27.7.2022

Havainnekuvista kohti konkretiaa – Alpine A110 E-ternité on ranskalaismerkin ensimmäinen sähköautokonsepti

E-ternité juhlistaa A110:n 60-vuotista taivalta, ja toimii samalla linkkinä tulevaiusuuteen.

Alpinen sähköiset tulevaisuudennäkymät ovat hyvin tiedossamme, kertoihan tämä ranskalainen urheiluautovalmistaja niistä jo aiemmin hämyisten havainnekuvien vahvistamana. 

Alpine GT X-Over
Tiedämme tulevan GT X-Overin muodosta tasan tämän kuvan verran.

Kun se päivä lopulta koittaa, että nykyinen A110 väistyy, tulee sen seuraajaksi täyssähköinen, samaa nimeä käyttävä ja varmasti samalla otteella toteutettu malli, joka luodaan yhteistyössä brittimerkki Lotuksen kanssa. Se on yksi kolmesta vuoteen 2026 mennessä julkistettavasta Alpine-uutuudesta. Kaksi muuta ovat vielä määrittelemätön kompaktimalli sekä muodikas crossover. Alpinen crossover tulee kantamaan nimeä GT X-Over, ja se rakentuu konsernin CMF-EV -alustalle, siis samalle kuin esimerkiksi Renault Megane E-tech sekä Nissan Ariya. Tuotantoon GT X-Overia odotellaan vuoteen 2025 mennessä. Nyt siitä on kuitenkin nähty jo ensimmäinen ennakkokuva.

E-ternité leikkii ranskan kielen iäisyyttä tarkoittavalla sanalla. Konseptimalli on hassusti tavallaan restomod tuotannossa olevasta A110:stä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keveyden nimissä

Kuten kuvatkin kertovat, A110 E-ternitéssä on poikkeuksellista myös sen avattava katto. Se on kuitenkin erityisellä hiilikuiturakenteella onnistuttu toteuttamaan ilman normaalisti vaadittavia korin lisävahvistuksia korijäykkyyden takaamiseksi.

Sisätiloissa erikoista on ainakin se, että omistajan oma tablettitietokone toimii tietoviihdenäyttönä.

Pinnan alta löytyy emomerkki Renaultin Megane E-Tech Electricistä muokaten lainattu sähkövoimalinja. Akku sekä taka-akselille sijoitettu sähkömoottori on onnistuttu sommittelemaan A110:een niin, etteivät ne vie lainkaan ylimääräistä tilaa polttomoottorilla käyvään tuotantomalliin verrattuna.

Siihen polttomoottorimalliin verrattuna tehoa ja vääntöä on hieman vähemmän, mutta kiitos tarkan painonsäästöohjelman, lisäpainoa on kertynyt nettona vain 258 kiloa.

Jos polttomoottorisen A110:n perusversiosta irtoaa 215 kilowattia, on E-ternitéllä vastaava luku 178 kilowattia. Vääntöä löytyy 320 vs. 300 newtonmetriä. Toimintamatkaksi Alpine kertoo sähköversiolle 420 kilometriä.

Sähkömooottori on yhteydessä pyöriin uudelleensuunnitellun kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kautta. Moinen, melko eksoottinen järjestely mahdollistaa muun muassa auton 250 km/h huippunopeuden, jota moni muu sähköauto ei saavuta. Vertailun vuoksi bensiinikäyttöinen A110 S kulkee 280 kilometriä tunnissa. Kiihdytys nollasta sataan onnistuu (nimestä huolimatta) varsin sutjakkaan, 4,5 sekunnissa. Tavallisella A110:llä luku on 4,4 sekuntia, S:llä puolestaan 4,2 sekuntia.

A110 E-ternité paljastettiin yleisölle viime viikonlopun Formula 1:n Ranskan GP:n yhteydessä.

Lähteet: Alpine, Motor1 Kuvat: Alpine Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat