22.2.2018

Autonostaja, älä haksahda pommiin!

Moottorin vikatietolista on Suomen kattavin ja paljastaa sadan suositun henkilöautomallin tiedot.

Moottorin vikatietolista on Suomen kattavin tietopankki Suomessa suosittujen automallien vioista.

Moottorin vikatietolista kertoo, onko automalli vikaherkkä ongelmakimppu vai uskollinen matkakumppani? Autoa ostavan on helppo valita päivittyvältä sadan henkilöauton vikalistalta itseä kiinnostavan automallin vikatiedot. Pääpaino tuoreimmassa vikalistauksessa on uudemmissa 3–6-vuotiaissa automalleissa. Moottorin netistä löytyvät myös vanhemmat vikatietolistat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vikojen neljä ryhmää

Viat on listattu neljässä eri ryhmässä: 1) katsastuksessa havaitut viat, 2) takaisinkutsuun johtaneet viat, 3) tielle jättäneet tekniset viat ja 4) autoilijoiden ilmoittamat viat.

Katsastuksessa havaitut viat

Katsastuksessa havaitut viat on koottu Trafin raportista vuodelta 2016, joka sisältää Suomen kaikkien katsastusasemien määräaikaiskatsastukset vuodelta 2015. Listaa on täydennetty suurimpien saksalaisten katsastuslaitosten (TÜV-, DEKRA- ja GTÜ) raporttien tiedoilla.

Takaisinkutsut eli korjauskehotukset

Suomessa ilmoitettuja takaisinkutsuja on koottu autonvalmistajien edustajien ja maahantuojien Trafille ilmoittamista korjauskampanjoista. Vikalistalle on myös poimittu esimerkkejä vakavien vikojen takaisinkutsuista saksalaisen ADACin ja KBA:n sekä brittiläisen DVSA:n tiedoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tielle jättäneet tekniset viat

Tielle jättäneet viat on koottu saksalaisesta ADAC-tiepalveluraportista. Mukana ovat tielle pysäyttäneet tekniset viat 2–9 vuotta vanhoista automalleista. ADAC on Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, johon kuuluu yli 19 miljoonaa jäsentä.

Autoilijoiden ilmoittamat viat

Autoilijoiden ilmoittamia vikoja on koottu vikatietolistaan pääasiassa saksalaisen Autobild-lehden ja ADACin vikakyselyistä. Lisäaineistona on Autobild-lehden 100 000 kilometrin kestotesteissä havaittuja vikoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat