Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
E-ternité juhlistaa A110:n 60-vuotista taivalta, ja toimii samalla linkkinä tulevaiusuuteen.
Alpinen sähköiset tulevaisuudennäkymät ovat hyvin tiedossamme, kertoihan tämä ranskalainen urheiluautovalmistaja niistä jo aiemmin hämyisten havainnekuvien vahvistamana.
Kun se päivä lopulta koittaa, että nykyinen A110 väistyy, tulee sen seuraajaksi täyssähköinen, samaa nimeä käyttävä ja varmasti samalla otteella toteutettu malli, joka luodaan yhteistyössä brittimerkki Lotuksen kanssa. Se on yksi kolmesta vuoteen 2026 mennessä julkistettavasta Alpine-uutuudesta. Kaksi muuta ovat vielä määrittelemätön kompaktimalli sekä muodikas crossover. Alpinen crossover tulee kantamaan nimeä GT X-Over, ja se rakentuu konsernin CMF-EV -alustalle, siis samalle kuin esimerkiksi Renault Megane E-tech sekä Nissan Ariya. Tuotantoon GT X-Overia odotellaan vuoteen 2025 mennessä. Nyt siitä on kuitenkin nähty jo ensimmäinen ennakkokuva.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Kuten kuvatkin kertovat, A110 E-ternitéssä on poikkeuksellista myös sen avattava katto. Se on kuitenkin erityisellä hiilikuiturakenteella onnistuttu toteuttamaan ilman normaalisti vaadittavia korin lisävahvistuksia korijäykkyyden takaamiseksi.
Pinnan alta löytyy emomerkki Renaultin Megane E-Tech Electricistä muokaten lainattu sähkövoimalinja. Akku sekä taka-akselille sijoitettu sähkömoottori on onnistuttu sommittelemaan A110:een niin, etteivät ne vie lainkaan ylimääräistä tilaa polttomoottorilla käyvään tuotantomalliin verrattuna.
Siihen polttomoottorimalliin verrattuna tehoa ja vääntöä on hieman vähemmän, mutta kiitos tarkan painonsäästöohjelman, lisäpainoa on kertynyt nettona vain 258 kiloa.
Sähkömooottori on yhteydessä pyöriin uudelleensuunnitellun kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kautta. Moinen, melko eksoottinen järjestely mahdollistaa muun muassa auton 250 km/h huippunopeuden, jota moni muu sähköauto ei saavuta. Vertailun vuoksi bensiinikäyttöinen A110 S kulkee 280 kilometriä tunnissa. Kiihdytys nollasta sataan onnistuu (nimestä huolimatta) varsin sutjakkaan, 4,5 sekunnissa. Tavallisella A110:llä luku on 4,4 sekuntia, S:llä puolestaan 4,2 sekuntia.
Lähteet: Alpine, Motor1 Kuvat: Alpine Teksti: Benjamin Helander
Ilmoitukset