2.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Retromuotoiltun Fiat 500 X:n vahvuudet tulevat esiin cityviidakossa. Hyvää: Sisätilat, ajoasento, istuimet, parantunut viimeistely. Huonoa: Tavaratila, ohjauksen keskialue. Suomessa Fiat on maahantuojavaihdoksien takia päässyt luisumaan myyntitilaston hännille. Muuallakin vaurastuvassa Euroopassa perinteinen pikkuautojen osaaja on ahtaalla. Valopilkkuna on toiminut retrohenkinen Fiat 500.Sen tila-autoversio 500L ei kuitenkaan johtanut menestykseen, joten nyt yritetään maasturimaisemmalla crossover -mallilla.Pienten citymaasturien luokka on kasvanut kohisten niin menekiltään kuin saatavilla olevien mallien määrältäänkin. Juuri tähän rakoon 500X yrittää, samoin kuin samassa tehtaassa yhtenevälle tekniikalle rakentuva sisarmallinsa Jeep Renegade.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisätilat yllättävätFiat 500X ei ole piskuisen 500:en venytetty versio, yhteistä on vain retromuotoilu. Aina viisiovinen ja viisipaikkainen 500X on aivan eri kokoluokan auto, esimerkiksi pituutta on 70 cm enemmän. Kilpailijoista mittapuuta hakemalla lähelle osuvat ainakin Opel Mokka ja Skoda Yeti.Perinteisestä äijämäisestä maasturilinjasta poikkeavat pyöreät muodot ja sukulaisuus perus-500:een antavat ennakko-odotuksen ahtaista sisätiloista. Se osoittautuu kuitenkin harhaksi. Etupenkillä tilaa on pitkällekin kuskille. Näin hyviä istuimia ja luonnikasta ajoasentoa ei Fiatissa ole tainnut koskaan ennen olla.Takaistuimella tilaa on mukavasti varsinkin kahdelle, mutta lasikattoinen versio nipistää siivunsa pääntiloista. Perheautona 500X:ssä ensimmäisenä ahdistaa tavaratilan koko, joka on vain pikkuautojen luokkaa. Tavaratila pohjan saa asetettua eri korkeuksille, mutta lastauskynnys on aina melko korkea.Etuveto pääosassaMyynti alkaa toukokuussa kolmella moottoriversiolla, etuvetoisena kuusivaihteisella käsivaihteistolla joko 1,4 Multiair –bensiiniturbolla (140 hv) tai 1,6 Multijet –dieselillä (120 hv). Nelivetomallissa on 2,0 Multijet (140 hv) ja yhdeksänpykäläinen automaatti. Neliveto kytkeytyy automaattisesti pidon heiketessä, muutoin edetään etuvedolla.Pienten citymaasturien luokan tapaan suurin osa 500X:n myynnistä tulee olemaan etuvetoisia ja bensiinimoottorisia, niinpä halvimmaksi malliksi on myöhemmin tulossa vapaastihengittävä 1,6 (110 hv). Bensiinimoottoriseen nelivetomalliin tulee aikanaan kireämpi 1,4 (170 hv). Paletin ääripäitä, 1.3 –pikkudieseliä ja Lähi-Itään tarkoitettua 2.4 –bensiinimoottoria ei Suomessa nähdä.Varustetasot ovat Pop, Pop Star ja Lounge. Varustelu- ja hintaneuvottelujen ollessa vielä käynnissä maahantuoja veikkaa keskimmäisestä Pop Starista suosituinta ja lupaa sen päihittävän kilpailijoiden varustelun. Retroteema ei näy varustelussa, modernit elektroniset turvajärjestelmät ovat saatavilla.Napakka ajettavaFiat 500X ei varsinaisesti ole tarkoitettu maastoon, mutta lyhyiden koriylityksien ja isojen pyörien ansiosta se selviää hankalammistakin kohdista. Maasturimaisemmilla helmoilla varustetussa Cross –versiossa maavaraa on vain muutama milli enemmän. Etuvetomallien etenemistä helpottaa elektroninen tasauspyörästön lukko.Uutuuden vahvuudet tulevat paremmin esiin cityviidakossa. Korkeampaan autoon on helpompi nousta, tosin näkyvyys takaviistoon ja äärimittojen hahmottaminen on rajoittunutta.Napakan puoleinen jousitus selviytyy isoistakin heitoista kunnialla, mutta samalla myös pienet epätasaisuudet tulevat ilmi turhan selkeästi. Omaan makuuni tällaiseen autoon lutuisampi pehmeys olisi sopinut paremmin.Uusi Fiat 500X yllättää positiivisesti niin ominaisuuksillaan kuin parantuneella viimeistelylläänkin. Myynnin suurimmaksi esteeksi noussee vain hinnoittelu. Fiat on asemoimassa uutuuttaan melko kunnianhimoisesti imagoonsa ja kilpailijoihinsa nähden.Vaikkapa Nissan Juken hintaisena 500X löytäisi varmasti asiakkaita, mutta joillakin markkinoilla julkaissut hinnat ovat pikemminkin Qashqain tasoa. Siinäpä on uudelle kauppiasverkostolle työsarkaa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Fiat 500 X 1.4 Multiair Lounge Ajoneuvovero 121 €/ v Moottori 1 368 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,8 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4248 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 245 l Omamassa: 1320 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen