22.5.2019

Pääkirjoitus: Testinukke tekee työtä lasten puolesta

Lapsen on käytettävä turvaistuinta autossa matkustaessaan, kunnes hän on yli 135 cm pitkä. Laki siis edellyttää asianmukaisen turvaistuimen käyttöä vielä alakoululaisellakin.

Turvaistuin on lapsen elämän ensimmäisten vuosien välttämätön kumppani. Lapsen on käytettävä turvaistuinta autossa matkustaessaan, kunnes hän on yli 135 cm pitkä. Laki siis edellyttää asianmukaisen turvaistuimen käyttöä vielä alakoululaisellakin.

Tässä Moottorissa julkaistavat uusimmat törmäystestien tulokset osoittavat, että kaikki myynnissä olevat istuimet eivät täytä lupaamaansa tehtävää. Kaksi tuoreimmassa testissä mukana ollutta istuinta epäonnistui testissä niin pahoin, että niiden käyttö suositeltiin heti lopetettavaksi. Yksi turvakaukalo irtosi telakasta ja jatkoi matkaa testinukke mukanaan. Toisen turvakaukalon turvavyö repesi kiinnikkeistään, solki osui nukkea päähän ja nukke sinkoutui pois istuimesta. Kukaan meistä ei olisi halunnut omaa lastaan testinuken paikalle.

Autoliitto sisarjärjestöineen yhdessä kuluttajasuojajärjestöjen kanssa on tuottanut turvaistuinten törmäystestejä jo yli 50 vuoden ajan. Testien toteutuksesta vastaa saksalainen ADAC. Istuimista tutkitaan aina turvallisuus, käyttö- ja istuinmukavuus sekä kemikaalikuormitus.

Testien tulokset ovat kerta toisensa jälkeen nostaneet esiin puutteita ja osoittaneet myös testin parhaiden ja heikoimpien istuinten eroja. Testit siis auttavat kuluttajaa valitsemaan lapselleen parhaan mahdollisen vaihtoehdon.

Myös valmistajat reagoivat testien tuloksiin. Esimerkiksi syksyllä edellisten tulosten julkaisun yhteydessä kerroimme uudenlaisesta ilmatäytteisestä lastenistuimesta, joka on suunniteltu useiden eri liikennevälineiden ja yhteiskäyttöautojen käyttäjiä varten. Syksyllä istuin sai heikon arvosanan ennen kaikkea suuren kemikaalikuormituksen vuoksi. Nyt testissä oli mukana saman istuimen uusin versio. Vaikka kehitettävää vieläkin jäi, niin tulos parani selvästi ja istuin sai nyt kiitosta muun muassa erittäin pienestä kemikaalikuormituksesta. Tuoreimmassa testissä epäonnistuneen turvakaukalon valmistaja puolestaan ilmoitti heti vetävänsä kaukalon pois markkinoilta ja tuovansa myyntiin vain sellaisia kaukaloita, joissa testin esiintuoma vika on korjattu.

Testeissä tavataan myös istuimia, joiden kemikaalipitoisuudet ylittävät sallitut raja-arvot. Ongelmana ovat olleet esimerkiksi liialliset palonsuoja-aineiden pitoisuudet ja naftaleeni, jonka epäillään aiheuttavan syöpää. Liiallinen kemikaalien määrä tuo istuimelle aina heikon arvosanan, vaikka sen ominaisuudet muilta osin olisivatkin hyvät.

Käytettävyyttä ja mukavuutta jokaisen istuimen ostajan kannattaa arvioida myös itse ja jos suinkin mahdollista, antaa lapsenkin koeistua istuimessa ennen ostopäätöstä. Turvallisuus ja kemikaalikuormitus selviävät vain testituloksista. Turvaistuintestien tulokset ovat Autoliiton jäsenten käytettävissä suomennettuna osoitteessa www.autoliitto.fi.

Erityisesti ensimmäistä lastenistuintaan valitsevan perheen kannattaa käyttää aikaa valitakseen omaan käyttöönsä parhaan ja turvallisimman vaihtoehdon.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat