4.5.2016 Pääkirjoitus: Yksityisen rahan huuma Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilman nopeita suoria yhteyksiä Euroopan ja maailman keskuksiin Suomi menettää ison kilpailukykytekijän. Finnairin aamukone nousee siivilleen Oulusta aamukuudelta ja Helsingistä aamukahdeksalta. Jo kymmeneltä oululaiset ja Helsinki Vantaalta koneeseen astuneet ovat Brysselin neuvottelupöytien äärellä – yhtä nopeasti kuin sveitsiläiset tai hollantilaiset kollegansa. Ja yöksi pääsee kotiin.Suomi valikoitui Nissan Nordic Europen pääkonttorin paikaksi aikanaan erityisesti kolmen tekijän summana: Suomessa on Pohjoismaiden suurin Nissan-markkinaosuus, valuuttana on euro ja yhteydet ovat hyvät.Liike-elämän toiminnan elinehto on hyvät yhteydet maailmalle. Suomi saa kiittää hyvistä yhteyksistä kotimaista valtioenemmistöistä lentoyhtiötään.Suomalaisten siipien alla vaanii kuitenkin varjo, mikä ei johdu lentoyhtiön omasta toiminnasta.Valtioneuvosto julkistaa vielä kevään kuluessa valtion omistajapolitiikan uudet linjaukset. Helmikuun alkupäivinä valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston osastopäällikkö Eero Heliövaara totesi YLEn haastattelussa: Valtion sadan miljardin euron omaisuus pitäisi saada nopeasti tehokkaampaan käyttöön.Kolme päivää aikaisemmin saman osaston finanssineuvos Petri Vihervuori kirjoitti omistajaohjausblogissa, että omistaminen ei saa olla itseisarvo. Vihervuoren mukaan valtio toimii parhaimmillaan mahdollistajana ja kumppanina yksityiselle pääomalle.Omistajaohjausosaston virkamiesten ulostulot viittaavat vahvasti siihen, että valtion omistajaroolin merkitystä ei enää nähdä. Jos hallitus hakee eduskunnalta valtuuksia laskea valtion omistusosuus Finnairissa alle 50 prosenttiin, kuten huhutaan, ollaan hyvin strategisen ja kauaskantoisen asian äärellä.Omistusosuuden laskiessa alle puoleen myös päätösvalta siirtyy yksityiselle pääomalle. Mikään ei takaa, että tuo yksityinen pääoma olisi jatkossa suomalaista. Sijoittaja haluaa varmasti tuottoa rahalleen ja kannattamattomat reitit joutuvat helposti lakkautettavien listalle. Yksityinen sijoittaja myy omistuksensa niin halutessaan.Kansainvälinen pääoma tuskin arvostaa suomalaisten hyvien yhteyksien säilymistä, jos se vähentää sijoitetun pääoman tuottoa. Lopputuloksena voi olla entisen suomalaisen lentoyhtiön kansainvälistyminen tavalla, mikä romuttaa käsityksen hyvien lentoyhteyksien Suomesta.Kansainvälinen liiketoiminta voi auttaa Suomen taloutta toipumaan pitkästä taantumasta. Ilman nopeita suoria yhteyksiä Euroopan ja maailman keskuksiin Suomi menettää ison kilpailukykytekijän. Onko yksityinen pääoma niin välttämätöntä, että olemme valmiit vaarantamaan suomalaiset yhteydet maailmalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen