista täyssähköiseen Taycaniin. Valmistaja painottaa historian tärkeyttä, vaikka katse onkin vahvasti huomisessa.

Huomista edustaa heti näytön toiselta puolelta löytyvä sähköistettyihin malleihin erikoistunut alue, jota valmistaja nimittää E-Performanceksi. Uuden täyssähköisen Taycan Turbo S:n ympärillä voi tutustua esimerkiksi kotilataukseen.

Digitaalista rakentamista

Noin kaksi kertaa Helsingin Porsche Centeriä kookkaampi tila antaa autojen ansaitseman väljyyden lisäksi entistä paremmat työkalut myyjille. Fitting Loungeksi nimetty huone mahdollistaa oman auton digitaalisen rakentamisen myyjän kanssa suuren kosketusnäytön äärellä. Virtuaalikokemusta tukevat seiniä koristavat näytepalat niin värisävyistä kuin verhoilumateriaaleistakin.

Porsche Center Espoo

–Nyt meillä on esillä käytännössä kaikki värisävyt ja näytepalat, mitä tehtaan valikoima tarjoaa, myyntijohtaja  Jan Matzke kertoo.

Heti vierestä löytää sen viimeisen askeleen oman uuden Porschen ohjauspyörän taakse. Lasiseinä erottaa tilan, jossa uusi auto luovutetaan omistajalleen. Huoneen katto kätkee suuren studiomaisen tasovalon, joka saa uuden Porschen näyttämään parhaimmaltaan.

–Kun asiakas saa unelmiensa auton, halutaan tapahtuma tehdä rauhassa, Matzke kertoo.

Hän kertoo luovutustapahtuman kestävän ladattavilla hybrideillä muutaman tunnin, mikäli asiakas haluaa täyden perehdytyksen. Taycanin kanssa uteliaimmilla voi kulua kolmekin tuntia.

–Tarjoamme mahdollisuuden myös toiseen perehdytykseen hetkeä myöhemmin, mikäli asiakkaalla on herännyt kysymyksiä uudesta autosta.

Huolto perustuu läpinäkyvyyteen

Kulman takaa löytää kahvion, saksalaisittain Porscheplatziksi nimetyn tilan. Baaripöytä ja tuoliryhmä tarjoavat mahdollisuuden viettää aikaa huollon tai Taycanin latauksen ajan. Uskollisimmat Porsche-kuljettajat voivat myös uudistaa vaatetustaan merkin fanitavaroilla.

Porsche Center Espoo

Hieno esimerkki uuden myymälän ajattelutavasta on huollon vastaanoton vierestä löytyvä lasiseinäinen huone, jossa auto voidaan käydä asiakkaan kanssa läpi nosturilla nostettuna.

–Luottamus ja läpinäkyvyys asiakkaalle ovat oleellisia asioita. Tilassa auton omistajalle voidaan konkreettisesti näyttää, mitä autolle pitäisi tehdä ja miksi, jälkimarkkinointijohtaja Arto Koljonen kertoo.

Tilaan on myös tulossa esittelytyökaluja, jotka havainnollistavat esimerkiksi puhtaan öljyn tärkeyttä tai osoittavat vanhan jarrunesteen vaikutusta jarrutuntumaan.

Toki myös perinteinen varaosatiski löytyy harrastajille, jotka haluavat tehdä työt itse.

Itse huoltotilat löytyvät rakennuksen pohjakerroksesta. Espoon Porsche Centerin aukeaminen kaksinkertaistaa pääkaupunkiseudun virallisen huollon kapasiteetin.

Kokenut ydinporukka

Porsche Center Espoo

–Ydinporukkaa on koulutettu vuosia Helsingin myymälässä, joten tiimi voidaan nyt jakaa kahteen liikkeeseen suorituskyky säilyttäen, Matzke kertoo.

Vierailuhetkellä huoltotiloja vielä viimeistellään, mutta pyrkimys siisteyteen ja saksalaiseen järjestykseen käy jo lyhyellä vilkaisulla selväksi. Kaikelle on oma paikkansa ja tilat pidetään puhtaana, aivan kuin kilpatallin tiloissa.

–Tilat on suunniteltu Porschen ohjeiden mukaan tiiviissä yhteistyössä tehtaan kanssa. Sillä varmistetaan, että samalla huomioidaan tulevaisuuden kannalta kriittiset asiat, Koljonen tiivistää.

Esimerkiksi sähköautojen akkujen huoltotoimia varten on oma alue, jossa on määritelmät ilmanvaihdolle sekä korkeajännitteen vaatimalle pölyttömyydelle.

Oman säväyksensä huoltotoimintaan tuo Porschen varsin laaja mallikirjo. Yhtiön mukaan peräti 70 prosenttia kaikista valmistetuista Porscheista on edelleen tieliikennekäytössä, joten huollosta saattaa löytää vierekkäin Taycanin ja kromipuskurisen 1960-luvun 911-mallin.

Kahvia ja sähköä

Porsche Center Espoo

Uuden Porsche Centerin suunnittelussa sähköistys on toki huomioitu myös pihalla. Asiakkaiden käytössä on neljän 22 kilowatin latausaseman lisäksi kaksi Porsche Engineeringin suunnittelemaa 350 kilowatin suurteholaturia – nimeltään Porsche Turbo Charger. Pylväsmäiseksi suunnitellun 800 voltin laturin johto tulee ylhäältä päin, joten sitä ei tarvitse raahata maata pitkin, jätti auton lataukseen miten päin tahansa.

Jaa artikkeli

Keskustelu