14.7.2017 Ajoneuvot Ducati siirtyy huippumalleissaan kaksisylinterisistä V4-moottorin käyttöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati korvaa 1285-kuutioiset V2-moottorit uusilla 1000-kuutioisilla V4-moottoreilla tulevissa tuotantomalleissaan. Ducati esitteli juuri kaksisylinterisen 1299 Panigale R Final Edition -mallin. Spekulaatiot uudesta moottorikonstruktiosta ovat jatkuneet jo pitkään ja Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali on antanut ymmärtää, että ensimmäinen uuden polven V4-moottorinen tuotantomalli esitellään syksyn EICMA-näyttelyssä marraskuun alussa. Käytännössä esittelypäivä tullee olemaan EICMAn aattopäivä, eli maanantai 6.11.2017.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaramerkkinä desmodrominen V2Ducati aloitti moottoripyörien valmistuksen yksisylinterisillä malleilla, mutta sen tavaramerkiksi on sittemmin muodostunut desmodromisella venttiiliohjauksella varustetut 90-asteiset V2-moottorit. Niillä italialaismerkki on niittänyt menestystä myös tuotantopyöriin perustuvan ratamoottoripyöräilyn World Superbike -luokan MM-sarjassa.Ainoa katuliikenteeseen hyväksytty V4-malli on tähän mennessä ollut MotoGP-tekniikkaan perustuva Desmosedici-malli, mutta korkean hintansa takia se jäi lähinnä keräilijöille tarkoitetuksi erikoismalliksi.V2-moottorin iskutilavuutta ja tehoa on kasvatettu tasaisesti vuosien myötä, mutta nyt se tie on kuljettu loppuun. Iskutilavuudeltaan 1285-kuutioiseksi kasvatettu V2-moottori pitää sisällään halkaisijaltaan peräti 116-milliset männät. Kun suuri huipputeho edellyttää korkeita kierroslukuja, alkavat näin suuren männän paino ja lämpölaajeneminen olla jo rajoittavia tekijöitä. Myös palamistapahtuman hallinta ja erityisesti Euro4-luokituksen vaatimien päästörajojen alitus tuovat omat haasteensa moottorin kehitykseen.10 vuoden kokemus V4-moottoristaNelisylinterinen V-moottori ei ole täysin vieras Ducatille, sillä italialaismerkki on käyttänyt kyseistä moottorikonstruktiota jo kymmenen vuoden ajan MotoGP-luokassa kilpaillessaan. Toimitusjohtaja Domenicalin mukaan olisikin sääli, jos Ducatin kilpailukäytöstä hankkimaa V4-kokemusta ei tuotaisi asiakkaiden saataville. Ducati on ilmoittanut jatkavansa V2-moottorisilla malleilla World Superbike -luokassa kilpailua vuoden 2018 loppuun ja sen jälkeen siirtyvänsä V4-moottoristen mallien käyttöön myös MM-sarjassa. Samalla se on antanut ymmärtää tuovansa mahdollisimman paljon korkean tason MotoGP-tekniikkaa Superbike-luokan pyöriinsä. Koska Superbike-luokan pyörien tulee perustua tuotantomalleihin, tarkoittaa se MotoGP-tekniikan tuloa myös katumalleihin.”Nelisylinterinen twini”?Domenicalin mukaan Ducatin V4-moottori pitää sisällään ”erityistä” tekniikkaa. Sen arvioidaan tarkoittavan V2-moottoreista tutun pakko-ohjatun venttiilikoneiston lisäksi myös ns. Big Bang -sytytysjärjestystä. Äänimaailmaltaan ja luonteeltaan kyseessä olisi siten V2- ja V4-moottorien väliin asettuva malli, ”nelisylinterinen twini”.Desmodromisen V4-moottorin kehitys- ja valmistuskustannukset ovat korkeat. Siitä syystä Ducati aikookin hyödyntää samaa moottorikonstruktiota useassa eri tuotantomallissaan. Ovatko kaikki mallit iskutilavuudeltaan Superbike-luokan sääntöjen rajoittaman 1000-kuutiosenttimetrin kokoisia vai nähdäänkö lisäksi esimerkiksi 1200-kuutioinen versio, sen näyttää aika.Mahdollisia muita käyttökohteita V4-moottorille ovat muun muassa Diavel, Multistrada sekä toivottavasti myös jo tuotannosta poistuneen nakumalli Streetfighterin seuraaja. Moottorin korkeiden valmistuskustannusten takia ei ole odotettavissa, että siitä tehtäisiin iskutilavuudeltaan pienempiä versioita. Ducati onkin ilmoittanut jatkavansa pienemmän 937-kuutioisen V2-moottorin kehitystä ja käyttävänsä sitä myös jatkossa keskikokoisissa malleissaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: DucatiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”