4.12.2019 Pääkirjoitus: Pimeät ihmiset varjoissa Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taajaman hajavalot, varjot ja vastaantulevien ajoneuvojen valot vaikeuttavat aina havainnointia. Ilman häiriötekijöitäkin lähivaloilla ilman heijastinta kulkeva ihminen on autoilijan havaittavissa vasta noin 50 metrin päästä. Hämäryys havahdutti äskettäin pohtimaan yksinkertaisia, omassa päätösvallassa olevia turvallisuusasioita. Aamuvarhain kiirehdin liikenneaseman pehmeästi valaistulta parkkipaikalta kohti kauppaa. Koska aamu oli kohtalaisen leuto, autosta sisätiloihin saattoi astella kevyesti ilman päällysvaatteita. Suojatien kohdalla ymmärsin tyhmyyteni: olin tummissa vaatteissa, hämärästi valaistun suojatien edessä ja minua kohti tuli toinen autoilija, joka tuskin kykeni erottamaan minua istutusten vierestä ennen kuin olisi ollut liian myöhäistä. Onnekseni pysähdyin vaistomaisesti odottamaan, että auto menee ohi tai antaa selvästi tietä. Tajusin, että heijastimet, joita minulla on aina mukanani, ovat autossa ulkovaatteisiin ja käsilaukkuun kiinnitettyinä. Yhtäkään heijastinta ei heilu, kun sisävaatteissani kipaisen asioilla. Heijastinta ei ole suotta kutsuttu halvimmaksi henkivakuutukseksi. Taajaman hajavalot, varjot ja vastaantulevien ajoneuvojen valot vaikeuttavat aina havainnointia. Ilman häiriötekijöitäkin lähivaloilla ilman heijastinta kulkeva ihminen on autoilijan havaittavissa vasta noin 50 metrin päästä. Se on olematon etäisyys, jos kuljettajan olisi pystyttävä reagoimaan ja pysäyttämään ajoneuvo ennen kuin pimeä ihminen on kohdalla. Heijastimella voi ostaa itselleen merkittävän turvallisuusedun. Heijastinta käyttävä ihminen on mahdollista havaita lähivaloillakin jopa 350 metrin päästä. Kaukovaloilla ajettaessa nopeudet ovat todennäköisesti suurempia ja reaktiomatkakin pitenee. Pimeä, heijastimeton ihminen on vaatetuksesta ja ajoneuvon valoista riippuen mahdollista havaita kaukovaloilla vasta noin 150 metrin etäisyydeltä. Sekin on täysin riittämätön matka, jos kuljettajan on ehdittävä toimia välttääkseen osumasta pimeään ihmiseen. Heijastin tai heijastinliivi nostaa havaitsemisetäisyyttä kaukovaloilla lähestyttäessä jopa yli 600 metriin. Liikenneturva kyseli taannoin heijastimen käyttöön liittyviä asioita. Peräti yhdeksän kymmenestä vastaajasta kertoi arvostavansa sitä, että kävelijä käyttää heijastinta ja pyöräilijä valoa pimeän aikaan liikkuessaan. Samalla lähes joka kolmas autoilija kertoi kokeneensa läheltä piti -tilanteen ilman heijastinta kulkeneen kanssa. Heijastin nauttii siis merkittävää arvostusta. Heijastimia on myös tarjolla hyvin erilaisia moneen käyttötarpeeseen ja makuun. Joulun ja lahjakauden lähestyessä yhden heijastimen voisi sujauttaa vaikkapa lahjapaketin päälle koristeeksi – siitä voi tulla lahjansaajalle se kaikkein arvokkain joululahja. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?