22.5.2019 Pääkirjoitus: Testinukke tekee työtä lasten puolesta Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lapsen on käytettävä turvaistuinta autossa matkustaessaan, kunnes hän on yli 135 cm pitkä. Laki siis edellyttää asianmukaisen turvaistuimen käyttöä vielä alakoululaisellakin. Turvaistuin on lapsen elämän ensimmäisten vuosien välttämätön kumppani. Lapsen on käytettävä turvaistuinta autossa matkustaessaan, kunnes hän on yli 135 cm pitkä. Laki siis edellyttää asianmukaisen turvaistuimen käyttöä vielä alakoululaisellakin.Tässä Moottorissa julkaistavat uusimmat törmäystestien tulokset osoittavat, että kaikki myynnissä olevat istuimet eivät täytä lupaamaansa tehtävää. Kaksi tuoreimmassa testissä mukana ollutta istuinta epäonnistui testissä niin pahoin, että niiden käyttö suositeltiin heti lopetettavaksi. Yksi turvakaukalo irtosi telakasta ja jatkoi matkaa testinukke mukanaan. Toisen turvakaukalon turvavyö repesi kiinnikkeistään, solki osui nukkea päähän ja nukke sinkoutui pois istuimesta. Kukaan meistä ei olisi halunnut omaa lastaan testinuken paikalle.Autoliitto sisarjärjestöineen yhdessä kuluttajasuojajärjestöjen kanssa on tuottanut turvaistuinten törmäystestejä jo yli 50 vuoden ajan. Testien toteutuksesta vastaa saksalainen ADAC. Istuimista tutkitaan aina turvallisuus, käyttö- ja istuinmukavuus sekä kemikaalikuormitus.Testien tulokset ovat kerta toisensa jälkeen nostaneet esiin puutteita ja osoittaneet myös testin parhaiden ja heikoimpien istuinten eroja. Testit siis auttavat kuluttajaa valitsemaan lapselleen parhaan mahdollisen vaihtoehdon.Myös valmistajat reagoivat testien tuloksiin. Esimerkiksi syksyllä edellisten tulosten julkaisun yhteydessä kerroimme uudenlaisesta ilmatäytteisestä lastenistuimesta, joka on suunniteltu useiden eri liikennevälineiden ja yhteiskäyttöautojen käyttäjiä varten. Syksyllä istuin sai heikon arvosanan ennen kaikkea suuren kemikaalikuormituksen vuoksi. Nyt testissä oli mukana saman istuimen uusin versio. Vaikka kehitettävää vieläkin jäi, niin tulos parani selvästi ja istuin sai nyt kiitosta muun muassa erittäin pienestä kemikaalikuormituksesta. Tuoreimmassa testissä epäonnistuneen turvakaukalon valmistaja puolestaan ilmoitti heti vetävänsä kaukalon pois markkinoilta ja tuovansa myyntiin vain sellaisia kaukaloita, joissa testin esiintuoma vika on korjattu.Testeissä tavataan myös istuimia, joiden kemikaalipitoisuudet ylittävät sallitut raja-arvot. Ongelmana ovat olleet esimerkiksi liialliset palonsuoja-aineiden pitoisuudet ja naftaleeni, jonka epäillään aiheuttavan syöpää. Liiallinen kemikaalien määrä tuo istuimelle aina heikon arvosanan, vaikka sen ominaisuudet muilta osin olisivatkin hyvät.Käytettävyyttä ja mukavuutta jokaisen istuimen ostajan kannattaa arvioida myös itse ja jos suinkin mahdollista, antaa lapsenkin koeistua istuimessa ennen ostopäätöstä. Turvallisuus ja kemikaalikuormitus selviävät vain testituloksista. Turvaistuintestien tulokset ovat Autoliiton jäsenten käytettävissä suomennettuna osoitteessa www.autoliitto.fi.Erityisesti ensimmäistä lastenistuintaan valitsevan perheen kannattaa käyttää aikaa valitakseen omaan käyttöönsä parhaan ja turvallisimman vaihtoehdon. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen