22.5.2019 Pääkirjoitus: Testinukke tekee työtä lasten puolesta Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lapsen on käytettävä turvaistuinta autossa matkustaessaan, kunnes hän on yli 135 cm pitkä. Laki siis edellyttää asianmukaisen turvaistuimen käyttöä vielä alakoululaisellakin. Turvaistuin on lapsen elämän ensimmäisten vuosien välttämätön kumppani. Lapsen on käytettävä turvaistuinta autossa matkustaessaan, kunnes hän on yli 135 cm pitkä. Laki siis edellyttää asianmukaisen turvaistuimen käyttöä vielä alakoululaisellakin. Tässä Moottorissa julkaistavat uusimmat törmäystestien tulokset osoittavat, että kaikki myynnissä olevat istuimet eivät täytä lupaamaansa tehtävää. Kaksi tuoreimmassa testissä mukana ollutta istuinta epäonnistui testissä niin pahoin, että niiden käyttö suositeltiin heti lopetettavaksi. Yksi turvakaukalo irtosi telakasta ja jatkoi matkaa testinukke mukanaan. Toisen turvakaukalon turvavyö repesi kiinnikkeistään, solki osui nukkea päähän ja nukke sinkoutui pois istuimesta. Kukaan meistä ei olisi halunnut omaa lastaan testinuken paikalle. Autoliitto sisarjärjestöineen yhdessä kuluttajasuojajärjestöjen kanssa on tuottanut turvaistuinten törmäystestejä jo yli 50 vuoden ajan. Testien toteutuksesta vastaa saksalainen ADAC. Istuimista tutkitaan aina turvallisuus, käyttö- ja istuinmukavuus sekä kemikaalikuormitus. Testien tulokset ovat kerta toisensa jälkeen nostaneet esiin puutteita ja osoittaneet myös testin parhaiden ja heikoimpien istuinten eroja. Testit siis auttavat kuluttajaa valitsemaan lapselleen parhaan mahdollisen vaihtoehdon. Myös valmistajat reagoivat testien tuloksiin. Esimerkiksi syksyllä edellisten tulosten julkaisun yhteydessä kerroimme uudenlaisesta ilmatäytteisestä lastenistuimesta, joka on suunniteltu useiden eri liikennevälineiden ja yhteiskäyttöautojen käyttäjiä varten. Syksyllä istuin sai heikon arvosanan ennen kaikkea suuren kemikaalikuormituksen vuoksi. Nyt testissä oli mukana saman istuimen uusin versio. Vaikka kehitettävää vieläkin jäi, niin tulos parani selvästi ja istuin sai nyt kiitosta muun muassa erittäin pienestä kemikaalikuormituksesta. Tuoreimmassa testissä epäonnistuneen turvakaukalon valmistaja puolestaan ilmoitti heti vetävänsä kaukalon pois markkinoilta ja tuovansa myyntiin vain sellaisia kaukaloita, joissa testin esiintuoma vika on korjattu. Testeissä tavataan myös istuimia, joiden kemikaalipitoisuudet ylittävät sallitut raja-arvot. Ongelmana ovat olleet esimerkiksi liialliset palonsuoja-aineiden pitoisuudet ja naftaleeni, jonka epäillään aiheuttavan syöpää. Liiallinen kemikaalien määrä tuo istuimelle aina heikon arvosanan, vaikka sen ominaisuudet muilta osin olisivatkin hyvät. Käytettävyyttä ja mukavuutta jokaisen istuimen ostajan kannattaa arvioida myös itse ja jos suinkin mahdollista, antaa lapsenkin koeistua istuimessa ennen ostopäätöstä. Turvallisuus ja kemikaalikuormitus selviävät vain testituloksista. Turvaistuintestien tulokset ovat Autoliiton jäsenten käytettävissä suomennettuna osoitteessa www.autoliitto.fi. Erityisesti ensimmäistä lastenistuintaan valitsevan perheen kannattaa käyttää aikaa valitakseen omaan käyttöönsä parhaan ja turvallisimman vaihtoehdon. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe