27.3.2020 Ajoneuvot Yksityiskierros autoliikkeessä – esittelyssä Porsche Center Espoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Espoon uusi Porsche Center on on Pohjoismaiden ensimmäinen uuteen konseptiin perustuva liike, jossa pääroolissa ovat digitaalisuus ja kokemuksellisuus. Kevätaurinko kimaltelee lähtöruudukkoon pysäköidyn Porsche Panameran sinertävässä pinnassa. Toisesta ja kolmannesta ruudusta löytää Cayennen, muutama paikka odottaa vielä vapaana. Kilparadan sijaan autot ovat Espooseen avatussa Porsche Center -myymälässä. Koronaviruksen takia avajaisjuhlat jäävät tältä erää väliin, mutta Moottori pääsi kiertämään uutuusliikkeen yksityiskäynnillä. Autojen sijoittelu viittaa tietysti Porschen kilpailuhistoriaan. Uusi liike on rakennettu valmistajan Destination Porscheksi nimeämän konseptin ympärille, ja yhtenä lähtökohtana on kokemuksellisuus. Espoon liike saa kunnian olla Pohjoismaiden ensimmäinen uuden konseptin Porsche-keskus. Opastettu kierros avarassa liikkeessä saa hämmästelemään, mitä kaikkea esillepanossa tulee ottaa huomioon, jotta tilat ja autot muodostavat harkitun eheän kokonaisuuden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Historia ja tulevaisuus Näyttöruudun videomateriaali tulee tarvittaessa suoraan valmistajalta Saksasta. Noin tuhatneliöisen tilan keskellä on valkoisella lattialla rajattu alue. Kunniapaikalla mustan Cayman GT4:n takana noin viisimetrinen näyttöruutu toistaa Porsche-aiheisia videoita ilmajäähdytteisistä klassikoista täyssähköiseen Taycaniin. Valmistaja painottaa historian tärkeyttä, vaikka katse onkin vahvasti huomisessa. Huomista edustaa heti näytön toiselta puolelta löytyvä sähköistettyihin malleihin erikoistunut alue, jota valmistaja nimittää E-Performanceksi. Uuden täyssähköisen Taycan Turbo S:n ympärillä voi tutustua esimerkiksi kotilataukseen. Digitaalista rakentamista Noin kaksi kertaa Helsingin Porsche Centeriä kookkaampi tila antaa autojen ansaitseman väljyyden lisäksi entistä paremmat työkalut myyjille. Fitting Loungeksi nimetty huone mahdollistaa oman auton digitaalisen rakentamisen myyjän kanssa suuren kosketusnäytön äärellä. Virtuaalikokemusta tukevat seiniä koristavat näytepalat niin värisävyistä kuin verhoilumateriaaleistakin. –Nyt meillä on esillä käytännössä kaikki värisävyt ja näytepalat, mitä tehtaan valikoima tarjoaa, myyntijohtaja Jan Matzke kertoo. Heti vierestä löytää sen viimeisen askeleen oman uuden Porschen ohjauspyörän taakse. Lasiseinä erottaa tilan, jossa uusi auto luovutetaan omistajalleen. Huoneen katto kätkee suuren studiomaisen tasovalon, joka saa uuden Porschen näyttämään parhaimmaltaan. –Kun asiakas saa unelmiensa auton, halutaan tapahtuma tehdä rauhassa, Matzke kertoo. Hän kertoo luovutustapahtuman kestävän ladattavilla hybrideillä muutaman tunnin, mikäli asiakas haluaa täyden perehdytyksen. Taycanin kanssa uteliaimmilla voi kulua kolmekin tuntia. –Tarjoamme mahdollisuuden myös toiseen perehdytykseen hetkeä myöhemmin, mikäli asiakkaalla on herännyt kysymyksiä uudesta autosta. Huolto perustuu läpinäkyvyyteen Kulman takaa löytää kahvion, saksalaisittain Porscheplatziksi nimetyn tilan. Baaripöytä ja tuoliryhmä tarjoavat mahdollisuuden viettää aikaa huollon tai Taycanin latauksen ajan. Uskollisimmat Porsche-kuljettajat voivat myös uudistaa vaatetustaan merkin fanitavaroilla. Hieno esimerkki uuden myymälän ajattelutavasta on huollon vastaanoton vierestä löytyvä lasiseinäinen huone, jossa auto voidaan käydä asiakkaan kanssa läpi nosturilla nostettuna. –Luottamus ja läpinäkyvyys asiakkaalle ovat oleellisia asioita. Tilassa auton omistajalle voidaan konkreettisesti näyttää, mitä autolle pitäisi tehdä ja miksi, jälkimarkkinointijohtaja Arto Koljonen kertoo. Tilaan on myös tulossa esittelytyökaluja, jotka havainnollistavat esimerkiksi puhtaan öljyn tärkeyttä tai osoittavat vanhan jarrunesteen vaikutusta jarrutuntumaan. Toki myös perinteinen varaosatiski löytyy harrastajille, jotka haluavat tehdä työt itse. Itse huoltotilat löytyvät rakennuksen pohjakerroksesta. Espoon Porsche Centerin aukeaminen kaksinkertaistaa pääkaupunkiseudun virallisen huollon kapasiteetin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokenut ydinporukka –Ydinporukkaa on koulutettu vuosia Helsingin myymälässä, joten tiimi voidaan nyt jakaa kahteen liikkeeseen suorituskyky säilyttäen, Matzke kertoo. Vierailuhetkellä huoltotiloja vielä viimeistellään, mutta pyrkimys siisteyteen ja saksalaiseen järjestykseen käy jo lyhyellä vilkaisulla selväksi. Kaikelle on oma paikkansa ja tilat pidetään puhtaana, aivan kuin kilpatallin tiloissa. –Tilat on suunniteltu Porschen ohjeiden mukaan tiiviissä yhteistyössä tehtaan kanssa. Sillä varmistetaan, että samalla huomioidaan tulevaisuuden kannalta kriittiset asiat, Koljonen tiivistää. Esimerkiksi sähköautojen akkujen huoltotoimia varten on oma alue, jossa on määritelmät ilmanvaihdolle sekä korkeajännitteen vaatimalle pölyttömyydelle. Oman säväyksensä huoltotoimintaan tuo Porschen varsin laaja mallikirjo. Yhtiön mukaan peräti 70 prosenttia kaikista valmistetuista Porscheista on edelleen tieliikennekäytössä, joten huollosta saattaa löytää vierekkäin Taycanin ja kromipuskurisen 1960-luvun 911-mallin. Kahvia ja sähköä Uuden Porsche Centerin suunnittelussa sähköistys on toki huomioitu myös pihalla. Asiakkaiden käytössä on neljän 22 kilowatin latausaseman lisäksi kaksi Porsche Engineeringin suunnittelemaa 350 kilowatin suurteholaturia – nimeltään Porsche Turbo Charger. Pylväsmäiseksi suunnitellun 800 voltin laturin johto tulee ylhäältä päin, joten sitä ei tarvitse raahata maata pitkin, jätti auton lataukseen miten päin tahansa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?